Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Heta pixlar på 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

spufuz

Avslutat medlemskap
Jag har en 5D och fotade lite igår kväll inomhus.
Naturligtvis dåligt ljus så jag fick fota med hög ISO och inte så korta slutartider.

Då upptäckte jag ett par heta pixlar lite här och var på bilderna, vilket jag vet kan förekomma vid längre slutartider.
Jag testade att ta av objektivet, sätta på skyddslocket på huset och exponera i 30 sek.
Jag säger bara stjärnhimmel.
Hur många heta pixlar som helst trädde fram.

Som tur är så använder man ju 30 sek exp.tid rätt sällan! =)

Min fråga är om någon av er (speciellt med 5D) har gjort liknande test? Eller rentav vet att detta är fullkomligt normalt?
Eller har jag köpt en rishög?

//David
 
Nja, men jag har gett upp med långa exponeringar och höga iso (över 400 är skit). Tog en bild på 30 sek och de mörka partierna blev "bara" brus.

Jag har inte provat men om man behöver lång exponering borde man skruva upp iso:t istället.
 
Jag köpte en oanvänd 5d för tio dagar sedan att ha vid sidan om min 5d Mk II. jag plåtade lite fåglar på korta slutartider och ISO 1600. Då ger den kanske 3-4 st rött lysande prickar mot mörk bakgrund. Har förstått av olika forum att det är normalt. finns tydligen ett av Canon obekräftat trick som får kameran att släcka ner pixlarna, står på amerikanska forum, kanske värt att pröva. Ta en bild med objektivlocket på med 1/5-dels sekund, öppna därefter slutaren med sensorrengöringen och låt stå öppet i en minut, stäng därefter av kameran. Då ska den mappa bort de trasiga pixlarna. Har inte provat än, men en hel massa folk skriver att det funkar.
 
Håkan:
Svårt att säga om det hjälpe eller inte.
Efter ditt tips om mappningen så exponerar jag mot skyddlocket 2 sek på ISO100 och 2 sek på ISO1600.

På ISO100: 1 het pixel!!
På ISO1600: Betydligt fler.

Men när jag fotar nu i dagsljus under normala förhållanden så är bilderna mycket rena och fina.
Vilken kamera ändå!
 
Reflekterade över att jag fick röda pixlar när jag plåtade jpeg.
Raw-konverterare som acr tar automatiskt bort heta pixlar på raw-bilder men inte på jpeg.

Funderar på om jag ska utnyttja garantin som jag har kvar och lämna in den då inte tips och trixen fungerat.

Men har inte större problem med det egentligen, det är värre för dem som ser dem vid videoinspelning.

Är det ingen stor risk att man råka få en kamera som kanske i slutändan har fler heta pixlar än min nuvarande?
 
Nja, men jag har gett upp med långa exponeringar och höga iso (över 400 är skit). Tog en bild på 30 sek och de mörka partierna blev "bara" brus.

Jag har inte provat men om man behöver lång exponering borde man skruva upp iso:t istället.

ISO skruvar man möjligen upp för att slippa använda lång exponering...
 
Du kan ju testa med aktiverad brusreducering, så reduceras de för tillfället heta pixlarna automatiskt. (Custom function 2 : on)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.