Hur mycket pengar får det kosta?
Det finns kostbara grejor för den som packar upp och ner flera gånger om dagen.
Det finns lågprisprylar för den som kan ha grejorna uppställda "året runt".
Elinchrome är det dyrare alternativet och Kina/Hong Kong grejor det billigaste.
www.photax.se säljer Visico-blixtar i olika styrka till bra priser.
www.kaffebrus.nu säljer det samma plus några andra märken till bra priser.
På
ebay.co.uk finns det mesta i olika utförande och styrkor till vrakpriser. 3 st Blixtar, softboxar, paraplyer och stativ ingår liksom radiosändare till samma pris som du får ge för en Visicioblixt. Välj ljusstyrka efter utrymme du skall fota i inte hur stor grupp du skall lysa upp. Ljuset räcker alltid till men det är svårt att skruva ner tillräckligt. Jysk Bäddlager har billig Svart Velour som kan användas för att absorbera ljus på väggarna. Det funkar även att ha som bakgrund. 5meter x 1,5meter kostar 50-75:- när dom har kampanj / rea.
Min studio är på 30m2 med måtten 7,50 x 4meter. Takhöjden är 2,60meter. Jag har 4 blixtaggregat från kaffebrus typ Fomex 2 x 1000Ws och 2 x 400Ws dessa går att ställa ner till 16,5Ws resp 6,5Ws så jag kan ställa dem riktigt lågt i effekt. Det underlättar när man vill fota med stor bländare och kort skärpedjup.
Tänk på att Zoom är suddigt och helt överflödigt i studion där man har ganska fast avstånd till sin modell. Fasta objektiv är billiga och riktigt skarpa! 50mm/1,4 eller 1,8 samt 85mm/1,8 är bra för helfigur och porträtt.
Ljusmätaren är väldigt bra och nästan ett måste om man vill komma igång snabbt med flera ljuskällor.
Med ljusmätaren väljer du först vilken bländare du vill arbeta med sedan ställer du in styrkan på blixtarna för att få rätt exponering. Med Histogrammet får man gå andra vägen och ta en hiskelig massa bilder innan man hittat rätt. Och då upptäcker man att skärpedjupet inte var så kort som man önskade, fast ljuset blev ju förståss ganska snyggt... Nåja, slutresultatet som räknas och blev det inte som man ville så ändar man sig lätt om någon ropar: "- Fan va snyggt."
Fler tips och ideér hittar ni på min
hemsida