Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Heter det kort, bild eller foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

carllarsen

Aktiv medlem
Denna fråga är väl inte så viktig egentligen men jag skulle ändå vilja höra lite åsikter här.
Jag reagerar varje gång någon använder ordet "kort" när man menar bild eller foto. När jag började fotografera för många år sedan diskuterades just denna fråga i en fototidning och jag minns att man kom fram till att det var fotot i sig som avgjorde om det var en bild eller ett kort. Jag tolkade det som att en bild var något mer än ett kort, dvs bilden hade ett visst konstnärligt värde som om det var en skicklig fotograf som tagit den och att ett kort var något som vem som helst kunde ta.
Vad säger fotosidans medlemmar?
 
Jag skulle vilja säga ett ett kort är den fysiska förstoringen, fast lite mer lekmannamässigt uttryckt.
En bild kan vara ett fotografi, målning eller något annat som liknar verkligheten. Lite flummigt uttryckt kanske.
Ett foto är ju något som har med ljusets inverkan på ett ljuskänsligt medium att göra. Alltså en diabild, ett negativ eller en datorfil.
 
Kan inte, efter en stunds ordsmakande, annat än hålla med trådskaparen. På FS sysslar vi med bilder och på semestern tar man kort!

Hur är det då med snappshots? Personligen så förknippar jag ordet med allt annat än konst. Jag har sett ordet användas på FS i nedvärderande betydelse flera ggr. Räcker det med att man har planerat för att det inte kan kallas snapshot?

Tyck till!
 
Det var väl när Kodak lanserade enkla kameror och negfärg man sade att det var enkelt att ta fram egna "kort", just för att särskilja negfilm och kopior från diafotografering på ett enkelt, och säljande, sätt.

Mig veterligen är svenskan det enda språk som använder sig av andra utryck än "bild" och "fotografi".

Och även semesterplåtisen tar bilder, inga kort;-) Gillar inte det uttrycket, men visst kan jag fråga mina yrkesfotografpolare "om de knäppt några fina kort idag".
 
Snapshot använder jag själv som begrepp för helt oplanerade bilder, typ gatufoto, resefoto etc. Men varför ska begreppet snapshot tolkas negativt? Ordet avspeglar mer förutsättningarna vid fototillfället än bilden kvaliteter, tycker jag.
 
Vad ska man kalla sig själv då om man gillar att ta bilder med kamera?

Fotograf låter lite mycke bara för att man köpt en systemkamera, brukar säja att jag "gillar att ta bilder/fota"

Tavelmålare Bengt Elde är ett exempel på nån som inte vill kalla sig det finare "konstnär" eller som när Jenny Öhlund skrev danbandssångerska på armen när hon sjöng med nån Dramaten-kändis.
 
David G skrev:
Vad ska man kalla sig själv då om man gillar att ta bilder med kamera?

Fotograf låter lite mycke bara för att man köpt en systemkamera, brukar säja att jag "gillar att ta bilder/fota"

Kanske det är just därför det finns uttryck som "hobbyfotograf" och "yrkesfotograf". Man utför samma handling men på olika nivå och kanske i ett annat syfte.
 
Någonting jag saknar i svenskan är englskans "image". På engelska kan man nämligen, i de flesta sammanhang, använda

Photograph - för fotografier
Image - för manipulerat fotografi eller annat icke-genuint fotografi
Picture - för bilder, dvs BÅDE photograph och image.

På svenska har vi Fotografi (Photograph) och Bild (Picture). Men vi har inget bra ord för "Image". "Framställan" är det som kommer närmast, men det klingar ganska taskigt.
 
carllarsen skrev:
Denna fråga är väl inte så viktig egentligen men jag skulle ändå vilja höra lite åsikter här.
Jag reagerar varje gång någon använder ordet "kort" när man menar bild eller foto. När jag började fotografera för många år sedan diskuterades just denna fråga i en fototidning och jag minns att man kom fram till att det var fotot i sig som avgjorde om det var en bild eller ett kort. Jag tolkade det som att en bild var något mer än ett kort, dvs bilden hade ett visst konstnärligt värde som om det var en skicklig fotograf som tagit den och att ett kort var något som vem som helst kunde ta.
Vad säger fotosidans medlemmar?

Så tänker inte jag. Kort har ingenting med fotografi att göra egentligen. Kort används i många andra sammanhang som t ex körkort och fiskekort. Jag ser det som att kortet är ett fysiskt ting. Du kan hålla i det och på kortet kan det finnas ett fotografi eller bild eller en text eller bara.. hål.. som i hålkort för äldre datorer ;)
 
Kanske är engelskans card och svenskan kort besläktade. Card används också som benämning på små bilder på styvt papper.

Jag antar att det hänger med i anglosachsarnas språk efter det att vikingarna lärde befolkningen på ön att prata ordentligt på 1000-talet och innan dess.

Som t.ex andra nordiska ord som lever kvar där ibland lätt förvanskade: bröd, arm, fot, näsa etc.

Vi vet ju var civilisationens vagga står att finna.
 
Tycker personligen att uttrycket "snapshot" saknar negativ laddning. Möjligen att vissa ser ner på den tekniken för att dom inte vill inse/erkänna att man kan få till riktigt bra bilder utan timmar av förberedelser... Det blir som "fusk"- ungefär som att fota digitalt, haha... för enkelt för att kunna vara konst! Nu tog jag i (och blandande dessutom in det hyperkänsliga ämnet) lite, men iaf... ;) Gillar snapshots- många av mina egna favoriter är just sådana.

En teori jag har ang. begreppet "att ta kort" är att många mindre insatta beblandar papperskopian 15-10 med vykortet. Kort som kort..? Har dock inga vetenskapliga belägg för det påståendet just i nuläget. Jag måste tyvärr erkänna att jag stör mig lite på dom som kallar en bild för ett kort, dock inte till den grad att jag rättar dom... Jag fotograferar och tar bilder. Kort använder jag uti Minutenautomaten då jag tar ut pengar, på Ica (var det tänkt..), i mobiltelefonen och i kameran för megapixel-lagring.. Skaffar jag mig en bil så kommer jag att behöva ett Körkort.. :p
 
"Knäppa kort" eller "Ta bilder".

Jag skulle vilja hänföra det till "torrt dokumenterande" och det så oerhört luddiga begreppet konst. Finns väl antagligen någon sorts kvalitetsaspekt i det också där "värdet" ligger hos betraktaren.
 
Ja vi har ju bjudningskort, gratulationskort, julkort, postkort, tackkort och vykort bl a. Dessa har väl på något sätt hamnat i samma båt som fotografi och myntats ett antal gånger.

Nationalencyklopedin förknippar inte kort med fotografi så långt jag kan finna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.