ANNONS
Annons

Hemgjord kameraväska

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik_Hansson

Aktiv medlem
Efter några tips här på väsktillverkning så blev jag sugen på att göra en själv. Hade funderat på att använda en Everest messenger bag jag hade liggande men tyckte den var lite stor. Att köpa en ny väska att göra om tog emot lite.. Då kunde jag lika gärna lägga till några hundringar och få en riktig kameraväska..

Men när sambons "present" från Månpocket kom så var den där, med sin perfekta storlek. En svart messenger bag i sladdrigt löst tyg..

Bilagor

• 0.jpg
    0.jpg
    68.8 KB · Visningar: 3,017
Senast ändrad:
Jag sprättade upp locket, klippte till vaddering av ett gammalt liggunderlag och tryckte, slet, vred och vände men till slut var vadderingen på plats. Väskan blev riktigt stadig och ser helt plötsligt inte lika billig ut längre. Nu åtestod bara innanmätet..

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    50.3 KB · Visningar: 3,016
Ut och köpa tyg och kardborre och sen hem och sy. Tyget gick på runt 100kr men då har jag ändå kvar runt hälften av vad jag köpte. Vi hade lånat en symaskin så jag satt uppe hela natten, kändes det som..

Till den här vadderingen hade jag slagit på stort och köpt ett nytt liggunderlag på Clas Ohlsson för 49kr. Totalt runt 200kr men med material över till att göra en till..

Så här blev inredningen.

Bilagor

• 2.jpg
    2.jpg
    60.5 KB · Visningar: 3,124
Huvudfacket är avdelat en bit under mitten med en lös botten och två kardborre-remsor som gångjärn. Under rymms en blixt, extra batteri, laddare och diverse annat. Ett kort fast objektiv ryms också om man vill, men då får laddaren ur..

Bilagor

• 4.jpg
    4.jpg
    58.7 KB · Visningar: 2,972
Och med kameran på plats. Det kan utan vidare sitta en större glugg på utan att det blir för trångt..

Och nått som är bra är att ingen tror att det är något dyrt i.. :)

Bilagor

• 8.jpg
    8.jpg
    72.3 KB · Visningar: 2,965
Senast ändrad:
Och om man inte vill ha den som kameraväska kan man bara ta ur insatsen och stoppa ner sin son och ha den som babyväska istället. Jättekul tycker lilla Isak.. :)

Bilagor

• isakivaska.jpg
    isakivaska.jpg
    81.7 KB · Visningar: 2,956
Mycket bra!!

Om man inte vill vara medlem i bokklubben...kann man använda samma geniala lösning i en plastkasse från ICA?

Det kallas vel Polsk Stresskoffert; men är ju diskrè.....
Erik J

Fredrik_Hansson skrev:
Tack!
Det är framför allt himla roligt att göra saker själv. ...och hemgjorda saker är lite tuffare! :)

Fredrik, hur skulle du vilja säga att väskan från Månpocker är i övrigt vad gäller kvalitet osv. Min gamla cyckelväska har rasat helt och på Statium kostar de cirka 199kr. Här får man ju några böcker också på köpet (minst tre böcker, dvs en bok per månad i tr månader innaan man kan säga upp sig). Något annat man bör tänka på? Blev klart sugen att komplettera med en väska av denna typ. Vad köpte du för typ av tyg som foder på liggunderlaget?

Pappa litade inte heller riktigt på hållbarheten så han höll en hand under för säkerhets skull..

Väskan ja, utan stoppning är den ungefär som en gympapåse i formen, lite hängig.. Tyget är grovt men inte särskilt styvt. Jag skulle nog lagt 200kr på en stabilare väska. Om man nu inte vill sy lite dvs..

Tyget glömde jag.. Vet inte vad det var för tyg egentligen. Ett ganska glansigt, glatt och halvstretchigt tyg där baksidan var aningens flossad och precis så kardborren fäster. Så leta på baksidorna. Det fanns flera sorter som borde funka..

Detta måste ju testas! Skall genast ut och leta efter en lämplig väska. Tänkte prioritera kraftigt tyg och rejäla hakar för axelremmen :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar