Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemmaframkallning problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Hej!

Har fått upp intresset för analog fotografering och rullarna har jag hittils skickat in för framkallning, vilket alltid har gått bra. Efter en hel del research på nätet o inköp av prylar försökte jag på det hemma. Det lär ju vara nästan omöjligt att misslyckas sägs det =)
Men som ni ser på bilderna blev det inte ens i närheten av rätt =(
Skriver en sammanfattning på hur jag gjorde. Något säger mej att jag har missat något fatalt.

Kemikalier – blandning

Framkallare FX-39
Blandas 1+14 - 20ml + 280ml vatten

Stoppet – Fomacitro
Blandas 1+19 - 15ml + 285ml vatten

Fix – Superfix Plus
Blandas 1+9 - 30ml + 270ml vatten

Framkallning
T-max 400 framkallas i 12min i 20grC.
Agitera första 30sek därefter 2 vändningar varje minut.
Efter 2 vändningar slå i hård yta för att bli av med bubblor.
Häll ut framkallaren (Miljöfarligt)

Häll i stoppet och agitera i 30sek.
Häll tillbaka stoppet då det återanvänds.

Häll i Fixet och agitera lika framkallningen (4min).
Häll tillbaka fixet då detta återanvänds.

Sköljning i vatten (300ml).
Agitera 10 vändningar
Nytt vatten 20 vändningar
Nytt vatten 30 vändningar
Nytt vatten 40 vändningar
Nytt vatten 50 vändningar

Torkning

JUSTERINGAR
Vattnet va 22.5grC så jag justerade framkallningstiden till 11min

Till alla kemikalier + skjölningen använde jag vatten från dunk som höll 22.5grC.

Någon som har någon idé på vad som blev fel?
Skulle jag själv gissa e det felanvändning av någon kemikalie eller att jag har helt fel agiteringsteknik.

Tack på förhand!

Ps. Japp, jag laddade spiralen (paterson) o satte på den ljustäta slussen i totalt mörker ;)
 

Bilagor

  • untitled.jpg
    untitled.jpg
    17.5 KB · Visningar: 333
  • untitled2.jpg
    untitled2.jpg
    14.6 KB · Visningar: 327
  • untitled3.jpg
    untitled3.jpg
    14 KB · Visningar: 329
  • untitled4.jpg
    untitled4.jpg
    15.5 KB · Visningar: 331
Hur ser negativen ut när du tittar på dom mot tex ett fönster? Jag förstår inte varför du skannat in denna svartvita film i färg heller?
 
Hur ser negativen ut när du tittar på dom mot tex ett fönster? Jag förstår inte varför du skannat in denna svartvita film i färg heller?

Dom ser ganska flammiga o ogämna ut precis som scanningen visar. Scannade in i färg för att det visar tydligare vilka problem det blev med olika "restfärger" från kemikalier eller hur det nu har blivit så. Scannar jag i sv/vit syns inte detta utan de e mest bara konstiga med väldigt högt brus. Ska ge mej på o prova en gång till. Måste vara att jag har agiterat fel.
Enligt photax (vilket jag körde):
Agitering av Paterson-dosor.
En mycket bra agiteringsmetod är:

"En snabb uppochner-vändning av dosan. Håll kvar dosan uppochner-vänd tills det har slutat att "bubbla" (Ljudet är en kvittens på att kemin verkligen förflyttas på ett effektivt sätt i dosan).
Vänd tillbaka och håll kvar tills "bubbelljudet" har avtagit.
Upprepa punkt 1.
Upprepa punkt 2.
Hela agiteringen (1-4) tar ungefär 12-15 sekunder och utförs "varje hel minut".. "

Känns väldigt långsamt efter jag hittade denna filmen på youtube där han "nästan" skakar på dosan (5:15 min in i filmen): http://www.youtube.com/watch?v=rROBVLNEb3M&feature=related

Eller e där skillnad på hur man agiterar med metalldosa resp. plastdosa?

Tack för ditt svar!
 
Har nu provat en film till med lite "våldsammare" agitering. Rakt av ser negativen bättre ut, några som ser ojämna ut, men det e för tidigt att säga. Någon som kan berätta hur NI agiterar med Patersondosan vore jag tacksam. Eller e det rent av lättare att få ett bra resultat med en ståldosa? Tycker nämligen att vätskorna hela tiden tycks fastna på fel sida den ljustäta slussen o där gör den ju ingen nytta.

Tacksam för svar om detta!
 
Framklallning svv

Hej Magnus!
Några spontana funderingar kring ditt problem. Jag framkallar själv svv.
Eftersom filmrutorna är flammiga funderar jag på om kameran du använder är ljustät, om ljus läcker in kan det bli spår/ stråk på filmen?
Har du laddat spiralen rätt så att filmen inte ligger emot sig själv, dvs så att kemet inte kommer åt ordentligt?
Är filmen färsk?
I övrigt tycker jag att det ser ut som om du har framkallat filmen ungefär som jag brukar göra, visserligen med kem av annat märke.

Hälsningar
Patrik
 
Hej Magnus!
Några spontana funderingar kring ditt problem. Jag framkallar själv svv.
Eftersom filmrutorna är flammiga funderar jag på om kameran du använder är ljustät, om ljus läcker in kan det bli spår/ stråk på filmen?
Har du laddat spiralen rätt så att filmen inte ligger emot sig själv, dvs så att kemet inte kommer åt ordentligt?
Är filmen färsk?
I övrigt tycker jag att det ser ut som om du har framkallat filmen ungefär som jag brukar göra, visserligen med kem av annat märke.

Hälsningar
Patrik

Tack för ditt svar =)
Jodå kameran e i absolut nyskick o jag har skickat in negativ tidigare till Crimson utan problem. Spiralen e av paterson-platstypen med spår som man sedan "sicksackar" på filmen med så jag tror jag gör rätt. Hittade en film till på youtube som jag tittar på hur man laddar olika spiraler bara för att vara helt säker. Filmen e färsk, insköpt nyligen från Photax, samma som jag skickade in till Crimson. Bra att veta att min "checklista" e rätt iaf =)
Tack för dina funderingar =)
Det jag mest under över e just Patersons plastdosa (två spiraler) o hur man agiterar rätt med denna, för jag tycker att vätskorna fastnar på fel sida den ljustäta slussen. Ska se om jag hittar en film om detta oxå på youtube, annars kanske någon kan förklara hur NI gör?
 
Spontant ser det mer ut som ljusläckage.

Jag agiterar var 30.de sek. 1 vändning följt av "knackning" Har aldrig haft problem sedan 60 talet med Patersondosor.

ev. kan du fått filmen fel i dosan.. Ett bra tips är att torrträna med en skräprulle till du får riktigt häng på de hela.
 
Jag rekommenderar inte våldsam agitering vid framkallning. Det tenderar till att öka kornet. Vänd dosan lugnt och stillsamt.

När du sedan fixerar, och eftersom du gör det under ganska kort tid, så rekommenderar jag kontinuerliga agitering. Vänd dosan lugnt och stillsamt under hela fixeringstiden.
Utifrån dina bilder kan det vara så att filmen inte blev tillräckligt fixerad och inte klarnat, pga dålig agitering. Det kan också vara ljusskador, slöjningar,, så som andra påtalat. Det är svårt att se på färgbilderna vad felet är.
 
Skulle du vilja utveckla detta. Jag förstår inte riktigt vad du menar..... Skulle kunna vara en orsak om filmen inte får ordentligt med kemi vid framkallning.

/Niklas

Jo Patersondosan (Universal Tank) har ju en ljustät instats som man sätter på plats o låser fast med att vrida den. Det e alltså den tratten med hål i mitten som jag häller vätskorna på att vätsorna hittar ner till negativen. När man vänder dosan upp o ner samlas vätskorna mellan denna tratt och locket man har satt på plats allra sist. När jag sen agiterar vidare så verkar inte väskorna komma ner till botten igen (undertiden jag agiterar) utan bara skvalpar runt i toppen av dosan. Och jag provade som Photax föreslog, med att vänta tills att det "slutar bubbla" innan jag vänder på dosan igen, men det gav ju inget bra resultat som ni ser på bilderna. Leter hur som helst vidare på youtube om där finns en bra film som visar hur man agiterar med en sådan patersondosa.
 
Jag rekommenderar inte våldsam agitering vid framkallning. Det tenderar till att öka kornet. Vänd dosan lugnt och stillsamt.

När du sedan fixerar, och eftersom du gör det under ganska kort tid, så rekommenderar jag kontinuerliga agitering. Vänd dosan lugnt och stillsamt under hela fixeringstiden.
Utifrån dina bilder kan det vara så att filmen inte blev tillräckligt fixerad och inte klarnat, pga dålig agitering. Det kan också vara ljusskador, slöjningar,, så som andra påtalat. Det är svårt att se på färgbilderna vad felet är.

Jo jag provade enligt Photax intruktion där 2 vändningar ska ta 15 sekunder dvs lungt o fint, men jag tror vi e överens att det e min agiteringteknik som inte e bra, så jag får jaga vidare o se om jag kan hitta nått på youtube. Okej, ändrar mina noteringar så att jag agiterar under hela de 4 minuter som jag fixerar. Tack för tipset! =)

Tack oxå i övrigt för ditt svar, det uppskattas!

Ps. ljusskador kan vi nog stryka från listan av möjliga fel. Ladda filmen kl 23 o dessutom inne på toa som inte har fönster =)
 
Jo Patersondosan (Universal Tank) har ju en ljustät instats som man sätter på plats o låser fast med att vrida den. Det e alltså den tratten med hål i mitten som jag häller vätskorna på att vätsorna hittar ner till negativen. När man vänder dosan upp o ner samlas vätskorna mellan denna tratt och locket man har satt på plats allra sist. När jag sen agiterar vidare så verkar inte väskorna komma ner till botten igen (undertiden jag agiterar) utan bara skvalpar runt i toppen av dosan. Och jag provade som Photax föreslog, med att vänta tills att det "slutar bubbla" innan jag vänder på dosan igen, men det gav ju inget bra resultat som ni ser på bilderna. Leter hur som helst vidare på youtube om där finns en bra film som visar hur man agiterar med en sådan patersondosa.

Med en sådan dosa ska det inte vara några problem med att kemin "fastnar", så det kan du nog också avskriva som möjlig orsak.
 
Med en sådan dosa ska det inte vara några problem med att kemin "fastnar", så det kan du nog också avskriva som möjlig orsak.

Okej, tack. Känns kanske bara så när jag gör en snabbare agitering än vad Photax rekommenderar. Hittade denna filmen på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=Vu0Ul_wsYO8
Känns fortfarande som om det e snabbare än vad Photax rekommenderar och dessutom lutar personen i filmen runt dosan istället för att vända snabbt som Photax skriver. Kanske e detta rätt teknik?
Jag får prova vidare. Känns iaf bra att fått klartecken om kemikalierna o min checklista i övrigt. Finns så många olika och även ibland helt motsägande sett att göra de olika stegen på när man letar runt på nätet. Blir lätt snurrigt för en nybörjare som jag ;)

Tack för all er input, så jag provar helt enkelt vidare och går det inte bättre får jag väl helt enkelt jaga er igen =)
 
Framklallning svv

Hej igen!
Du nämnde att kemet fastnar i tratten och inte når själva filmkammaren om jag har förstått dig. Är det så att plaströrert sluter för tätt mot botten på dosan så att röret hindrar kemet att nå filmkammaren. Jag själv har en dosa, inte Paterson, i vilken jag sätter ner ett svart plaströr på vilket jag dessförinnan har trätt på plastspiralerna. Är röret felvänt?

Patrik
 
Ungefär sådär har det sett ut när jag lyckats ladda en spiral så att filmen låg i dubbla lager, det vill säga så att varken framkallare, stoppbad eller fix kommit åt emulsionen ordentligt. Så din misstanke om att vätskan inte runnit ner kan nog vara riktig. Frågan är hur i halva friden det skulle gå till. Har du lyckats vända innerröret åt fel håll? Då lär du inte heller ha lyckats få dit tratten ordentligt antar jag, så det kanske blivit nån kombination med ljusläckage.

Gör som du gjort, fast med tom dosa och bara vatten. När du vänt på dosan är det bara att öppna och se hur det ser ut:)

Tillägg: Hmmm, det är inte så att du i mörkret lyckats få filmen på den övre spiralen och den undre istället tom? Det skulle förklara hela klabbet.
 
Det verkar vara diffusa mörka ränder på bilderna som återkommer i olika grad. Finns även mörka fläckar på den sista. Troligt att de härrör från ojämn framkallning eller ojmän fixering, eller båda? Kan också vara så att filmen legat fel i spolen och gått mot intilliggande filmparti? Har du scannat med flatbäddscanner, och hur scannade du? Kan det möjligtvis bli så här tokigt om man scannar utan att ta bort skyddsplattan från lampan i locket som ska lysa genom negativet?
 
Hej igen!
Du nämnde att kemet fastnar i tratten och inte når själva filmkammaren om jag har förstått dig. Är det så att plaströrert sluter för tätt mot botten på dosan så att röret hindrar kemet att nå filmkammaren. Jag själv har en dosa, inte Paterson, i vilken jag sätter ner ett svart plaströr på vilket jag dessförinnan har trätt på plastspiralerna. Är röret felvänt?

Patrik

Röret som jag sätter spiralerna har en fot i ena ändan som jag har längst nere i botten. Detta har jag för mej e rätt, men jag e ju ingen expert =)
 
Ungefär sådär har det sett ut när jag lyckats ladda en spiral så att filmen låg i dubbla lager, det vill säga så att varken framkallare, stoppbad eller fix kommit åt emulsionen ordentligt. Så din misstanke om att vätskan inte runnit ner kan nog vara riktig. Frågan är hur i halva friden det skulle gå till. Har du lyckats vända innerröret åt fel håll? Då lär du inte heller ha lyckats få dit tratten ordentligt antar jag, så det kanske blivit nån kombination med ljusläckage.

Gör som du gjort, fast med tom dosa och bara vatten. När du vänt på dosan är det bara att öppna och se hur det ser ut:)

Tillägg: Hmmm, det är inte så att du i mörkret lyckats få filmen på den övre spiralen och den undre istället tom? Det skulle förklara hela klabbet.

Ska prova med tom dosa o se om jag kan utvärdera några konstigheter med min dosa. Tack för tipset! Övade mkt i dagsljus med spiral o dosa, så som du säger hade jag nog inte ens kunnat få dit tratten ordentligt om spiral-röret eller tratt va felvända. Tratten går i bra i dosan o går lätt att vrida för att låsa på plats. Innerröret med foten nedåt. Kan man verkligen misslyckas med den typen av spiral som jag använder? Den i plast som man "sicksackar" på filmen med? Kan förstå med en metallspiral kanske att det kan bli fel.

Tillägg: Jag e iaf 99% säker på att spiralen med negativet hamnade underst. 1% osäker blev jag nu när du undrade =)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.