Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Helt nybörjare hoppas på svar på mina många frågor :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Entity

Medlem
Hejsan trevligt forum och hemsida det var här.

Jag har precis fått tag på en canon 300v med ett 28+90 mm objektiv. Är det en ok kamera?

Jag har dock lite frågor, är helt ny när det gäller fotografering men velat skaffa en systemkamera länge och den här verkar ju vara en kamera att växa med.

Då jag köpt den här i grekland fick jag med en grekisk manual ! Men han skulle beställa en manual som var fotokopia på den engelska , finns det möjlighet att få tag i en svensk manual ?


Och nu lite frågor.

1. Hur funkar filter läst lite här o där men inte riktigt förstått i fall de behövs ??

2. Hur får man såna där riktigt varma o färgrika bilder som man sett på kodak reklamen ? Skaffade ju en systemkamera så man kan få riktigt fina bilder.

3. Vilken film rekomenderar ni mig att använda som nybörjare ???

4. Vilka objektiv tycker ni behövs , kommer nog mest ta landskap byggnader och människor nu , och närbilder.

5. Hur stora bilder man kan förstora ? Ja menar 60x nåt cm eller mer? Planch storlek ? Är det möjligt ?

6.Finns det nån möjlighet att ta svart vita bilder med en orange ton för att få det se lite gammalt ut ???

7. Vilken scanner är vettig att ha om man vill scanna negativen ? Och nån som vet hur bra de bilderna blir ?

8. Vet nån någon hemsida som går igenom grunderna helt på kameran ??? Och även lite enkla grunder hur man går till väga för att ta lite olika bilder??? Kanske även någon bok ni kan rekomendera,


Har väl en hel del frågor till men om ni kunde svara på dessa till att börja med vore jag riktigt glad.

Hoppas kunna få ta många fina bilder med min nya kamera.
Har en kodak dc 240 sen innan, som jag tagit över 1500 kort med på kort tid.

Tyvär har en "väns" katt tuggat på sladden så jag inte kan koppla in kameran nu , nån som vet vart man kan få tag i en ny ? har kollat överallt men hittar inte där man kan beställa.

Tack på förhand , Daniel Aadalen
 
Senast ändrad:
Hej Daniel
Det var mycket frågor du hade och en rekommendation är nog att du köper eller lånar en bok om foto.På biblioteket finns bla. en som heter "Foto, min hobby" som är riktigt bra. I den kan du lära dig de mest grundläggande prylarna som samband mellan bländare/slutare etc.Manual finns säkert på nätet eller så kan du ringa till svenska Canon och köpa/få en en. Kameran är mycket populär och fungerar säkert alledes utmärkt.Det är sällan det är kameran som är begränsningen..Till slutså har du här på Fotosidan en outsinlig källa till kunskap. Pröva att söka i forumet mycket..Otroligt nog tycks de flesta frågor man kan ha som nybörjare redan ha diskuterats. Kolla även in artiklarna, där finns mycket matnyttigt.Pröva med dessa saker så kommer du en bra bit på väg. Välkommen till fotosidan och fotohobbyn.
MVH Erik Å
 
jag är också rätt så nybörjaraktig men jag svara på det jag kan!

1. filter är väl inget måste, men det är en rätt bra grej upptäcker man efter ett tag beroende på vad man är ute efter förstås. jag fotar mest i s/v och där använder jag ett orangefilter flitigt. gör himlen mörkare blandannat.
sen har jag ett softfilter, har aldrig använt det...dessutom tror jag att man vill ha softeffekt så går det lika bra att trä över en nylonstrumpa över linsen.
ett polarisationsfilter är nog bra också, har ett sånt också, men det har jag inte använt så mkt än. har lite svårt att begripa hur det fungerar egentligen, eller vad det gör, så därför blir det bara kvar här hemma. men jag tror att det tar bort refflexer, tex från speglar och vatten, och så kan det göra vissa färger mustigare. de som fotar mkt i färg använder nog polarisationsfilter rätt flitigt.
sen finns det ju graderade filter, men såna har jag inte gett mig in på än, men det verkar ju vara en rätt bra grej

2. dels beror det såklart på filmvalet, men jag tror också att bilderna kan vara justerade i photoshop. tex man kan öka färgmättnaden.
har inte nån megaerfarenhet av färgfilm, men kodak porta vc ska vara bra med mkt must i färgerna.

4. jag skulle nog köra på med det du har först. jag har samma kamera som du med samma objektiv, och jag har tyckt det varit rätt bra att känna in sig på det först, vilken brännvid man gillar bäst tex innan man bestämmer sig för vilken ev. fast optik man ska köpa. vidvinkel är ju användbart till byggnader och sånt, och det objektivet du har är ju rätt så vidvinkligt.
ett porträttobjektiv du kan kika på är ett canon ef 50/1,8 , har nyss själv införskaffat det och jag har redan använt det mkt. det är billigt och väl värt sina pengar tycker jag. skarpt och ljuskänsligt.

6. du kan tona dina s/v bilder, antingen i photoshop, eller så tonar du dina kopior i ett blek och tonbad. det är enkelt att göra det.
 
Välkommen till fotosidan!

1. Hur funkar filter läst lite här o där men inte riktigt förstått i fall de behövs ??

Behövs och behövs, det är inte tvunget men oftast använder man filter för att kompensera för olika parametrar. Filter är som en Schweizisk fällkniv, det är bra att ha till allt möjligt :)
Vissa filter används för att korrigera färgstick (när man fotograferar med färgfilm i olika ljus t ex) andra används för att bättra på kontraster, göra blåare himmel, tona ner en alldeles för ljus himmel osv. Filter är en hel vetenskap så det är inte det första du behöver titta på.


2. Hur får man såna där riktigt varma o färgrika bilder som man sett på kodak reklamen ? Skaffade ju en systemkamera så man kan få riktigt fina bilder.

Dom bilderna skulle du teoretiskt kunna ta med vilken kamera som helst. Dom har använt kodaks dia filmer (om det är den senaste du tänker på) som ger varma färger. Sedan har dom säkert "snyggat till dom".


3. Vilken film rekomenderar ni mig att använda som nybörjare ???

Dia är nog det mest lärorika, men också svårast att kontrollera. Svart vit är fruktansvärt roligt, speciellt om du planerar att framkalla själv.


4. Vilka objektiv tycker ni behövs , kommer nog mest ta landskap byggnader och människor nu , och närbilder.

I dom områdene ska du nog leta efter vidvinkel och telezoom. Typ ett 19-35 och ett 70-200. I landskap vill man ofta få med en stor vy och då väljer man ett 19-35 och när du vill komma människor riktigt nära så bär du skaffa dig ett eller flera objektiv i 70 - 200 området. Jag använder själv mest mitt 85/1.8 som är väldigt litet, lätt och ljusstarkt. Men många gånger använder jag större brännvidder.


5. Hur stora bilder man kan förstora ? Ja menar 60x nåt cm eller mer? Planch storlek ? Är det möjligt ?

Visst är det möjligt, det beror ju på betraktningsavståndet. Men en riktigt bra (och långsam) film så går det alldeles utmärkt.


6.Finns det nån möjlighet att ta svart vita bilder med en orange ton för att få det se lite gammalt ut ???

Nja, processen kallas för toning. Detta gjorde man förr främst av arkiverings skäl men även för bildens skull. Man kopierar bilden först på papper och sedan framkallar och tonar bilden. Man kan ge bilden olika toner som t ex blå, guld
och sepia toning som är nog det du har sett.


7. Vilken scanner är vettig att ha om man vill scanna negativen ? Och nån som vet hur bra de bilderna blir ?

Minoltas neg.scanner ska vara riktigt bra till det priset, men annars fungerar en vanlig flatbäddsscanner med dialock lika bra, dom finns från 1000 lappen och uppåt.


8. Vet nån någon hemsida som går igenom grunderna helt på kameran ??? Och även lite enkla grunder hur man går till väga för att ta lite olika bilder??? Kanske även någon bok ni kan rekomendera,

Kolla under länkarna på fotosidan så finner du säkert några bra sidor.
 
Din 300V är en helt okej kamera som du kan ha god användning för ett tag framöver.

Till frågorna..

1. Ingenting är ett måste..men några filter man skulle kunna tänka sig är ett polfilter (polariseringsfilter). Med ett sådant kan du få himlen mer djupblå och dessutom göra vita moln mer framträdande. Polfiltret är även användbart om man vill släcka ut reflexer i tex vattenyta, glas och liknande för att få en tydligare bild. Fungerar dock ej på metalliska ytor.

