Annons

Hemmanätverk PC till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är det kanske enklaste lösningen att använda samba. Unix och Apples sambaimplementering är dock fruktansvärt dålig och i och med att TS har Windows 7 Ultimate så blir det betydligt bättre med NFS.

/Karl

Inte för jag vet vad du vill säga men Command prompt är PC.

Nej.

Command Prompt är markören som visar innehållet i linjebuffern... oavsett om vi talar om Windows, OS/X, MacOS, Solaris, OSF/1, OS/390, OS/2, Tru64 etcetera ad absurdum.

Dessutom använder Apple själva benämningen "Command Prompt" i sina egna officiella manualer (för MacOS/X Server release 10.6 står det bland annat på sidan 32).

Gå och titta själv om du inte tror mig... I dare you.

(Följande fråga i google: os x "command prompt" site:apple.com
returnerade inte mindre än 2530 träffar)

Skall vi fortsätta att märka ord så... Mac är inget annat än en PC nuförtiden. ;)

Senast ändrad:
Okej, såhär skulle jag säga att det är:

Den implementation som Apple har valt att göra av Samba för att få stöd för SMB/CIFS/LANMan/NTLM är... sorglig, det finns dessvärre inget annat ord för det. Det funkar skitbra om man kör en omodifierad Samba, men inte den som följer med Lion/Mountain Lion

Att "deaktivera allt som har med lösenord att göra" på windowssidan är fel väg att gå. Tvärtom bör man se till att det FINNS en användare med tillhörande lösenord på Windowsmaskinen och därefter använda sig av denna.

Jag har sett betydligt fler "mysko små fenomen" iochmed releasen av Lion (och ännu fler med Mountain Lion) när man kör mot maskiner som har SMB 2.1 (Windows 7, 2008R2) eller SMB3.0 (Windows 8, Server 2012). Kikar man på paketdumpningar så kommer det en hel del goddag yxskaft från Lion/Mountain Lion när man försöker köra utan lösenord, eller utföra några åtgärder cross-domain eller cross-workgroup. En kund jag arbetat för har valt att backa till Snow Leopard på grund av detta.

Däremot måste jag dock vara tråkig nog att säga att jag inte tänker lägga nån tid på att försöka reda ut trådstartarens problem, eftersom det är allt för tidsödande att försöka felsöka detta på distans när det lite förefaller som om trådstartaren har "klickat runt lite på måfå" i bägge maskinerna.

Tja - det blev ju inte riktigt som jag tänkt mig. Mac v.s. PC. Jag vill nog att Ni fokuserar på mitt problem inte vilket operativ som är bäst eller mest användarvänligt. Inom familjen kör vi med båda systemen.....

Lösningen var att luta sig tillbaka. Det tog tydligen lite tid för min pc att markera att disken med dess underkataloger ca 1 TB var delad. Lustig nog så behövde jag dessutom gå in på "varje" underkatalog (första nivån) och även där markera att katalogen var delad. Nu har jag kommit så långt att Mac ser katalogstrukturen och ner till enskilda bildfiler. Tyvärr hjälpte inte detta. Jag vill i slutändan låta Mac tala om för min Apple TV att det finns bildfiler BÅDE i en katalog på MAC och på en delad "PC-Disk". Dessvärre verkar inte det fungera. Verkar som om jag bara kan ange 1 ställe där bildfilerna ligger. Någon av Er som vet bättre?

Jag vill i slutändan låta Mac tala om för min Apple TV att det finns bildfiler BÅDE i en katalog på MAC och på en delad "PC-Disk". Dessvärre verkar inte det fungera. Verkar som om jag bara kan ange 1 ställe där bildfilerna ligger. Någon av Er som vet bättre?

Om jag läser dokumentatione rätt så är det korrekt. Du kan peka ut en målmapp.
(Jag äger dock inte någon Apple TV, så jag kan inte verifiera det).

OK. Om jag skulle köpa en minimac enbart "till tv:n". Kan jag då få min Apple TV till att visa bilder från flera olika datorer? Om jag installerar iTunes på min PC, kan jag då dela ut min disk utöver Mac.en som visar sina bilder?

