Annons

High end-kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

millgard

Aktiv medlem
Jag har snöat in på några kameramodeller som skall få ersätta min Sony DSC-V1 från 2004. Den skall komplettera min vanliga utrustning (Nikon D300s + gluggar) och användas till allt mellan himmel och jord när utrymme osv inte tillåter att systemkameran tas med. Exempelvis skidåkning, älgjakt, båtliv etc.

Följande kameror ligger bra till:

Fujifilm X-10
Fujifilm XF-1 (kan dubblera i hustruns handväska)
Panasonic Lumix LX-7
Sony RX-100
Canon G1X
Canon G15
Nikon P7700

Jag har läst tester och reviews på nätet och jag vet att det är stora skillnader dem emellan, men alla är definitivt tänkbara utifrån olika aspekter. Favoriter så långt är X-10 och Lumix LX-7, men jag skulle vilja ha synpunkter och råd av er som har erfarenhet av kamerorna ifråga.

Så - vilken bör jag välja?

Favoriter så långt är X-10 och Lumix LX-7, men jag skulle vilja ha synpunkter och råd av er som har erfarenhet av kamerorna ifråga.

Så - vilken bör jag välja?

Det beror förstås vad du tycker är viktigt. Jag är ganska förtjust i min X10; den levererar riktigt fina jpg, har en optisk sökare som är användbar (till skillnad från t ex G12) och känns väldigt bra i handen. Gillar verkligen den manuella zoomen. Bra reglage i övrigt också.

Å andra sidan är den i största laget, tycker jag. Och enligt uppgift är det lite besvärligt att ge sig på raw-filerna.

Det där med RAW-hanteringen lär ordna sig med tiden, det är jag övertygad om. Hur upplevs X-10 rent hanteringsmässigt? Jag trodde att den var större än vad den uppenbarligen var, faktiskt. Mycket större än Canon G12 verkar den ju inte vara. Flera kamrater har G12, och jag har fotat en del med den och tycker att den är helt OK. Men sökaren är ju sämre än vad den är på min gamla Sony...

Jag funderade länge på G11/G12 men eftersom sökaren var så usel blev det den gången S90 istället. Också en utmärkt trevlig kamera, lätt att stoppa i fickan.

Men när X10 kom blev jag nyfiken och när jag provade den blev jag förtjust. Jag tycker, som sagt, att den är mycket trevlig att hantera. Kör i A-läge, tumhjul ställer in bländaren, fysisk komp-ratt just ovanför. Riktig zoom och hyfsat kort skärpedjup. Tyvärr räcker inte exponeringstiden till när det är riktigt ljust, då måste man blända ner i alla fall. Ett inbyggt gråfilter hade varit kalas (vet att några konkurrenter har det). Skönt grepp. Och dessutom snygg.

Förresten: objektivlocket är skräp och tappas snart bort (trots att jag i allmänhet är ganska duktig på att inte tappa bort saker). Köpte motljusskyddet som dels gör kameran ännu snyggare, dels gör att man kan ha den på axeln utan att kladda ner frontlinsen alltför mycket.

Det mest negativa är nog fortfarande att det är få fickor man kan/vill stoppa den i. Betydligt större och tyngre än S90. Men jag har inga planer på att byta tillbaka. Tror jag.

Jag köpte idag en S100 från Cyber för 2990 kr inkl 32GB SD. Bra pris tycker jag...och verkar vara en fin-fin kompakt...lätt att få med sig och bra bildkvalla B-)

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Jag skulle tveklöst köpa en RX100 om jag skulle köpa en kompakt idag - den har sina egenheter, men bättre bilder får man inte med någon annan kompaktkamera tror jag.

Jag är väldigt nöjd med min nuvarande Sony, trots åldern. Jag skall kolla även på Sonyn, men jag måste erkänna att optiken i X-10 och ffa LX-7 är mycket tilltalande. Samt hanteringen.

Tro det eller ej, men jag använder sökaren mest när jag fotograferar med min lilla Sony...

Jag skulle nog sätta följande på "short list" utan inbördes ordning:
1. Sony RX100: bra bildkvalitet, kompakt. HDR och sweep panorama är faktiskt bra att ha och roligt d u
2. Panasonic LX7: väldigt ljusstark optik trots kompakt format. Däremot verkar f/1,4 vara lite mjukt.
3. Nikon P7700: stort zoomomfång trots hög ljusstyrka, bra byggkvalitet
4. Fuji X10: härlig att hålla i, bra JPEG, användbar optisk sökare trots 80% täckning, det märks att det är glas i den. Lite otymplig

Skulle skippa Canonalternativen. F f a är G15 väldigt dyr i relation till konkurrenterna då den egentligen inte erbjuder mer. G1X har lite seg AF och de andra alternativen har ljusstarkare objektiv som tar bort mycket av övertaget den större sensorn annars ger.

Tittar man på maxprestanda per storlek så är ju X10 lite större än de andra alternativen jag rekommenderat.

Det är även värt att titta på små spegellösa: Pana GX1+PZ14-42, Olympus E-PM/E-PL med 14-42 och Nikon J1/V1+10-30.

De sista alternativen (Nikon 1) är billiga nu. Det ÄR knöligt att göra inställningar MEN med måttligt ljusstark optik och relativt liten sensor (1") kan man ju inte leka mycket med bländaren ändå. Skall man ha hyffsat följande AF är det dessa som gäller.

Som kompaktkamera är min favorit Sony RX100, som jag inte äger då en kompakt systemare för mig ger samma bärbarhet men flexibilitet i objektivval.

Jag har en Canon G1X och valde den i huvudsak av följande anledningar:

• Bra bildkvalitet (typ pixelpeeping-nivå).
• Hotshoe (till Canon-blixtar). Tar mycket blixtbilder och har redan blixtar och tillbehör till Canon, så behövde jag inte köpa nytt sånt.
• Vinklingsbar skärm åt alla håll.
• Reglage och handahavande som liknar systemkamera.
• Möjlighet till undervattenshus.

Det finns fler egenskaper med den som jag gillar, samt en drös saker jag ogillar också för den delen, men summa summarum så var detta typ den kompaktkamera som passade just mig bäst.
De andra kameramodeller du räknar upp har jag inte provat, och är helt säker på att de är bättre ur andra aspekter beroende på vad man prioriterar.

G1X verkar ffa ha otroligt bra högISO-prestanda, men å andra sidan är optiken rätt ljussvag vilket tar ut varandra.

Ingen som har LX7?

Alla ev missförstånd, märkliga citeringar beror på Tapatalk.

"Sweep panorama" finns väl i alla moderna kompaktkameror? Eller fungerar Sonys variant på ett extra fantastiskt sätt?

Sweep panorama börjar bli relativt vanligt. Har själv bara testat Sonys variant och enl tester verkar Sony, åtminstone i föregående generation kameror som är recesserade, ha den mest mogna tekniken. Detta kan förstås ha ändrats.

Sorry, men här finns bara ett alternativ. Sony RX100. Den är så grymt bra att det är pinsamt för de andra tillverkarna.

Sorry, men här finns bara ett alternativ. Sony RX100. Den är så grymt bra att det är pinsamt för de andra tillverkarna.

Nej, det är den inte. Den saknar optisk sökare, har elektrisk zoom och ett objektiv med halvtaskig ljusstyrka.

Om den trots detta är den kamera man föredrar beror förstås på vad man prioriterar. Vissa vill fotografera, andra pixelpeepa.

Nej, det är den inte. Den saknar optisk sökare, har elektrisk zoom och ett objektiv med halvtaskig ljusstyrka.

Om den trots detta är den kamera man föredrar beror förstås på vad man prioriterar. Vissa vill fotografera, andra pixelpeepa.

Kan hålla med dig om begränsningarna vad gäller sökare osv. Men annars levererar den ganska skapligt tycker jag. Jämför med mina andra kameror, D7000, D90, OM-D m fl och jag är nöjd. Framförallt med litenheten, alltid i fickan typ. Men det är klart att allting blir kompromisser.......

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto