Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemsida - Hur lista "stora" kunder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastianr

Aktiv medlem
Svårt med kort tydlig rubrik till min fråga här.
Vad jag vill veta är hur jag på min försäljningssida ska kunna visa att jag faktiskt har bilder uppe på vissa hotell samt "vårdmottagningar".
Många har ju "meriter" i sidfoten, men då är det ju (väl?) mest uppdrag man gjort, haft en anställning på nåt företag och fotat.
I mitt fall, då jag endast säljer bilder/tavlor via min sida, är det ju bara att jag vill visa att jag har iallafall fått upp min konst där och där. Så fler osäkra vågar köpa.

Vad sätter man för rubrik på det?
Funderat lite på "meriter" vilket jag är lite kluven till, eller "kunder", eller också bara klämma in de jag känner är viktigast och lista direkt i välkomsttexten på första sidan.

Ideér? Vad går bra och vad passar sig inte alls?

Tack :)

Förslag på rubrik:
- Här kan ni hitta mina alster!
- Mina bilder kan beskådas här!
osv.

Jag anser också att det hör till god ton att ha fått ett godkänande från dina kunder om att fungera som referens på din hemsida. Många företag har regler för hur och i vilka sammanhang företagsnamnet får användas.

---/Thomas

TA0 skrev:
Förslag på rubrik:
- Här kan ni hitta mina alster!
- Mina bilder kan beskådas här!
osv.

Jag anser också att det hör till god ton att ha fått ett godkänande från dina kunder om att fungera som referens på din hemsida. Många företag har regler för hur och i vilka sammanhang företagsnamnet får användas.

---/Thomas
Jodå det har jag redan frågat såklart, även om jag har svårt att se varför någon skulle ogilla det.
Kankse svårt att få till en kort 1-2 ords sidfotslänk då, och bättre att ha det lite kort i välkomsttexten på förstasidan.

konstnärer brukar på sin cv skriva rubriker som dessa över de ställen där deras konst hänger.

representerad

inköpt

och om man gjort något på beställning...

uppdrag

/b

Bertil Lindgren skrev:
konstnärer brukar på sin cv skriva rubriker som dessa över de ställen där deras konst hänger.

representerad

inköpt

och om man gjort något på beställning...

uppdrag

/b
Ok, tackar :)
Tycker dock det låter lite skumt. Skriver jag "Representerad" som en länk i sidfoten är jag rädd att en massa besökare inte alls kommer förstå innebörden med det....jag hade iallafall inte gjort det ;)

Kanske gör som enklast är, för att inte riskera att ha en olämplig sidfotsrubrik, att bara lista de 1-2 kunder jag är mest stolt över och nämner dom direkt i förstasidestexten. Så har man inte gjort nåt som kan anses fel eller brutit mot någon oskriven regel.

Då skriva antingen "min konst har bland annat hängt på A och B" ("har" för att slippa ha koll på när dom väljer att ta ner tavlorna), eller "bland mina kunder finns bland annat A och B".
Ungefär så kanske.

Senast ändrad:
Varför inte använda "Referenser"? För mig ett ord med tydlig innebörd som borde leda besökare till rätt ställe.

Mvh,
/Magnus

mag1nus skrev:
Varför inte använda "Referenser"? För mig ett ord med tydlig innebörd som borde leda besökare till rätt ställe.

Mvh,
/Magnus

Instämmer referenser är jättebra i en meny.

Representerad, inköpt, uppdrag är ju egentligen ett förtydligande av de referenser man har...

/b

Jag trodde att vanlig försäljning inte passade under "referenser".

Är ni säkra på att det är ok?

Har själv under referenser på fotosidor enbart sett anställningar och uppdrag...

Anders Östberg skrev:
"Kunder" är väl bra?
Ja kanske, jag vet inte.
Tänkte även att man skulle kunna skriva in övriga meriter, som om man skulle hänga bilder på nån utställning (hur man nu fixar sånt men vem vet vad som kan råka hända), eller om man går vidare i någon foto-tävling, som tex Foto-SM nu då.

Vill inte ha någon rubrik som kan anses inte vara helt korrekt, utan i så fall nämner jag några lite snabbt på förstasidan bara.

Är man ett företag så är kunder den bästa referens man kan få, borde gälla även för fotografer.

mag1nus skrev:
Är man ett företag så är kunder den bästa referens man kan få, borde gälla även för fotografer.
Du tror alltså att "referenser" är en helt korrekt rubrik att ha i sidfoten för att lista några kunder man känner sig nöjd med?

Ska man då även kunna ta med övriga meriter, som fototävlingar man gått till final i, eller utställningar man haft, eller om man är med i en artikel i nån tidning etc.

Är allt det saker som verkligen passar under "referenser"? Vill inte göra något som anses oproffesionellt eller "fel".

Tack igen alla :)

För mig så är en "referens" någon man kan kontakta för att få ett utlåtande om mig som person/leverantör.

Anders Östberg skrev:
För mig så är en "referens" någon man kan kontakta för att få ett utlåtande om mig som person/leverantör.
Jo precis, lite det som gjorde mig osäker på om "referens" är ett bra rubrikval eller ej.

Kanske säkrast ändå att bara nämna några referenser/meriter/whatever lite kort i texten på förstasidan, där jag kort beskriver vad min verksamhet går ut på. Då gör jag ju iallafall garanterat inget fel.
Skriva ungefär "min konst har bland annat hängt på A och B" ("har" för att slippa ha koll på när dom väljer att ta ner tavlorna), eller "bland mina kunder finns bland annat A och B".
Och kanske lägga till "några av mina bilder gick till final i den och den fototävlingen".
Nåt sånt kanske.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar