Annons

Heta pixlar

Produkter
(logga in för att koppla)
Har tagit en del foto det senaste med lite längre slutartider ca 30 sek vid f 22 och ISO 100 för att få lång exp.tid. Upptäckte att det blev “ heta pixlar” som jag förstått att det kallas på bilderna, en ibland två. Min fråga: finns det något
samband mellan exp.tid/ bländare/ISO/brusredusering. Har lite smuts på sensorn som ju inte syns vid större bländare men det verkar som de heta pixlarna oxå försvinner när jag ändrar bländartalet lr så e de en tillfällighet.
Tacksam för råd.
Har en Canon 6 D MK ll
 
Det är nog snarare så att "heta pixlar" inte försvinner för att bländaren blir större, utan på grund av att en konsekvens av detta är att slutartiden blir kortare.
 
Fick läsa på lite först här då jag är långt ifrån expert på det här.
"Over time, every digital camera will develop “hot” or “stuck” pixels that do not work properly. They aren’t usually visible, but when you’re taking long exposures, they become more and more obvious."

"Hot pixels are especially visible in long exposures and images taken at high ISO values. The reason is simple: when you capture less light from the scene in front of you in a given moment, the inherent patterns on your camera sensor will be comparatively stronger during that same moment."

Om jag tolkar det hela rätt: ja, det finns ett samband mellan slutartid, bländare och ISO som påverkar heta pixlar, speciellt vid långa slutartider. 30 s, f/22, ISO 100 gör att väldigt lite ljus plockas upp av sensorn och ju mindre ljus som man exponerar sensorn till, desto värre blir problemet. Rengöring av sensorn kommer tyvärr inte göra någon skillnad, felet är mekaniskt och ligger inte på sensorytan. Större bländare = mer ljus, mindre problem. Kortare slutartid = mer ljus, mindre problem. Högre ISO betyder tyvärr inte mer ljus, utan gör endast att signalen förstärks och då också de heta pixlarna.

Finns ett smart sätt att få bort dem i efterhand genom att man direkt efter den långa exponeringen tar ett helsvart foto som då enbart innehåller de heta pixlarna. Sedan subtraherar man de pixlarna i Photoshop. Eftersom du redan fotat tidigare och troligtvis inte har några svarta foton från tillfället så får du manuellt redigera bort pixlarna istället.
 
Har tagit en del foto det senaste med lite längre slutartider ca 30 sek vid f 22 och ISO 100 för att få lång exp.tid. Upptäckte att det blev “ heta pixlar” som jag förstått att det kallas på bilderna, en ibland två. Min fråga: finns det något
samband mellan exp.tid/ bländare/ISO/brusredusering. Har lite smuts på sensorn som ju inte syns vid större bländare men det verkar som de heta pixlarna oxå försvinner när jag ändrar bländartalet lr så e de en tillfällighet.
Tacksam för råd.
Har en Canon 6 D MK ll
Att vissa pixlar inte hänger med vid längre slutartiden är normalt. Canon lade till en funktion med dark frame I sin EOS D30 för 20 år sedan. Sedan dess har alla digitala EOS den funktionen som i menyn heter Long exposure noise reduction. När den är påslagen kickar den in vid slutartider från en sekund och längre.
 
Senast ändrad:
Att vissa pixlar inte hänger med vid längre slutartiden är normalt. Canon lade till en funktion med dark frame I sin EOS D30 för 20 år sedan. Sedan dess har alla digitala EOS den funktionen som i menyn heter Long exposure noise reduction. När den är påslagen kickar den in vid slutartider från en sekund och längre.
Tackar, har aktiverat L.E.N.R. nu. Fick ta bort brusreduseringen för långa exponeringar först för att kunna aktivera. Får testa nu. Tack
 
Nyare Canon-kameror kan uppdateras sensorkalibreringen så att hetsa pixlar automatiskt tas bort utan att man behöver ta en mörk bild efter varje exponering. Jag vet att 70D gör det i samband med sensorrengöring ( när man låter den skaka sensorn några sekunder). Men det fångar nog bara de pixlar som lyser vid exponeringar på en sekund. Det kan bli ganska många fler när man går upp till 30".
 
Jag har haft det på några kameror tidigare, pixlar som är låsta i en udda färg vid särskilt utmanande exponeringar/skyhöga ISO-tal. På Nikon kan man lösa det genom att köra två sensorrengöringar efter varandra.
 
Det skulle vara intressant att veta vid vilket ISO-tal 6D II själv plockar bort heta pixlar, men då kan man inte använda nån programvara som automatiskt tar bort dem för att kontrollera med.
 
Senast ändrad:

På extremlånga slutartider dyker det upp fler hot pixels som antagligen inte kan mappas bort med metoden ovan. Då får man använda long exposure noise reduction. Trist bara att man får vänta lika länge till som den egentliga exponeringen innan kameran är redo för nästa bild. T.ex. 30s exponering + 30s väntan..
Glöm inte toppluvan :D
 
Senast ändrad:
ANNONS