Annons

Hi8 till dvd

Produkter
(logga in för att koppla)

lavadusch

Avslutat medlemskap
Vet inte riktigt om detta hör hemma på detta forum...men, men...någon kanske vet.

Har ett rejält gäng med Hi8 band från min videokamera som jag skulle vilja lägga på dvdskivor...finns det någon möjlighet att göra det själv på sin hempc.?.?

-::Matts::-

Jorå, det är inte speciellt bökigt att lägga video på dvd. Du behöver:

En utgång på kameran
Fire Wire eller usb. Kolla i kamerans bruksanvisningen eller på kameran.

En ingång på datorn
Som motsvarar den på kameran. Gäller Fire Wire kanske du behöver köpa till ett kort för datorn - Kostar en hundring eller två.

Ett program som fungerar på ditt operativsystem och dator
Googla på tex "video to dvd". Eller så kanske det redan finns ett passande program i din dator?

Dessutom:
Kabel som passar mellan kamera och dator, hårddiskutrymme, ett gäng dvd-skivor och brännare.

Hi8 till DVD

Hi8 är ju ett analogt format som du önskar digitalisera, för att slutligen rendera och lagra på DVD.

Först behöver du omvandla Hi8-signalen till DV. Jag rekommederar ADVC55 från Canopus. De har även ADVC110 och ADVC300 för bi-direktionella omvandlingar från analogt->digitalt och digitalt->analogt. De har även dyrare studioutrustningar.

Med Canopus konvertrar kan du även omvandla VHS-band till DV. Några av konverterararna eliminerar dessutom Macrovisions kopieringsskydd före digitaliseringen. Canopus är kända för att ha en bra bildkodare, samt att inte tappa sync mellan ljud och bild.

Utsignalen från Canopus konverterare är som sagt en DV-signal, som du via FireWire (IEEE 1394) kontakten matar in på din PC eller MAC.

Dataströmmen i DV-format enligt Wikipedia:
DV uses DCT intraframe compression at a fixed bitrate of 25 megabits per second (25.146 Mbit/s), which, when added to the sound data (1.536 Mbit/s), the subcode data, error detection, and error correction (approx 8.7 Mbit/s) amounts in all to roughly 36 megabits per second (approx 35.382 Mbit/s) or one Gigabyte every four minutes.

Som synes blir det ca 1/4GB i minuten, så ett 60min band med rå-konverterat material upptar 15GB på din hårddisk.

Naturligtvis vill du inte spara allt konverterat rå-material, du vill säkert klippa bort en del av det. Kanske också lägga in ett index med meny-val, för att det hela ska bli aptitligare i slutändan i form av en DVD på 4.7GB eller 8.5GB.

Det finns flera olika videoredigeringsprogram som mer eller mindre hjälpligt stöder olika funktioner som behövs för att skapa slutprodukten på en DVD.

Videoredigeringen är synnerligen krävande av datorn, så en PC/MAC med multi-cpu, mycket minne, och stora snabba diskar anbefalles, om som i ditt fall du har ett rejält gäng med Hi8-band att överföra.

Gör upp en arbetsplan, börja först med att konvertera dina Hi8-band, medan de ännu är i bra skick och medan du fortfarande har en fungerande utrustning för att läsa dessa.

Lycka till med dina gamla Hi8, jag tror du kommer att tycka att detta är kul!

Ref:

Du kan också använda en D8-kamera som klarar att spela upp Hi8-band, då gör kameran A-D omvandlingen. Du ansluter kameran via Firewire-ingången till datorn och redigerar på samma sätt som digitala band. En sådan kamera bör du kunna hitta begagnad till bra pris idag. Jag har själv använt denna metod med bra resultat.
För att rippa videon till datorn använder jag ett program med optisk scenigenkänning. Då får jag en videofil per scen och redigeringen blir enklare än att utgå från en jättefil. Programmet heter Scenalyzer.

En annan metod är att gå via en hårddiskinspelare (hårddiskvideo) med DVD-brännare som är ansluten till en TV. Denna klarar också av enkel redigering, typ klipp och klistra för att ta bort dåliga scener eller ändra ordning på scenerna. Nackdelen är de begränsade redigeringsmöjligheterna, men du får materialet direkt på DVD.

Senast ändrad:
Hmmmm...Ok..
Ser ut som jag har lite arbete framför mig :eek:
Fick även ett tips om att det skulle räcka med en mjukvara som heter Pinnacle Studio 9...version 9 skulle tydligen vara kompatibel med analog källa.

Men i alla fall....Tack för hjälpen.!.!.!

Pinnacle Studio version 11 för Vista

Pinnacle Studio version 11 heter deras senaste, vilken har fullt stöd för Windows Vista. Pinnacle's hårdvara är nog bara till för att främja deras mjukvaruförsäljning, jag skulle hellre satsa på en bra A/D-converter.

Pinnacle 9, som ger fri uppgradering till 10, går att köra på WinXP. Det finns en patch (beta-release) till ver 10, så att den går på Vista.

Det finns flera bra videoredigeringsprogram, välj ett och lär det på djupet. Jag har inga rekommendationer på program, valde själv Studio dock, men är inte helt nöjd med Pinnacle.

Ref:

Har testat med D8 kamera och Pinnacle. En poäng med Pinnacle är att den kan dela upp den långa scen (=hel kasett) till kortar secener automatiskt efter innehåll. Rätt praktiskt när man utgår från analoga band där scenmarkeringar saknas.

Undras om Premiere elements har den funktionen.

Ett lämpligt kort från Terratec t ex detta kort kan användas för att spela över från video till DVD, fungerar även som radio, video och TV, digital och analog.

ANNONS