Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Helt plötsligt lade min optik av? Fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mysslan

Medlem
Jag jobbade med min vidvinkel Sigma DC 18-55 2,8 på min Nikon D7100. Plåtade läckra språng över hinder på hoppbanan. När jag en stund senare bytte tillbaka till optiken hände detta: I topdisplayen visades bara en triangel (rät vinkel) och bländare 0! Omöjligt att ändra bländaren som vanligt med främre "rullaren" omöjligt att ställa skärpan med autofokus... Vad har hänt? Har jag ändrat något oavsiktligt eller har den klappat ihop?
Mvh Laila

Bilagor

• Optikfel.jpg
    Optikfel.jpg
    65.6 KB · Visningar: 37
När jag en stund senare bytte tillbaka till optiken hände detta:

Vad var det för objektiv du bytte till?
Om det var ett äldre AF-objektiv så händer precis det där om bländarringen inte står på minsta bländare. Det kan också hända om objektivet inte har dragits åt ordentligt eller om det har kommit något skräp ivägen för kontakterna.

Ibland när kontakterna är skitiga så får man bländare noll. Ta av objektivet och putsa lite på kontakterna på objektivet så kan det ev. lösa sig.

Du råkade inte glömma stänga av kameran vid objektivbytet? Jag råkade ut för ett liknande problem på min Canon när jag av misstag glömde stänga av kameran och bytte till mitt 85mm objektiv.

Nog ska man väl utan vidare kunna byta objektiv utan att stänga av kameran?
Några problem med det har jag då aldrig haft trots otaliga objektivbyten.

Nog ska man väl utan vidare kunna byta objektiv utan att stänga av kameran?
Några problem med det har jag då aldrig haft trots otaliga objektivbyten.
För den som till äventyrs läser bruksanvisningar är det nog rätt uppenbart att kameran ska stängas av vid objektivbyte. Det är nog ett rätt vanligt tillvägagångssätt när känslig elektronik kopplas in och ur. Har väl glömt det en och annan gång, men har förmodligen haft tur för inget har hänt.

Jag kanske missade något men i instruktionsboken till min kamera hittar jag inget om att man ska stänga av kameran vid objektivbyte.
Det skulle ju vara både tidsödande och frustrerande i situationer då man snabbt vill byta glugg.

Jag har några olika Nikonhus och i instruktionsbökerna till dessa är det rätt tydligt skrivet. ( TS har nikon).

Det skulle ju vara både tidsödande och frustrerande i situationer då man snabbt vill byta glugg.

Det där var ett underligt argument. Åtminstone på en Nikon är det EN rörelse på ett ställe man ändå alltid har pekfingret, och hela avstängnings och påslagsproceduren tar på sin höjd en sekund (en bråkdel av ett objektivbyte hur effektiv man än är).
Slå på den igen gör man i rörelsen upp till ögat och den är fullt fit for fight när man hunnit få dram ansiktet.

Det där var ett underligt argument. Åtminstone på en Nikon är det EN rörelse på ett ställe man ändå alltid har pekfingret, och hela avstängnings och påslagsproceduren tar på sin höjd en sekund (en bråkdel av ett objektivbyte hur effektiv man än är).
Slå på den igen gör man i rörelsen upp till ögat och den är fullt fit for fight när man hunnit få dram ansiktet.

Underligt argument eller inte.
Jag är glad att jag använder kameror där man slipper ägna sig åt en åtgärd som inte har med bildskapande att göra.
Vidare: Det måste ju vara en dundertabbe av ett kamerafabrikat att riskera funktionshaveri om folk glömmer denna åtgärd.

Kan väl inte vara direkt förödande att inte stänga av kameran vid objektivbyte, det händer ju tom att jag fotar med objektivet löst. (Bakvänt eller rättvänt och tiltat)... Prova att dra ur batteriet, sätta tillbaka det, och kolla om det löst sig.

Kolla här! http://www.richardpeters.co.uk/blog/2011/01/07/nikon-dslr-error-codes-what-do-they-mean/
Vi skulle kunna formulera det såhär:

Vad tror ni händer när två ev. strömförande kontaktytor kommer i kontakt med varandra?

När man vrider på objektivet i fattningen så kommer flera pinnar i kontakt med kontakter de ej ska ha kontakt med.

Huruvida kamerorna har inbyggt skydd mot detta eller ej vet jag inte, men uppenbarligen så kan det få kameror att balla ur, jag har provat. Jag ser inte att steget från flippad utrrustning till förstörd utrustning är orimligt? Räcker att någon av kontakterna innehåller känslig elektronik och att den råkar komma i kontakt med en strömförande pinne så poff, bränt.

Vi skulle kunna formulera det såhär:

Vad tror ni händer när två ev. strömförande kontaktytor kommer i kontakt med varandra?

När man vrider på objektivet i fattningen så kommer flera pinnar i kontakt med kontakter de ej ska ha kontakt med.

Huruvida kamerorna har inbyggt skydd mot detta eller ej vet jag inte, men uppenbarligen så kan det få kameror att balla ur, jag har provat. Jag ser inte att steget från flippad utrrustning till förstörd utrustning är orimligt? Räcker att någon av kontakterna innehåller känslig elektronik och att den råkar komma i kontakt med en strömförande pinne så poff, bränt.
Med Pentax är de menade att kunna kortslutas på kameran för manuella objektiv, så där är ingen fara. Det är nog snarare så att man lätta träffar på buggar om man bytar med kameran igång

Ibland när kontakterna är skitiga så får man bländare noll. Ta av objektivet och putsa lite på kontakterna på objektivet så kan det ev. lösa sig.

Tjooohooo, så enkelt var det! Att torka rent runt kontakterna funkade. Tack snälla! Annars hade det kostat x kr att skicka in för reparation. Laila

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar