ANNONS
Annons

Hemmagjord studio?

Produkter
(logga in för att koppla)

dannyjones

Medlem
Hej! jag harett litet problem - jag har inte pengar nog att köpa studio grejer och har därför byggt egen innan, det fungerar rätt bra men jag undrar om någon har några bra tips för att få det att se mer studiolikt ut? Jag vill även ha tips om hur man kan hitta/göra en egen, billig, blåsmaskin!
tacksam för svar!

dannyjones skrev:
Hej! jag harett litet problem - jag har inte pengar nog att köpa studio grejer och har därför byggt egen innan, det fungerar rätt bra men jag undrar om någon har några bra tips för att få det att se mer studiolikt ut? Jag vill även ha tips om hur man kan hitta/göra en egen, billig, blåsmaskin!
tacksam för svar!

Jag har också en hemmagjord studio så det är inget att skämmas för! LITE pengar får du allt räkna med att du behöver investera även om du kanske redan har det mesta hemma. Jysk Bäddlager har billigt tyg i Velour som du kan använda som bakgrund fast billigast är en kal källarvägg i tegel eller murbruk. Kanske natursten? Belysning kostar alltid lite pengar men du kan kanske köpa en begagnad blixt och utlösa den via sladd från din kamera. På www.kaffebrus.com hittar du de tillbehör som du behöver, till lägsta pris. På www.tradera.com kan du hitta en eller två blixtar till rätt pris. Om du vill använda befintligt ljus så kan du förstärka det lite med en billig bygglampa från OBS! varuhus.
Ställ vitbalansen i kameran på Auto och rätta sedan till det i raw-converteraren i Photoshop. Skapa bilder i din egen stil, som du trivs med, och jämför inte rakt av med vad proffsen använder. Lek och ha kul tills du sparat iop pengar till "riktiga" grejor.

Det är inget jag skäms för, absolut inte. jag kör min grej sen får folk säga vad de vill!
Lite pengar är jag villig att lägga ut, men efetrsom lokalen jag ahr den i är hemma hosmin bästa kompis pappa är det inte ett alternativ att lägga ut flera tusen på det.
Det där om bakrunden låter super! Men - hur får jag fast dem på väggen? nu innan har vi nålat upp ett lakan (bilder finns att se på http://dannyjones.bilddagboken.se) och det såg helt okej ut, men att släpa runt på sina sovkläder är kanske inte ett så bra alternativ!
Jag har 3 arbetslampor (1 stor & 2 små) som jag brukar använda och jag fotograferar alltid i RAW.
Eftersom att jag även fyller år snart är blixtar något jag önskat mig och som står högt på listan (så jag hoppas verkligen attjag får det).
Som sagt är det stora probemet hur jag ska få fast tyget på väggen så likt en.. har tappat bort ordet så vi kallar det "bakrundshållare"..
tack för ett mycket bra svar!

dannyjones skrev:
Det är inget jag skäms för, absolut inte. jag kör min grej sen får folk säga vad de vill!
Lite pengar är jag villig att lägga ut, men efetrsom lokalen jag ahr den i är hemma hosmin bästa kompis pappa är det inte ett alternativ att lägga ut flera tusen på det.
Det där om bakrunden låter super! Men - hur får jag fast dem på väggen? nu innan har vi nålat upp ett lakan (bilder finns att se på http://dannyjones.bilddagboken.se) och det såg helt okej ut, men att släpa runt på sina sovkläder är kanske inte ett så bra alternativ!
Jag har 3 arbetslampor (1 stor & 2 små) som jag brukar använda och jag fotograferar alltid i RAW.
Eftersom att jag även fyller år snart är blixtar något jag önskat mig och som står högt på listan (så jag hoppas verkligen attjag får det).
Som sagt är det stora probemet hur jag ska få fast tyget på väggen så likt en.. har tappat bort ordet så vi kallar det "bakrundshållare"..
tack för ett mycket bra svar!

Stryk tyget så det inte finns några skrynklor eller veck. Fäst ena kanten av tyget på en rundstav med hjälp av häftpistol. Låt rundstaven vara någon decimeter längre än vad tyget är brett. Sen är det bara att skruva fast ett par krokar eller öglor som du hänger stången i. När du är klar rullar du upp tyget och du slipper få det skrynkligt.

Låter som en jätte bra idé! men efetrsom studion är hemma hos min kompis pappa kan ajg inte liksom göra mig "hmmastad"då han kanske ska flytta snart och då han är orolig att jag och min kompis ska bli osams så ahr jag en hel studio hos honom liksom. ska se vad jag kan göra dock..

Svaret om väggen bakom är ganska okänslig är silvertejp :) Det håller rätt bra för ganska stora vikter om du tejpar tätt, jag har använt det till både pappers och tygbakgrund.

Då kan du "rigga" din studio där det finns en vägg som inte har ömtåliga tapeter, eller teja i taket. mycket plats snålt och snabb flyttat, det tar längre tid att montera ihop min bakgrunds stälning än vad det tog att tejpa upp bakgrunden.

