Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemsida för jämförelser mellan filmer

Produkter
(logga in för att koppla)

Elvispen

Medlem
Hejsan!

Jag har precis skaffat mig en Hasselblad 500c och nu ska jag ju självklart köpa massa filmer till den. Då är ju bara kruxet att jag inte vet så mycket om dom olika filmerna som finns i affärerna idag, så jag letar helt enkelt efter en hemsida där man kan se på och läsa om skillnaderna mellan de olika filmerna som finns.

Speciellt skulle jag vilja se hur olika filmer ser ut beroende på hur mycket man pressat/dragit i dom.

Mvh
Elvispen

Hej Elis,

det finns många hemsidor som visar sådana exempel. Du kan ju börja med att titta på flickr. Där kan du söka och se vilka resultat man har fått. Sök till exempel på tri-x. (Det är för övrigt en oerhört bra film.)

Men du bör veta att resultatet som visas på skärmen kan skilja sig väldigt mycket från vad du kommer att uppnå. Eftersom du tittar på bilderna på en dator så spelar det stor roll hur väl genomförd scanningen är, och om bilden är scannad från negativet, dia-positivet eller från en papperskopia. Om du använder svart-vitt så spelar framkallaren också väldigt stor roll för resultatet.

Efter flickr kan du gå till www.apug.org. Det är det bästa forumet på Internet om analog fotografering. Om du slänger ut en fråga får du svar från de bästa.

Om du vill börja med att leka och prova lite kan du försöka hitta utgången film på någon auktionssajt på internet. Man brukar kunna köpa väldigt billigt, och ofta är den lika bra som färsk film.

Vad vill du uppnå förresten? Första frågan är om du vill fotografera svartvitt, färgnegativ eller diafilm.

Lycka till. Du har en väldigt fin kamera!
Erik

Flickr såklart, att jag inte tänkte på det.

Ok, jo, det är klart att scanningen spelar sjukt stor roll. Jag kommer själv scanna negativ/posetiv rakt av på en vanlig scanner. Det har jag gjort ett tag och det fungerar bra för mig.

Jag har prövat lite olika filmer redan (dom vanligaste, tri-x, t-max ilford delta osv.) men eftersom det finns så få filmer i affärerna vill jag lite veta hur mycket man kan pressa dom filmerna utan att det ser dåligt ut? Så man kan få lite mer saker att leka med liksom

Nu har jag just köpt ett 5-pack Provia 100F (borde gå att pressa till ISO 200 utan problem va? En Porta 400NC (borde man kunna pressa till ISO 800 va?, eller kanske till och med till 1600?) och en T-max 400 (borde ju inte vara några problem att få upp den till 1600, eller hur?)

Så jag slänger ut en fråga till;
Hur mycket vågar man pressa färgnegativ?
Eller dior?
Eller s/v-negativ?

Om det nu finns tumregler, det kanske är väldigt olika beroende på filmen?

Nu blev det många frågor, men jag är sjukt tacksam för svar1
Vet förövrigt inte riktigt om detta var rätt forumdel att posta detta i men nu fick det ligga här.

Hej Elis,

jag är inte rätt person att fråga om pressning. Har bara prövat själv några gånger och då blev jag inte så nöjd. Istället använder jag snabb film eller snabba objektiv.

Vill du ha stora korn och hög kontrast, är det därför du pressar? Pröva vänddia då, eller cross-process (stavas ibland x-pro på flickr). Du framkallar helt enkelt diafilm i kemi för färgnegativ. Då får du ett negativ som kan ge helt osannolika färger. De flesta fotolabb gör det för en extra avgift.

Fast allt det här vet känner du säkert redan till, eller hur? :)

/Erik

Jag pressar helt enkelt för att få snabbare film, vill upp på 800-1600 helst och det finns knappt att köpa i affär, men det får väl bli ebay istället eller något.

Nu har jag bara ett objektiv och med tanke på vad objektiven till Hasselblad kostar kommer jag nog stanna och hålla hårt i min 80mm f/2.8.

Jag får helt enkelt se om jag kan få svar av någon annan som prövat mer, förresten, vad heter att "pressa" på engelska? ... Man får inte så många träffar på svenska ...

Det är push process på engelska.

Jag skulle registrera mig på APUG och slänga ut frågan där om jag vore du. De/vi som hänger där är är helt dedikerade till analogt foto.

/Erik

Har nu pressat några rullar Fuji Neopan 400 +2 steg (1600 Asa) på 120 formatet och det har blivit riktigt bra. Har använt mig av Tmax framkallare. Kör man 120 formatet så är ofta grovt korn inget problem men utbudet av snabb film (över 400asa) är mycket begränsat.

På SV så är det enkelt att pressa och det är bara att öka framklallnings tiden men kontrasterna ökar med. Sen finns det vissa framkallare som är bättre att pressa med men det är en helt egen vetenskap för sig.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto