Annons

Hemmastudio, vad behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Frisagård

Medlem
Jag tänkte bygga upp en liten studio hemma i en lokal på tomten. Allt är vitmålat i lokalen så den är ganska ljus. Avlång lokal där jag tänkte ha "ryggen" mot ett fönster men det finns vita persienner. Jag har köpt en duk på stativ, softbox men inga blixtar/lampor mer än så länge. Har någon lust att visa sina studios som inte blivit alltför dyra vore min fredag räddad :)
Ska jag både ha externa blixtar + lampor? Vilka blixtar/lampor rekomenderas? Vad är onödigt köp? Vad är nödvändigt köp?
Bifråga; Hur ser denna tjejens studio ut tror ni? www.blixman.blogg.se
(Fotar lite mat/produkter och människor i jobbet)
mvh Helene (amatör ;-)
 
Vita väggar låter bra men ljuset kommer att studsa "hej vilt" vilket både kan vara bra och lite mindre bra när det gäller porträttbilder med karaktär. Lokalens mått avgör även om du kan/tänker plåta helkropp på vuxna. Det generella svaret är dock

- valfritt blixtpaket runt 150 - 200 Ws inkl de ljusformare som medföljer (paraply eller softbox)
- reflexskärm helst inkl stativ och hållare - Ca 90 cm
- bakgrund och där är jag envis som en åsna - ta papper. Du kommer inte att ångra dig.
- om budget tillåter - radiosändare för att lösa ut blixtarna

Eftersom dina väggar är vita så tycker jag att du skall tänka dig tanken att sätta upp vajer på långsidorna och förbereda att hänga svarta lakan. Med möjligheten att dämpa relfektionerna, så kan du ta porträttbilder som har en lätt skuggsida. Allt finns på IKEA.

Sök lite bland alla de otal trådar som finns inom ämnet. Alla blixtar gör samma jobb. Prisnivån kommer att spegla bl.a. stabiltet, uppladdningstider, kylning, aut. dämpning av blixten när du ställer ner effekten, hanteringen av blixten - vrid reglage eller digitalt osv osv....

Köp inte fast ljus - Bara en massa värme och lite ljus.

Länken du bifogade avslöjar inte så mycket hur stort utrymme eller vilken utrustning som den fotografen har till förfogande. På några bilder syns softboxen i modellens ögon. Jag gissar på att hon har 3 eller fler blixtar till sitt förfogande men det är inte lika med att hon använder samtliga samtidigt. Gissningsvis har hon 2 blixtar till modellen och 1 blixt till bakgrunden på några av bilderna. Vid snabbtitt inga helkropp vilket tyder på att utrymmet är något begränsat i djupled - kanske 4 meter.
 
En amatör till

Hej
Jag har varit på gång nu i en månad att beställa saker till min fotostudio. Det var ett himla bra svar av Minita och det tackar jag för.

Mina tankar ligger på:

Manfrotto 055 XPRO B CyberPhoto Edition, Specialpaket med kulled 498RC2
Elinchrom Studioblixtpaket Style RX 300 2st blixtar + stativ/paraplyset
Polaris Ljusmätare
Elinchrom Skyport Radiosändare Datastyrning / RadiosynkSet RX Speed

Det jag tycker är svårast val är bakgrundsstativ.
3 meter låter lite för snålt med bredden.
Sen Dörrs verkar för billiga och kanske är för klena om man vill ha tyg
Har funderingar på:

Lastolite Bakgrundsstativ 6m
Eller :
Bakgrundsstativset för 3 bakgrunder - Höjd 4.1 m Bredd 3.8 m som finns på kaffebrus.nu för 2 795 kr

När det gäller reflexskärmar finns det ju en mängd olika kvaliteer. Vilken ska man ha?

Vänliga hälsningar Marika
 
Senast ändrad:
Jag hade skippat stativet och ljusmätaren - till att börja med.....

Stativet tycker jag gör mig lite låst och kör helst utan. Ljusmätaren kan du klarar dig utan. Kika ofta på histogrammet. Med tiden lär du dig tolka din egen ljussättning.

Blixtar och radiosändare är bra. Jag gillar Elinchrome.

Bakgrundsstativ. Måste du ha ett? Kan du inte hänga upp din/dina bakgrunder i din studio på väggen/taket? Du kanske vill vara väldigt mobil? Du klarar dig med ett stativ som fungerar för en papprulle som är ca 280 cm bred. Tror inte att tyg är tyngre än papprullen.

Reflexskärm
Välj en allround. Jag har en 90 cm 5 i 1 och tycker att den fungerar hur bra som helst. Såklart att det finns tillfällen när man både vill ha en större eller mindre. Köp ett stativ till skärmen. Det har du stor nytta av i studion.
 
Hej

Att hänga upp på väggen är ju helt klart ett superbra val. Jag ska fotta hundar mest så jag behöver ju utrymmet i bredd, för de sitter ju inte stilla som en människa. Det är också en anledning att jag väljer tyg framför papper. Problemet är att jag får försöka borra upp det själv men det ska väl gå. Kanske man kunde köra något i stil med gardinstänger och sen fästa tyget med tänger.

Vet inte hur de gör annars med tyger. har de dom på rullar?

Och du har helt rätt i stativet när man tänker efter. Jag har aldrig användt det innan och varför skulle jag göra det i en studio där objektet inte är stilla....

VH Marika
 
Ett tips för att hänga upp bakgrundsrullar är att skaffa en 3 meter lång rundstav, två korta snören och två krokar.
Sedan är det bara att hänga upp rundstaven, med bakgrunden, med hjälp av snören i vardera änden i krokarna som skruvats upp i taket. Nu är det lätt att rulla ut och rulla upp bakgrunden och att byta rulle.
 
Jag har själv en liknande konstruktion men jag använder avloppsrör i plast. Finns i diameter 56 mm och längden 300 cm. Passar hur bra som helst i kärnan till en papprulle. Finns en variant av klämfästen till dessa rör och allt säljs av t.ex. bygghandeln. När jag köpte mina rör, så letade jag igenom högen och hittade två stycken som var stukade i ena ändan. M.a.o. värdelösa till vad de egentligen skall användas till. Jag praktiskt taget fick mina rör. Jag har mina uppskruvade i taket med en lite extra försäkring i form av ett bagageband som dessutom är fastskruvat i taket (hängslen och livrem) Kör enbart bakgrunder av papp. Har två tygbakgrunder för att vara lite mobil men de blir mest liggande.
 
Stort tack alla. Har fått massor att tänka på!!! Jag läser och läser och inser att jag har mycket att lära! Jag ska ut och grejja imorgon och får antagligen lite tillägsfrågor då.
Är förundrad över alla vänliga själar som tar av sin tid för en okänd människa! Tack.
 
Kolla in hos stefantell.se mycket duktig o förklarar o berättar om hur han tog korten.
Leta efter där han har skisser som visar hur blixtar o grejer är placerade, mkt bra att se.

Både inspiration o lärobok.

Lycka till !
 
Erkänt bra. Grattis till insteget till studiofotograferingens värld. Ett tips: Anteckna hur du ställer upp ljuset, markera placeringen på golvet och kör med en docka som modell första dagen. Ta bilder, titta på dem, ändra och ta mer bilder osv osv.....
 
Det blixtpaketet du länkade till är ett bra paket, dock skulle jag välja att köpa till en softbox.
Paraplyer ger mjukt ljus men tyvärr hamnar mycket av ljuset på ställen där man kanske inte vill ha ljus då det stutar i väggarna och taket.


Den lokalen som det diskuterades om i början på tråden låter vettig men helvita väggar resulterar ofta i mycket ljus som hoppar runt, lämplig färg på väggarna är en matt mörkgrå färg då den är neutral samt ljuset inte reflekteras för mycket.
Bäst är oftast mattsvarta väggar men inte så trevligt att vistas i den lokalen.

Som bakgrund skulle jag välja en vinylmatta om det är fyrbenta vänner som ska fotograferas.
Du behöver inte köpa dyra Lastolite vinylbakgrunder utan går lika bra att köpa en vinylmatta som finns upp till 4 meters bredd.
Finns på de flesta golvbutiker eller större byggvaruhus tex bauhaus, k-rauta eller vad du har närmast.
Kolla baksidan på mattan, ofta är det vita eller ljusgråa, välj en som passar dina behov.
Jag köpte själv en sådan matta som var det sista på den rullen så det kostade inte mycket alls, så länge som det ska sitta stationärt är en sådan matta bra, ska det flyttas runt dåligt val för de väger en hel del.
 
Idag var jag på Ullared och letade efter svarta lakan. Men så hittade jag rullgardiner, 180 (!) cm breda för 119:-/st så det slutade med att jag tog hem två sådana. Tror ni det kan räcka, en på varje sida? Den kommer ju att vara ganska liten min studio och det känns både snyggt och smidigt med rullgardener som kan sitta på sidorna i taket.
Börjar bli pirrig, bara blixtarna kvar, känns som om det är så mycket pengar bara...
Tack igen alla för hjälpen!
 
Kanske lite snålt men kommer säkert att räcka. Tänk på att modellen (i en liten studio) står kanske 1 meter från bakgrunden. Då är det inte så mycket kvar av dina 180 cm. Sedan är det inte alltid som du vill stoppa ljuset från att studsa omkring på väggarna.

Denna bilden är t.ex. tagen med vita väggar eftersom barn rör sig väldigt mycket och är sällan där man vill ha dem. Därav en enkel ljussättning.
http://www.hallsas-it.se/coppermine/cpg135/displayimage.php?album=260&pos=0

Denna bilden är tagen med svarta väggar för att verkligen styra ljuset.
http://www.hallsas-it.se/coppermine/cpg135/displayimage.php?album=222&pos=0

Bakgrunden är precis den samma.
 
Tack snälla. Vilka fina bilder. Du har ingen bild på studion? ;-) Jag gillade särskilt ljussättningen i tjejens hår, kanonfint!
Kanske om jag provar att sätta upp rullgardinerna så får jag köpa två till om det kniper...
Jag tänkte ju att det var så smart med rullgardiner som bara är att rulla upp och ner, vi får väl se hur det blir med det :)
 
Inge bild just nu. 330 x 580 cm. Hade gärna haft bredare men tyvärr. Har som mest 4 blixtar men arbetar oftast med 2 eller 3 blixtar + reflexskärm. Standarduppställningen är huvudljus med octabox. Hårljus med raster + klaffar eller snoot. Bakgrund med snoot eller raster + klaffar. Paraplyer enbart vid helkropp och grupp eftersom de sprider ljuset "åt alla håll".

Barn.
Octabox + softbox + bakgrund. Inga finesser här när det gäller "små" barn. Först när man kan dirigera dem kan det vara aktuellt att göra ljuset lite "tuffare". Här gäller enkla och snabba ryck. De tröttnar fort.

Rekvisita
Barstol, Zackosäck, mindre träbyrå, barnstol och ev leksaker som föräldrarna har med sig. Varning! Hade en kille med "Boby Car". Han körde tyvärr rätt genom min pappersbakgrund och det var de sista metrarna av den färgen och dessa var helt nyutrullade. Den plåtningen gick inte med vinst men kunderna var nöjda trotts malören.

Lycka Till med din uppbyggnad och plåtning.
 
Hur mycket pengar får det kosta?

Det finns kostbara grejor för den som packar upp och ner flera gånger om dagen.
Det finns lågprisprylar för den som kan ha grejorna uppställda "året runt".

Elinchrome är det dyrare alternativet och Kina/Hong Kong grejor det billigaste.
www.photax.se säljer Visico-blixtar i olika styrka till bra priser.
www.kaffebrus.nu säljer det samma plus några andra märken till bra priser.

ebay.co.uk finns det mesta i olika utförande och styrkor till vrakpriser. 3 st Blixtar, softboxar, paraplyer och stativ ingår liksom radiosändare till samma pris som du får ge för en Visicioblixt. Välj ljusstyrka efter utrymme du skall fota i inte hur stor grupp du skall lysa upp. Ljuset räcker alltid till men det är svårt att skruva ner tillräckligt. Jysk Bäddlager har billig Svart Velour som kan användas för att absorbera ljus på väggarna. Det funkar även att ha som bakgrund. 5meter x 1,5meter kostar 50-75:- när dom har kampanj / rea.

Min studio är på 30m2 med måtten 7,50 x 4meter. Takhöjden är 2,60meter. Jag har 4 blixtaggregat från kaffebrus typ Fomex 2 x 1000Ws och 2 x 400Ws dessa går att ställa ner till 16,5Ws resp 6,5Ws så jag kan ställa dem riktigt lågt i effekt. Det underlättar när man vill fota med stor bländare och kort skärpedjup.

Tänk på att Zoom är suddigt och helt överflödigt i studion där man har ganska fast avstånd till sin modell. Fasta objektiv är billiga och riktigt skarpa! 50mm/1,4 eller 1,8 samt 85mm/1,8 är bra för helfigur och porträtt.

Ljusmätaren är väldigt bra och nästan ett måste om man vill komma igång snabbt med flera ljuskällor.
Med ljusmätaren väljer du först vilken bländare du vill arbeta med sedan ställer du in styrkan på blixtarna för att få rätt exponering. Med Histogrammet får man gå andra vägen och ta en hiskelig massa bilder innan man hittat rätt. Och då upptäcker man att skärpedjupet inte var så kort som man önskade, fast ljuset blev ju förståss ganska snyggt... Nåja, slutresultatet som räknas och blev det inte som man ville så ändar man sig lätt om någon ropar: "- Fan va snyggt."

Fler tips och ideér hittar ni på min hemsida
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.