Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hembyggt motljusskydd till EF 300/4 L IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes Tallroth

Aktiv medlem
Upplevde vid två tre tillfällen att jag fick reflexer på en del bilder jag tog med min 350D och mitt 300/4 L IS.
Dessa reflexer uppkom då jag tog bilder i kraftigt motljus (inkommande något från sidan).

Funderade på saken och kom fram till att objektivets inbyggda motljusskydd antagligen är anpassat till analoga kameror. Men en brännviddsförlängning på 1,6X borde man därför kunna förlänga motljusskyddet något, och förhoppningsvis slippa dessa irriterande reflexer.

Sagt och gjort!
Av ett plaströr, ett par gamla byxor och lite fönsterlist i gummi tillverkade jag ett billigt och enkelt extra motljusskydd.
Hade egentligen tänkt att måla plaströret, men hittade ingen bra färg som ville fästa, där för klädde jag i stället röret i tyg.

Motljusskyddet:
 

Bilagor

  • motljusskydd4.jpg
    motljusskydd4.jpg
    57.1 KB · Visningar: 435
Motljusskyddet träs över objektivet och sitter väldigt bra. Fönsterlisten i gummi håller det på plats och skyddar objektivet från att bli skavt.
 

Bilagor

  • motljusskydd2.jpg
    motljusskydd2.jpg
    33.4 KB · Visningar: 429
Har testat att fösöka få reflexer genom att fotografera i motljus, snett emot den lågtstående solen, men inte lyckats. Motljusskyddet fyller alltså sin funktion!
 

Bilagor

  • motljuskydd1.jpg
    motljuskydd1.jpg
    43.6 KB · Visningar: 406
Senast ändrad:
Förresten; Priset för det hela:

Plaströr 49 kr
Fönsterlist: 35 kr
Byxorna använde jag när jag var 10 år och de var ändå sönder, så gratis.
Eltejp att fästa tyget med: 20 kr

Summa: 104 kr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.