OK. Om jag skulle köpa en minimac enbart "till tv:n". Kan jag då få min Apple TV till att visa bilder från flera olika datorer? Om jag installerar iTunes på min PC, kan jag då dela ut min disk utöver Mac.en som visar sina bilder?

Nej, inte som jag förstått det. Du kan i någon av de senare versionerna (Jag _tror_ det kom i 5.1) ha flera Itunes-konton kopplade mot en AppleTV, varochen av dem med varsin bildkälla.

(Jag använder MythTV istället för AppleTV)

En kompis hade liknande problem fast med film, jag löste det då med att jail braka AppleTVn och installera XBMC på den (XBMC blev en menypunkt på AppleTVn så all vanliga AppleTV-funktionalitet fanns kvar). XBMC löste problemet gallant, skulle även lösa bildproblemet.
Det hela var dock ca ett år sedan och jag har ingen AppleTV så det finns kanske någon annan lösning nu, det finns helt säkert någon här som kan den i så fall.

/Karl

Snow leopard. Det var minst en halv roman vid kommandoprompten för att få in dom i en domän.

Med Lion fick OS/X lite grundläggande nätverksfunktioner så det kanske är lite lättare nu.

/Karl

Nu vill TS iofs skapa ett enkelt hemnätverk. Jag tror knappast att det är nödvändigt att ansluta till en domän för det ändamålet :)

Hm, om vi spekulerar fritt så skulle problemet vara ganska lätt att lösa om alla "källdatorer" körde windows server. Då skulle man ju kunna använda DFS och bunda ihop alla käll-mappar i ett gemensamt namespace. (Men ja ,jag inser att det troligen inte är en lösning ;) )

Kan jag "låna" min frus Mac och skifta till mitt konto utan att det blir för mycket besvär för henne? Jag köpte Mac till henne enbart för att det skulle vara "idiotsäkert" och alltid fungera. Hon har inte särskilt många bilder. Dock så vill hon såklart se på dessa på ett enkelt sätt. Jag däremot som fotograferar jämt och har uppdrag har massvis med bilder. Tänkte att även jag skulle kunna få njuta... av mina bilder på tv:n någon gång.

Har tidigare varit inne på att köpa en mini PC till TV:n och tanken lever ännu men Apple TV:n trodde jag skulle lösa problemet elegantare. Visst - Mac och Apple TV fungerar men i min värld så var ju mina bilder "viktigare" och långt många fler än hennes.

Edit
Fast då måste bilderna ligga på hennes dator? (om jag kör med mitt konto på hennes mac)

Hur menar du "låna konto"?

Jag förstår inet riktigt ditt resonemang?

Den enda lösningen jag ser är att sätta upp alla bilder som shared photostreams, men det förutsätter ju att alla era bilder får plats på era respektive iCloud-konton.

Menade inte låna själva kontot utan burken. Kan jag i hennes burk logga in på mitt Apple ID eller skifta konto i iTunes?

Försök att hålla en något så när anständig nivå på inläggen i den här tråden. Personangrepp är inte OK!

Menade inte låna själva kontot utan burken. Kan jag i hennes burk logga in på mitt Apple ID eller skifta konto i iTunes?

Om jag förstår dig rätt borde det enklaste vara att köra iTunes på din PC. Använd ditt apple ID för hemmadelning, auktorisera detta apple ID för hemmadelning på din frus dator. Nu kan du se båda itunesbiblioteken på apple TVn och alltså kunna välja vilka bilder som ska visas från din PC.
Utan att skriva romaner i prompten...

Att visa bilder på tv med hjälp av en ATV är enklast genom "Bildström"
Bilderna på din frus Mac importeras i iPhoto och delas via Bildström till ATV.

Det här är inte en VS-tråd, och den ligger inte i fritt forum. Jag har raderat ett par inlägg som var tämligen meningslösa - håll er till ämnet och låt bli personangrepp!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto