Sven.ALX
Aktiv medlem
Visserligen ser man detaljer bättre på en stor bild, men samtidigt tycker jag man inte alls får samma känsla för helheten/kompositionen. Jag upplever att jag "drunknar" i en bild på 2200 pixlar på min 37" skärm med 2560x1440 pixlar. Föredrar faktiskt därför att betrakta bilder i storleken runt 1000-1100 pixlar. Men vi brukar ju tycka olika du och jag, så det är väl lika bra att vi fortsätter med det.. ;-)
Kan bara inte låta bli ... att lägga mig i ibland. ;-)
Det luriga med publiceringen på webben är ju att din sida och dina bilder betraktas på smartphones, surfplattor, bärbara datorer, separata skärmar och TV. Allt från 4" till 65" och däröver. Dessutom har de här skärmarna högst olika upplösning ...
När jag lägger ut bilder (jag är ingen expert utan snarare nybörjare) vill jag att det ska se så bra ut som möjligt på så många plattformar som möjligt och måste säga att min erfarenhet är att en bild i allmänhet mår betydligt bättre av att skalas ner än skalas upp ... personligen tycker jag 2048 * xxxx är ett bra standardformat (högsta upplösning för FB m.fl.). Det är sannolikt ytterst få som sitter med en 37" med upplösningen 2560*1440 och det är inte för dem jag vill optimera mina bilder ... men man väljer naturligtvis själv!
/Sven