Annons

Hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

Idrus

Aktiv medlem
Hej! Vart kan man få kontakt med någon som gör hemsidor till en? Skulle behöva en egen hemsida som jag kan sälja mina bilder på osv.

MVH Ida
 
Hej!

Det finns massa folk därute som säkert gärna hjälper till med en hemsida.
Är du riktigt seriös kan du kontakta en webbyrå, så får du en riktig bra sida. Men smakar det så kostar det ju givetvis. Annars finns massa "hobby" webbutvecklare som kan hjälpa dig.
Kolla www.phpportalen.net i forumet "Betalda tjänster/ideela tjänster" finns många webbutvecklare som söker nåt projekt att jobba med. Där kan du även lägga in en förfrågan själv.

Sen finns det säkert folk här med som kan hjälpa dig. Jobbar själv som webbutvecklare, men har dessvärre lite ont om tid...
 
Har du sett någon sida du tycker är bra? Om inte, leta rätt en och ta reda på hur den gjorts (väldigt många bygger sina hemsidor med färdiggjorda mallar), sen kan du utgå från den och be någon bygga en åt dig.
 
Innan du sätter dig ner för att prata med någon webbsidemakare så bör du ha en väldigt bra uppfattning om vad du vill ha. Att kunna säja dina bilder via sidan är inte ett särskilt uttömmande svar när konsulten frågar "Vad skall sidan göra?".

Lite förenklat blir det ofta så att ju mer du har bestämt i förväg om färg, form, layout, funktioner och annat desto billigare blir det för dig.

Om du vill ha en billig sida (inte nödvändigtvis dålig, men en som använder någon CMS (1)) så skulle jag tro att ett proffs tar minst tio tusen för besväret.

Om du istället vill ha en sida skräddarsydd efter dina önskemål kommer prislappen att stiga avsevärt, gissningsvis över femtio tusen.

I det första fallet får du en sida som fungerar och är så nära dina önskemål det går att komma med verktyget. I det andra fallet får du en sida som fungerar och som är exakt enligt dina önskemål, men som kostar avsevärt mer.



1: CMS= "Content Management System", ett verktyg för att skapa webbsidor. Du kan snabbt åstadkomma en fungerande sida, men du kanske inte kan få sidan att se ut exakt som du vill. Läs mer på http://en.wikipedia.org/wiki/Content_management_system
 
Ida, jag gick just in på din profil och ser att du är ganska ung och drar slutsatsen att du förmodligen inte tänker satsa så mycket pengar på webbsidan.
För att komma igång billigt kan du:

1. Registrera ett domännamn, t.ex. www.fotoida.se för 139:- (www.loopia.se)
2. Skaffa ett webbhotell där du lägger upp dina sidor. t.ex. Loopia för 1358:-/år. Det finns många webhotell, leta runt så hittar du andra som är billigare.
3. Skaffa ett program för att göra hemsidor i (det är inte så krångligt som du kanske tror. Många program har bra mallar man kan använda).
4. Lägg upp sidan du skapat i punkt 3 på webbhotellet du skaffade i punkt 2.
5. Klart! Det du har nu är en webbsida där du kan ha dina bilder, kunder kan hitta dig och t.ex. ringa/maila om de vill köpa bilder. Vill du ha en sida där folk kan handla online blir det lite mer komplicerat, men det kanske får bli nästa steg?

Om du absolut inte kan göra punkt 3 själv finns det MASSOR av intresserade som är bra på sånt. Fråga kompisar, släkt/vänner, det brukar alltid finnas någon som kan hjälpa till. Eller, sök vidare här på fotosidan om någon kan hjälpa dig.

Lycka till!
 
Här är ett alternativ:

http://www.dinstudio.se/

Jag har inte kollat just vilka mallar de har för bildvisning/försäljning.

Fast å andra sidan tycker jag att den frågan är rätt stor. Hur ska bildbeställning gå till mm? Det jag hänvisar till blir en enklare variant.
 
Varför inte fotosidans egna portfolio tjänst man får om man blir guldmedlem? Fungerar ypperligt för mej.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.