UV-filter kan vara bra att införskaffa. Det är ett transparent filter som används för att ta bort UV-strålning. Dock är det så att nya objektiv redan har detta "skydd" inbyggt..så av den anledningen är filtret egentligen ett onödigt köp. Det som filtret annars används till är som skydd för linsen. Det är billigare att byta ut ett skadat filter än att reparera eller byta ut hela objektivet. En del använder sådana här filter konstant på sina objektiv medan andra anser att skärpan försämras något. Risken för ströljus och liknande ökar också med ett UV-filter på.

Dessa två filter kan vara värda att skaffa direkt. Framöver skulle det kunna vara lämpligt att skaffa gråfilter och avtonat gråfilter samt korrektionsfilter.

2. Om du vill ha varma färger finns det varmtonsfilter som är till för att korrigera kallt ljus. Dessa heter 81A, 81B och 81C. Det är olika styrka på dessa, där A ger minst effekt och C mest.

3. Beror på vad du har tänkt att fotografera. Personligen rekommenderar jag negativ film till att börja med. Denna typ av film tillåter lite misstag i exponeringen, vilket dia oftast inte gör. Vilken specifik neg.film du ska använda får du prova dig fram till. Fuji Reala kan vara ett tips eftersom denna har fint korn. Använder du inte stativ kan dock denna film vara för långsam för dig. Därför rekommenderar jag dig att införskaffa ett stativ redan nu. Näst efter kamera, objektiv och film är stativet det viktigaste tillbehöret!

4. Det behövs inte så många objektiv för dig just nu egentligen. Med ditt 28-90 kan du fotografera de flesta motiv du nämner. För landskap kan du använda allt från 28mm till 90mm. För människor gäller samma sak. För porträtt rekommenderas brännvidder runt 80-100mm. Din zoom passar alltså även för detta. Ett objektiv som skulle kunna vara lämpligt redan nu är ett normalobjektiv, dvs ett 50mm. Dessa är ofta av mycket bra optisk kvalitet och är billiga (runt 1200:). Däremot är inte själva kvaliteten på själva bygget särskilt god. Men det kan man ju leva med!

5. Har inte så bra koll på förstoringar..så det får någon annan svara på.

6. Du kan använda dig av ett sk sepiafilter för att få det att se lite gammalt ut. Tonen blir lite brunare då.

7. Jag har en Minolta Dimage Scan Dual III, dvs en filmscanner. Denna kan scanna både diafilm och negativ film. De gånger jag har testat med neg. film har den gjort det mycket bra. Priset ligger kring 3600:-, men då har du en hyfsat kompetent diascanner också.

8. Kolla runt här på fotosidan.se. Har för mig att det finns lite sådana beskrivningar här. Annars är det bara till att söka bland alla foruminlägg som har gjorts tidigare. Biblioteket rekommenderas givetvis..där brukar det finnas gott om fotolitteratur, både tekniska böcker och mer bildböcker. Sådant är alltid inspirerande.


Good Luck(y) Luke!.. :=)
 
Senast ändrad:
Risken är att dina frågor blir väldigt subjektivt besvarade av oss på fotosidan.Föreslår att du köper från tidningen FOTO häftet "systemkameraskolan" som kostar några tior.Den besvarar dina funderingar på ett bra o enkelt sätt.
 
Eller går till biblioteket och lånar lite fotoböcker..
Eller köper ett par riktigt bra footoböcker.. t ex Basic och Advanced Photography av Michael Langford.
 
Tack så mycket för alla svar !! Ett riktigt bra forum ni har här ! Jag undrar bara en sak till , vet nån av er nånstans jag kan få tag i en manual ! Fattar inte mycket grekiska ! :)
 
Hej!

Jag är också nybörjare.

3. Jag tycker vanlig färgfilm ISO 400 är enkel och lätt att använda. Provade med 200 först, men det blir lätt långa slutartider då.


8. Jag köpte en Epson p1260 med dia/neg scanner till för 995:- på ONOFF, rea. Inscannade negativ håller lika bra kvalite som pappersfoto. Dock lite skillnad i ljuset. Många här på forumet tycker nog att man ska ha en bättre neg. scanner, men som nybörjare är jag helt nöjd med bilderna.



//Alex
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.