Annons

Hemmagjord studio?

Produkter
(logga in för att koppla)
tannler skrev:
Skippa bygglampor - det är en studio Du ska inreda, inte en bastu.

Köp ett studioset från kaffebrus.com eller photax.se med en softbox ( bouncer ) och ett paraply. Köp det Du har plånbok till, men undvik blixtar som bara har 1/16 effekt som lägsta, särkilt om Du går upp i styrka. Det är viktigare att kunna ställa ner än ställa upp, imho.
Ok. Vad tror du om detta set? http://kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-233.html

Finns också som liteversion. Betydligt billigare utan radiosändare och utan en extra softbox.
http://kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-lite-232.html

Men varför har setet bara ett paraply? Jag trodde att man behöver 2 paraplyer eftersom att det är 2 blixtar man använder... Och på tal om paraplyer, är det bättre med paraply än med softbox? För båda är ju ett sätt att sprida blixtljuset.

Eller ska man ha softbox på en blixt och paraply på den andra? Jag inser hur förvirrad jag låter.

Oerhört tacksam för svar! :)
 
Senast ändrad:
Tycker absolut att det är bättre att köpa en begagnad blixt (en sådan som man sätter på kameran) än att hålla på och strula med bygglampor. Med en enkel blixt för nästan ingenting (kolla loppmarknader, blocket, tradera, m.m.) går det att göra otroligt mycket. Ska man fota folk blir det inte så kul med bygglampor eller fotolampor. Om du nu inte gillar kisande ögon och pärlor i pannan.

Den där kalasbilliga blixt saknar förmodligen uttag för synkkabel eller fotocell. Något du behöver för att kunna tända blixten när den inte sitter på kameran. Det är däremto enkelt och billigt fixat med en adapter som monteras i blixtens fot. Antingen med synkkontakt eller fotocell. Om man vill jobba med kontakten så behövs även en kabel mellan kameran och blixten. Vill man hellre använda fotocellen behövs en IR-sändare som monteras i kamerans blixtsko. Saknas uttag för synkkabel i kameran krävs även en adapter till blixtskon. Adaptrar kostar under under hundringen och likaså kabeln. Fotocellen är lite dyrare och IR-sändaren går på några hundra.

Den här blixten kan du sedan montera på ett vanligt kamerastativ, en bokhylla, lägga på golvet, m.m. För att kunna få lite mjukare ljus kan blixten riktas mot en frigolitskiva. Den är billig (ca. 20kr), enkel att få tag på (byggvaruhandel) och har en låg vikt vilket gör att den är enkel att hantera.

Med de här enkla prylarna (en begagnad blixt, ett par adaptrar, en kabel och ett par frigolitskivor) kan man göra otroligt mycket. När man känner sig mogen uppgraderar man med lite folie på ena sidan av en frigolitskiva, ytterligare en blixt, ett paraply, ett riktigt belysningstativ, färgfilter, eller något annat kul.

Köp billiga enkla begagnade men riktiga saker i stället för att mixtra med ex. bygglampor. Börja med en riktig sak. Testa, utforska och lär dig den. Komplettera sedan efter behov.

Det här är i alla fall vad jag tycker. På många av de kurser jag har i studioljus kör vi en del med mycket enkla blixtar och verktyg (men givetvis även stora, många och dyra blixtar, softboxar, m.m.) och de allra flesta blir förvånade över hur mycket det går att göra med så extremt lite och billigt. En del av deltagarna ha tidigare försökt med bygglampor men inser för det mesta att det var fel väg.

Lycka till!
 
ricku skrev:
Ok. Vad tror du om detta set? http://kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-233.html

Finns också som liteversion. Betydligt billigare utan radiosändare och utan en extra softbox.
http://kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-lite-232.html

Men varför har setet bara ett paraply? Jag trodde att man behöver 2 paraplyer eftersom att det är 2 blixtar man använder... Och på tal om paraplyer, är det bättre med paraply än med softbox? För båda är ju ett sätt att sprida blixtljuset.

Eller ska man ha softbox på en blixt och paraply på den andra? Jag inser hur förvirrad jag låter.

Oerhört tacksam för svar! :)

Både softbox och paraply är verktyg för att skapa en större ljuskälla. Något som ger ett mjukare ljus och mjukare skuggor.

Fördelen med paraplyt är framförallt pris och storlek.

Paraplyer finns som transparanta att låta ljuset gå igenom samt vita, silvriga o guldiga att studsa ljuset mot.


Fördelen med softbox är framförallt att det inte sprider ströljus runt i resten av lokalen.

Man kan använda softbox på en blixt och paraply på den andra. Man kan även använda softbox eller paraply på den ena blixten och endast en reflektor på den andra. Allt beror på vilket ljus man är ute efter.
 
divander skrev:
Både softbox och paraply är verktyg för att skapa en större ljuskälla. Något som ger ett mjukare ljus och mjukare skuggor.

Fördelen med paraplyt är framförallt pris och storlek.

Paraplyer finns som transparanta att låta ljuset gå igenom samt vita, silvriga o guldiga att studsa ljuset mot.


Fördelen med softbox är framförallt att det inte sprider ströljus runt i resten av lokalen.

Man kan använda softbox på en blixt och paraply på den andra. Man kan även använda softbox eller paraply på den ena blixten och endast en reflektor på den andra. Allt beror på vilket ljus man är ute efter.
Tackar för ett bra svar! Det var allt jag behöver veta. :) Ska beställa ett set nu + en grå bakgrund i tyg.
 
ricku skrev:
Ok. Vad tror du om detta set? http://kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-233.html

Finns också som liteversion. Betydligt billigare utan radiosändare och utan en extra softbox.
http://kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-lite-232.html

...
Liteversionen kommer knappast att bli billigare, ifall du inte begränsar dig väldigt mycket. Man vill vanligen ha två softboxar, och lägger du till detta utjämnas prisskillnaden. Dessutom brukar de stativ som följer med de allra billigaste blixtpaketen vara för korta och väldigt rangliga, närmast oanvändbara. De stativ som följer med "icke Lite"-versionen är 1 m högre och klarar 3 gånger så stor belastning.

Nej, det är inte bättre med paraply än med bouncer/softbox, tvärtom. Ett paraply sprider ljus överallt, så det är mycket svårare att kontrollera. Rekommenderar att du börjar att jobba med enbart softboxar för belysning av huvudmotivet, det kommer att underlätta väldigt för dig när du ska börja lära dig. Anledningen till att de olika tillverkarna gärna stoppar med paraplyser i sina billigare kit är att dessa är mycket billigare än softboxar.

Softboxar och paraplyers funktion är att omvandla blixtljuset från en punktljuskälla och till en utbredd. Detta förutsätter att softboxen eller paraplyet placeras relativt nära motivet. Ju mindre softbox/paraply, ju närmare måste det placeras, om man ska få den avsedda effekten - en mjukare belysning.

En nackdel med de billigaste blixtpaketen är att uteffekten inte går att ställa ner särskilt mycket, i detta fall bara till 1/8 effekt (se Lennarts inlägg ovan), och att regleringen är steglös (vilket innebär att man inte har exakt kontroll över ljusstyrkan, och inte kan reproducera den senare).

Paket med 2 blixtar, 2 stativ etc. som går att reglera digitalt (i steg om 1/10 EV) ner till åtminstone 1/32 går att få från cirka 6.000 kr.

Den ursprungliga trådskaparen kanske inte blir så väldigt glad över detta, men man får ändå säga att detta är drastiskt mycket billigare än vad något sådant skulle ha kostat för bara fem år sedan...


Edit: Instämmer i att Robin lagt in mycket bra svar - medan jag totade ihop mitt lilla bidrag...
 
Senast ändrad:
Två softboxar är inte det man kanske börjar med. Den andra softboxen köper man nog vanligen och klockast när man tidigare har ett par tre blixtar till huvudmotivet och en eller två till bakgrunden, en strut och ett par raster.

Vanligtvis använder man en blixt med softbox som huvudljus. Den andra blixten lägger man på som effektljus. Man kanske lyser upp en detalj, håret (om det är porträttfoto man vill syssla med), ljus bakom motivet, m.m. Till det här har man mer användning för strut och raster.

Men det handlar så klart mycket om tycke och smak. En del kör allt krut på ett par stora softboxar som man kanske ställer bredvid varandra för att få en riktigt stor ljusyta. Då får man däremot glatt nöja sig med mörka eller halvmörka bakgrunder och inte kunna lysa bort skuggor på denna. Man har heller inte möjlighet att skjuta lite extra ljus på någon detalj eller liknande. I alla fall inte så länge man inte investerar i ytterligare blixtar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.