Annons

HETA PIXLAR med exempel (Canon 30D)

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Igår köpte jag en ny Canon 30D på Scandinavian Photo i Mölndal efter goda rekommendationer från bl.a. Fotosidans forum. Mycket trevlig butik och bra service, inget alls att gnälla över!

Fotade ett 20-tal bilder på dagen. Framåt natten när mörkret lagt sig satte jag kameran på stativ för att fota ljuset från Göteborg från vår lägenhet.

I himlen strax ovanför "Läppstiftet" syns då två vita prickar (redan på LCD'n i kameran). Jag kollade ut genom fönstret men inga stjärnor syntes till. Kollade sedan bilderna i datorn och zommade in området och såg att pixlarna var helt vita. Insåg besviket att jag köpt en kamera med dessa heta/döda pixlar.

Idag har jag läst en massa trådar om just detta fenomen. Om vi skippar hela diskussionen om att "Du har 8,2 miljoner pixlar, varför bry sig om nio av dem" så testade jag iallafall en grej. På just Canon 30D kan man tydligen i menyn aktivera "Sensor rengöring" och då skulle detta problem sedan elimineras eller åtminstone göras mindre framstående genom att kameran på något vis genomför en pixel-mapping eller liknande.

Jag började med att fokusera på "oändligt" med 30 sekunders slutartid och bländare på 20. Notera att objektivlocket var applicerat. Tog en bild.

Därefter aktiverade jag denna "sensor rengöring" och stängde av kameran och startade den igen. (Jag gjorde alltså aldrig rent sensorn, objektivet satt på hela tiden...)

Sedan tog jag en till bild med exakt samma slutartid och bländare. Objektivlock på.

Här är resultatet:

FÖRE
http://www.thirus.se/het1.jpg

EFTER
http://www.thirus.se/het2.jpg

Säga vad man vill om att leta efter sådana här fel, men min åsikt är att har man köpt en dyr produkt har det ingen betydelse. Jag tänker då inte nöja mig med argumentet att "detta får man räkna med". En defekt är en defekt. Att det sedan märks vid vanlig fotografering är jättetrist. Hade dessa pixlar befunnit sig i undre delen av bilden hade de troligtvis inte märkts på väldigt länge och inte gjort väsen av sig alls. Nåväl, kameran kommer omgående att lämnas in för byte till en ny. I annat fall häver jag köpet.

Nu reducerades antalet heta/döda pixlar från 9 till 4 med proceduren jag beskrev ovan, men jag är ändå inte det minsta nöjd.

Ville bara ge ett exempel för de som fortfarande funderar på vad deras vita/röda/konstiga prickar egentligen är...
 
Det är inget fel på kameran utan så är det på nästan alla kameror. Samma sak med LCD-skärmar, nästan alla har någon eller några döda subpixlar.

För att hålla nere priserna måste man ha en viss tolerans i tillverkningen. Skulle man slänga alla sensorer som har någon död eller het pixel så skulle våra digitalkameror vara väldigt mycket dyrare.

Lev med det
 
Jag hade nog kunnat leva med det, om det inte visat sig att jag får artificiella stjärnor på mina nattbilder. Helt oacceptabelt. Jag betalar inte dyra pengar för att ta bilder som jag sen måste sitta och redigera bort efteråt fast jag egentligen inte behöver.
 
Vad "så är det nästan på alla kameror" ? Oavsett kamera eller LCD skärm så är det en kvalitetsfråga relaterad till pris och tillverkarens uppsatta normer för vad som är "acceptabelt". Vet inte vad Canon satt för acceptans för antalet döda pixlar men när ett 30d hus ändå kostar ca 9.000:- från en av de stora tillverkarna så borde man få bättre än vad Johan fått.

mvh
Håkan
 
Don Ricardo skrev:
Läste någonstans att över 5pixlar så lagar dom/byter censor.

Må så vara, men aldrig att jag betalar 9000:- för något som jag sett fram emot mycket länge för att sedan direkt skicka iväg det på service i tre veckor pga. ett fabrikationsfel som funnits där från början. Om det förslaget kommer på tal häver jag hellre köpet med hänvisning till konsumentköplagen.

Jag har dock mycket goda förhoppningar om att Scandinavian Photo kommer förstå mig och byta ut huset utan problem. Någon som haft med dem att göra i ärenden som detta tidigare?
 
Döda pixlar är inget fabrikationsfel, det är något som man tyvärr får räkna med och acceptera. Sen har tillverkarna lite olika nivå på hur många som maximalt får finnas på en skärm, dispaly, sensor etc. Jag känner inte till Canons policy, förhoppningsvis får du byta ut produkten. Vill man ha en kamera som inte har döda pixlar får man nog köpa en analog, och en rulle film.
 
papi skrev:
Låter som lång exponeringstid på nattbilden. Har du haft brusreduceringen påslagen?

Ja visst, 30 sekunder. Att brus uppstår är ju självklart och inget alls att klaga över (gillar brusnivåerna skarpt i 30D'n!) men vad jag hört så förlänger ju brusreduceringen tiden ganska mycket innan bilden är "klar"?

Och jag har läst att brusreduceringen kan eliminera dessa heta pixlar, men jag vill inte behöva ställa in det varje gång jag ska ta bilder i mörka omgivningar. Brusreducering är till för att ta bort brus om man nu störs av det, inte att ta bort heta/döda pixlar.

Rätta mig gärna om jag har fel ang. hur brusreduceringen funkar i praktiken.!
 
Benämningen brusreducering är lite vilseledande, den är till just för att ta bort heta pixlar men påverkar inte bruset i bilden på något sätt. Du kommer säkert bli av med dina heta pixlar om du slår på den.
 
Curt L skrev:
Döda pixlar är inget fabrikationsfel, det är något som man tyvärr får räkna med och acceptera. Sen har tillverkarna lite olika nivå på hur många som maximalt får finnas på en skärm, dispaly, sensor etc. Jag känner inte till Canons policy, förhoppningsvis får du byta ut produkten. Vill man ha en kamera som inte har döda pixlar får man nog köpa en analog, och en rulle film.

Jag kan inte se varför jag som konsument ska acceptera defekter från dag 1 på en produkt som jag betalat dyra pengar för?

"Det är absolut inga fel på den här nya cykeln, man får räkna med att ett par, tre ekrar är av när man köper den." Känns lite åt det hållet. Jag kan inte acceptera det. På billigare kameror skulle detta fenomen vara fullt förståeligt och man skulle kunna ta till medel för att "pixelmappa" bort dessa defekta pixlar, men inte för en kvalitetsprodukt som ligger nära ett femsiffrigt belopp i inköpspris...det känns inte rätt.

Nåväl, nytt hus ska jag ha, så får vi se vad som händer...
 
Johan, testa att sätta på "Brusreduc. för lång exp.tid" så ska du se att problemet helt eller delvis försvinner. Det är just därför funktionen finns, att ta bort döda pixlar vid lång exponering.

"Och jag har läst att brusreduceringen kan eliminera dessa heta pixlar, men jag vill inte behöva ställa in det varje gång jag ska ta bilder i mörka omgivningar."

Då får du nog leva med dina prickar, det är ju just för dessa tillfällen man ska använda funktionen...
 
Delay skrev:
Och jag har läst att brusreduceringen kan eliminera dessa heta pixlar, men jag vill inte behöva ställa in det varje gång jag ska ta bilder i mörka omgivningar. Brusreducering är till för att ta bort brus om man nu störs av det, inte att ta bort heta/döda pixlar.

Rätta mig gärna om jag har fel ang. hur brusreduceringen funkar i praktiken.!

Brusreduceringen är till för att korrigera det fenomen som du beskriver, så slå på den så korrigerar den dina heta pixlar. Nu har jag inte min 30:a tillgänglig så jag kan inte kolla funktionen, men jag tror att du kan ha den alltid aktiverad och kameran använder den endast vid längre slutartider.

Brusreduceringen fördubblar "färdigtiden" av en bild beroende på att den tar en extra bild med stängd slutare som den sedan använder som referensbild.

Din cykel har inte trasiga ekrar, utan just nu så håller du på att reklamera en bil för att den inte backar fast du inte lagt i backen för att du hört att den går långsammare med backen ilagd. ;-)
 
Olsin skrev:
Brusreduceringen är till för att korrigera det fenomen som du beskriver, så slå på den så korrigerar den dina heta pixlar. Nu har jag inte min 30:a tillgänglig så jag kan inte kolla funktionen, men jag tror att du kan ha den alltid aktiverad och kameran använder den endast vid längre slutartider.

Så är det på min Pentax och förmodligen även på Canon, den går in automatiskt om slutartiden blir lite längre (1s eller nått).

Heta pixlar på långa slutartider är nog snarare regel än undantag, värre om de dyker på korta tider.
 
korv_med_mos skrev:
Det är inget fel på kameran utan så är det på nästan alla kameror. Samma sak med LCD-skärmar, nästan alla har någon eller några döda subpixlar.

För att hålla nere priserna måste man ha en viss tolerans i tillverkningen. Skulle man slänga alla sensorer som har någon död eller het pixel så skulle våra digitalkameror vara väldigt mycket dyrare.

Lev med det

Canon mäter upp och mappar alla sina sensorer, att det finns ett antal pixlar som inte fungerar är normalt, varje sensor är en unik enhet som måste kalibreras.
Kontrollen/ mappning=borträknande av felaktiga pixlar tycks inte alltid fungera.
Så byt ut kameran om din återförsäljare går med på det eller lämna in den för mappning.
Mikael
 
Don Ricardo skrev:
Läste någonstans att över 5pixlar så lagar dom/byter censor.

Helt felaktigt, du behöver inte godkänna en enda felaktig pixel eftersom åtgärden är enkel men kameran måste lämnas in till en serviceverkstad .
se tidigare svar.
Mikael
 
Vad menar du ?
Om du menar uppkommna heta pixlar under en lång exponering är det något annat än en lysande pixel som ses på samma plats vid varje normal exponering.
Denna eller dessa pixlar mappas lätt bort.
Heta pixlar som ses vid en lång exponering skall förhoppningsvis mörkerströmsexponeringen fixa.
Även här är det av värde att se efter om de "heta" pixlarna ses på samma plats.
Enklast är att ta ett par långa exponeringar på ett mörkt ställe och linslocket på och sedan se efter om
pixlarna ses på exakt samma ställe

Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Vad menar du ?
Om du menar uppkommna heta pixlar under en lång exponering är det något annat än en lysande pixel som ses på samma plats vid varje normal exponering.
Denna eller dessa pixlar mappas lätt bort.
Heta pixlar som ses vid en lång exponering skall förhoppningsvis mörkerströmsexponeringen fixa.
Även här är det av värde att se efter om de "heta" pixlarna ses på samma plats.
Enklast är att ta ett par långa exponeringar på ett mörkt ställe och linslocket på och sedan se efter om
pixlarna ses på exakt samma ställe

Miael

Och om så är fallet, att de är på samma ställe?

Hur jag än tolkar alltsammans detta så gör jag givetvis klokast i att lämna tillbaka kameran för att få ett nytt exemplar.
 
Min 5d hade ett antal felaktiga pixlar som mappades bort, lämnade in kameran på morgonen och fick den åter på eftermiddagen.
Upp till dig att avgöra vad du vill göra.
Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.