Jo, silvertejp skullevi testa, men på väggen bakom ahr han en röd färg, och färgen dras ju då enkelt bort.
silvertejp var detvi hde tänkt prova först, men kom fram till att nålarna gav mindre spår efter sig ifall tejpen skulle få för sig att dra med sig färg.

Testa på ett område som inte är så iögon fallande och provtejpa lite, limmet är inte så fasligt aggressivt på silvertejp, eller prova i taket, ska du tejpa upp en pappersbakgrund vänder du bara på det, alltså lämna rullen på golvet och dra upp änden på väggen/ i taket i stället.

Tror taket e målad med ngn skummis färg också,men vi vill ha en som vi enkelt kan sätta upp när vi är där och sen ta bort utan att det skadas när vi ska ta bort det, och tejpen förstör väl appret/textilet?

Om du köper en papper så klipper du bara av änden, det tar en lite bit varje gång men en rulle bakgrundspapper är normalt 11 m lång och du klipper bort 15 cm som var tejpat i änden, tyget klara sig fint men det kan vara lite småjobb att få bort tejpen. (det tar minst plats annars och är den billigaste lösningen) det kan funka med maskeringstejp också, det har ändå snällare lim.

Det finns inget garage eller källare med ok takhöjd ni kan prova i stället om du är rädd om tapeten ?

Om man nu inte kan fästa något på väggen eller i taket finns andra alternativ. Man kan i stället använda någon typ av stativ. Antingen går man och köper ett par belysningsstativ och en bom som man sätter mellan dem.

Ett riktigt budgetalternativ är att använda ett par plankor (behöver inte vara så kraftiga) på ca. 2,5m. I enda änden fäster man en "fot", något som gör att den inte glider när den står lutad mot väggen. Det kan ex. vara en bit gummi från en cykelslang fäst med häftapparat. I andra änden skruvar man i en skruv några cm från änden.

Nu kan man ställa plankorna snett mot väggen utan att de glider iväg. Ta sedan rundstaven med tyg som jag nämnde tidigare. Borra ett hål några cm in från varje ände av rundstaven. Se till att använda ett hål som är större än skallen på skruven. Nu kan man hänga rullen på de två spikarna.

Inga hål i väggen, hyfsat stabilt, enkelt att plocka upp, ned och ta med sig och kostar nästan ingenting.

Låter som en mycket bra idé, ska se vad jag kan göra åt saken. Min far hade även en annan lösning - ett klädstativ. Vi hittade billigt sådant på blocket, som tyvärr var slutsålt. har du någon aning om vart man kan hitta det till ett hyfsat pris?

dannyjones skrev:
Låter som en mycket bra idé, ska se vad jag kan göra åt saken. Min far hade även en annan lösning - ett klädstativ. Vi hittade billigt sådant på blocket, som tyvärr var slutsålt. har du någon aning om vart man kan hitta det till ett hyfsat pris?

Problemet med ett klädstativ är att de i de flesta fall är allt för låga. Gissar att de ligger på ca. 1,5m i höjd. Men om man bara ska fotografera mindre saker funkar det säker utmärkt.

Känns lite tveksamt om att klädstativ är en bra lösning men vad jag vet så har iaf IKEA ett klädstativ för ungefär 250kr, kan kanske vara nått?

www.swedol.se - benställning för bygglampor, # EL-13252 - 244:- inkl. moms - 130x25 mm topplatta med montagehål - 115-218 cm höjd. Jag har fyra stycken som blixtstativ.

Hej! Ursäkta, men jag vill låna tråden till att posta en fråga om en enkel hemmastudio.

Jag är helt ny då det gäller utrustning för studio, vet absolut ingenting om vad det är jag behöver då det gäller ljussättningen..

Ska jag satsa på att köpa ett par shysta blixtar med s.k paraplyer (reflektorer?), eller är det strålkastare med fast sken jag ska ha? eller är det både blixt och strålkastare?.. Jag vill ha min studio till att plåta folk.

Snälla hjälp :) Jag älskar att fotografera, men då det gäller studioutrustning så känner jag mig "vilsen i skogen".. Jag vill ha utrustning som är grundläggande för att få bra bilder. Behöver ej vara "överkurs-utrustning".

Någon som kan upplysa mig? :) Blir väldigt tacksam för svar.

Skippa bygglampor - det är en studio Du ska inreda, inte en bastu.

Köp ett studioset från kaffebrus.com eller photax.se med en softbox ( bouncer ) och ett paraply. Köp det Du har plånbok till, men undvik blixtar som bara har 1/16 effekt som lägsta, särkilt om Du går upp i styrka. Det är viktigare att kunna ställa ner än ställa upp, imho.

arbetslampor fungerar faktiskt hyfsat bra. Jag är 16 år och har ingen egen inkomst,om man inte räknar en månadspeng på 500 kronor som inkomst, jag har inte råd att köpa studio blixtar än. Om det inte finns sådana för dryga tusen kronor..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar