ANNONS
Annons

High Speed Sync HSS

Produkter
(logga in för att koppla)

monsterb

Avslutat medlemskap
Hej! Jag har trillat in på studiofoto och börjar kolla på att köpa mig ett nytt paket.

Nu har jag ett enklare lånat paket från Kaffebrus och det fungerar hur bra som helst inomhus.
Har kollat på Profoto B1 som har HSS då jag skulle vilja använda mina ljusstarka objektiv utomhus och fota med riktigt kort skärpedjup.

Just Profoto B1 känns som alldeles för mycket pengar för min nöjesfotografering men vad finns det för alternativ? Jag vill kunna fota med snabb slutartid och ha batteri och ett hyfsat smidigt system att flytta runt. Speedlights verkar ju ha HSS-funktionen men hur bra ljusar det upp? Det jag har tänkt fota är porträtt mestadels.
 
Hej! Jag har trillat in på studiofoto och börjar kolla på att köpa mig ett nytt paket.

Nu har jag ett enklare lånat paket från Kaffebrus och det fungerar hur bra som helst inomhus.
Har kollat på Profoto B1 som har HSS då jag skulle vilja använda mina ljusstarka objektiv utomhus och fota med riktigt kort skärpedjup.

Just Profoto B1 känns som alldeles för mycket pengar för min nöjesfotografering men vad finns det för alternativ? Jag vill kunna fota med snabb slutartid och ha batteri och ett hyfsat smidigt system att flytta runt. Speedlights verkar ju ha HSS-funktionen men hur bra ljusar det upp? Det jag har tänkt fota är porträtt mestadels.

Hej !

Om det är rätt så motsvarar en blixt med ca 60 i ledtal ca 200-250 ws.
http://dpanswers.com/roztr/content_show.php?id=317

Verkar det ok så se gärna denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2121830#post2121830

En YN685 eller en RT600 kostar idag runt 900-1000 kr, båda har anslutning för
exern kraft, ex yttre batteriback.


MW
 
Funkar med alla Visico-blixtar, har även Quantuum-blixt som går att köra med batteri som det fungerar med. Den har förövrigt samma bowens-fattning som mina Visico-blixtar.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DP-300sp

Ja nu tror jag polletten har trillat ner hos mig.
Det du syftar på är att ha en sändare som tajmar blixten och på det sättet klara av snabba slutartider. Jag hade helt stirrat mig blind på HSS men detta verkar vara ett bra alternativ.
 
Ja nu tror jag polletten har trillat ner hos mig.
Det du syftar på är att ha en sändare som tajmar blixten och på det sättet klara av snabba slutartider. Jag hade helt stirrat mig blind på HSS men detta verkar vara ett bra alternativ.

Det är olika saker, en vältajmad blixt är förstås bra men du kan aldrig ta kortare slutartider än blixtsyndctiden så du måste ändå ha HSS för att kunna fota på tex 1/500.
 
Jag vet inte hur det fungerar rent tekniskt, men med min Phottix Strato TTL sändare och mina Visico-blixtar så kan jag köra vilka slutartider jag vill vilket är otroligt skönt.
 
Jag vet inte hur det fungerar rent tekniskt, men med min Phottix Strato TTL sändare och mina Visico-blixtar så kan jag köra vilka slutartider jag vill vilket är otroligt skönt.

Då kör du high speed sync, annars kommer slutaren delvis skymma bilden.

Du kan se det genom att tex panorera kameran snabbt när du fotar en stolpe. Är det high speed sync blir stolpen sned. Är det vanlig sync blir den rak.
 
Det där är high speed sync.

Det finns inget sätt att komma runt att sensorn endast är helt synlig under en viss tid, synctiden.

Går man under den tiden måste ljuset pulsa eller lysa under hela tiden slutargapet rör sig över bilden, annars blir någon del av bilden skymd.

Nej jag tror faktiskt att det är två helt olika saker.

"HyperSync allows the user to advance the timing of the flash burst so you get as much light from the flash as possible on the sensor while your shutter opening is passing over it."

"PocketWizard’s HyperSync feature throws x-sync limitations out the window, allowing never before possible shutter speeds with flash – any flash. With some camera and flash combinations, even 1/8000th second is possible."
 
Nej jag tror faktiskt att det är två helt olika saker.

"HyperSync allows the user to advance the timing of the flash burst so you get as much light from the flash as possible on the sensor while your shutter opening is passing over it."

"PocketWizard’s HyperSync feature throws x-sync limitations out the window, allowing never before possible shutter speeds with flash – any flash. With some camera and flash combinations, even 1/8000th second is possible."

Det står ju precis det som jag beskrev: "while your shutter opening is passing over it"

Any flash, jo de pulsar väl en svag blixt flera gånger, det är f ö vad jag vet den vanliga tekniken, blir snarlikt.

Prova stolpbilden :)
 
Det står ju precis det som jag beskrev: "while your shutter opening is passing over it"

Jag kanske tänker fel men som jag förstått så utnyttjar man blixten till att avfyras så länge som möjligt och då lyser den upp längre tid och med bra tajming blir det ju som att ha ett konstant ljus med snabb vältajmad slutare.
 
Jag kanske tänker fel men som jag förstått så utnyttjar man blixten till att avfyras så länge som möjligt och då lyser den upp längre tid och med bra tajming blir det ju som att ha ett konstant ljus med snabb vältajmad slutare.

Precis så är det. Lysa eller pulsa. Vältajmad slutare är inte längre så viktigt när man använder denna teknik. Däremot blir blixten svag och får jobba som 17 samt att bilden kan bli sned.
 
Precis så är det. Lysa eller pulsa. Vältajmad slutare är inte längre så viktigt när man använder denna teknik. Däremot blir blixten svag och får jobba som 17 samt att bilden kan bli sned.

Du har tyvärr fel, hypersync och high speed sync är två olika saker. High speed sync funkar som du beskriver med att blixten pulserar multipla gånger så att sensorn belyses under hela tiden som slutaren färdar över den. Hypersync däremot fungerar så att sändaren tajmar in så att kameran utnyttjar brinntiden av blixten optimalt så att sensorn belyses under den tid som slutaren färdas över den. Detta förutsätter att blixten har en brinntid som är längre än den tid som slutaren färdas över sensorn, detta brukar dock ej vara något problem med billiga studioblixtar som drivs av batterier eller av speedlights för att dessa brukar ha ganska lång brinntid på högre styrkor.

Här förklaras det väldigt bra :
http://flashhavoc.com/phottix-odin-ods-over-drive-sync/

Själv använder jag dessa:
http://www.kaffebrus.com/witstro-360ws-2223.html

med en sådan här sändare:
http://www.kaffebrus.com/phottix-odin-set-blixtutlosare--1730.html

Finns såklart mycket billigare alternativ men det viktiga om du vill utnyttja hypersync är att du har en blixt med lång brinntid, runt 1/800 dels sekund eller långsammare beroende på vad du har för kamera, och en sändare som stöder funktionen.

Här har du exempel på en del variationer:
http://flashhavoc.com/godox-v850-witstro-radio-trigger-alternatives/
 
Du har tyvärr fel, hypersync och high speed sync är två olika saker. High speed sync funkar som du beskriver med att blixten pulserar multipla gånger så att sensorn belyses under hela tiden som slutaren färdar över den. Hypersync däremot fungerar så att sändaren tajmar in så att kameran utnyttjar brinntiden av blixten optimalt så att sensorn belyses under den tid som slutaren färdas över den. Detta förutsätter att blixten har en brinntid som är längre än den tid som slutaren färdas över sensorn, detta brukar dock ej vara något problem med billiga studioblixtar som drivs av batterier eller av speedlights för att dessa brukar ha ganska lång brinntid på högre styrkor.

...

Jag kallade det lysa eller pulsa, några andra tekniker känner jag inte till. Samma grundteknik, att ge ljus under hela den tiden som slutargapet rör sig över sensorytan.

Tror inte jag skrivit något annat.

Vad man ska tänka på är att om man kör 1/125 vanlig sync fryser man bilden tack vare blixtens 1/2000s korta blixtpuls eller kanske tom ännu kortare.

Kör man high speed sync måste man korta slutartiden ordentligt, i detta fall till 1/2000s för att slippa rörelseoskärpa på det belysta objektet.
 
Senast ändrad:
Jag kallade det lysa eller pulsa, några andra tekniker känner jag inte till. Samma grundteknik, att ge ljus under hela den tiden som slutargapet rör sig över sensorytan.

Tror inte jag skrivit något annat.

Vad man ska tänka på är att om man kör 1/125 vanlig sync fryser man bilden tack vare blixtens 1/2000s korta blixtpuls eller kanske tom ännu kortare.

Kör man high speed sync måste man korta slutartiden ordentligt, i detta fall till 1/2000s för att slippa rörelseoskärpa på det belysta objektet.

Problemet med att frysa rörelse med blixtens korta brinntid är att det fungerar bra när man fotar i mörker men inte särskilt bra med annat blandljus då funkar det bara att använda sig av korta slutartider. Blir även svårt att få till kort skärpedjup med 1/250 utan extra ND-fillter i dagsljus.

Du skrev att vältajmad slutare inte var så viktigt vilket det verkligen är med denna metod, det var det jag syftade på. Att stolpar skulle bli sneda med tekniken förstår jag mig heller inte på. Blixten jobbar ej heller mer än vanligt man utnyttjar bara den på bästa sätt under brinntiden.
 
Problemet med att frysa rörelse med blixtens korta brinntid är att det fungerar bra när man fotar i mörker men inte särskilt bra med annat blandljus då funkar det bara att använda sig av korta slutartider. Blir även svårt att få till kort skärpedjup med 1/250 utan extra ND-fillter i dagsljus.

Det är väl vanligaste användningen för high speed sync, frysa rörelser i dagsljus och möjligen få mörkt/mörkare i bakgrunden.

Du skrev att vältajmad slutare inte var så viktigt vilket det verkligen är med denna metod, det var det jag syftade på. Att stolpar skulle bli sneda med tekniken förstår jag mig heller inte på. Blixten jobbar ej heller mer än vanligt man utnyttjar bara den på bästa sätt under brinntiden.

High speed sync tillåter i princip dig att börja belysa motivet innan slutaren börjar röra på sig och till en liten stund efter. Det ger dig marginal...om du vill. Man slipper riskera få ena eller andra kanten mörk som man får när man ligger lite för snabbt jämfört med vad blixtarna klarar. Tex när jag kör i studio med vanlig sync kan jag inte köra 1/250 som kameran klarar eftersom blixtarna/radion är lite för långsamma utan måste gå ner till 1/160. (jag kör 1/250 i alla fall, det är bara 3% av bilden som blir för mörkt)

Blixten jobbar MYCKET mer än vanligt. Tänk att gapet är 25% av sensorytan. Då kommer du i varje ögonblick blixten lyser kasta bort 75% av ljuset som ju träffar baksidan av slutaren.

Att stolpar blir sneda är inte så konstigt, det är ju gapet som är på olika ställen över sensorn vid olika tidpunkter.

Prova. Fota en stolpe under snabb panorering, en propeller eller annat som du vill frysa.Med high speed sync blir det snett. Med vanlig sync blir det rakt.
 
Det är väl vanligaste användningen för high speed sync, frysa rörelser i dagsljus och möjligen få mörkt/mörkare i bakgrunden.



High speed sync tillåter i princip dig att börja belysa motivet innan slutaren börjar röra på sig och till en liten stund efter. Det ger dig marginal...om du vill. Man slipper riskera få ena eller andra kanten mörk som man får när man ligger lite för snabbt jämfört med vad blixtarna klarar. Tex när jag kör i studio med vanlig sync kan jag inte köra 1/250 som kameran klarar eftersom blixtarna/radion är lite för långsamma utan måste gå ner till 1/160. (jag kör 1/250 i alla fall, det är bara 3% av bilden som blir för mörkt)

Blixten jobbar MYCKET mer än vanligt. Tänk att gapet är 25% av sensorytan. Då kommer du i varje ögonblick blixten lyser kasta bort 75% av ljuset som ju träffar baksidan av slutaren.

Att stolpar blir sneda är inte så konstigt, det är ju gapet som är på olika ställen över sensorn vid olika tidpunkter.

Prova. Fota en stolpe under snabb panorering, en propeller eller annat som du vill frysa.Med high speed sync blir det snett. Med vanlig sync blir det rakt.

Känns som att du bakar ihop high speed sync med hypersync, dt är två helt olika saker. High speed sync pulserar så som du sagt och det drar ner kraften på blixten avsevärt. Kan hända att stolpar blir sneda med high sync det har jag inte testat. Med hypersync som fungerar som visas i länken jag bifogade så försvinner blixtstyrkan ungefär linjärt till slutartiden så man hamnar på ett ut.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar