Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Helskärmsvisning Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

peso

Medlem
Trots alla funktioner som finns i Photoshop så saknar jag möjligheten att med en (1) knapptryckning kunna växla mellan redigeringsläge och helskärmsläge. Jag tycker att det ofta blir för störande med alla menyer och paletter. Det går ju att växla men det kräver flera knapptryckningar vilket även det är störande.

Nu är ju PS väldigt flexibelt så det skulle inte förvåna mig om det gick att skapa den här funktionen. Dock jag kan inte komma på hur man gör. Någon som vet?
/PO
 
Jag kanske missade det i Mårtens länk (trött) men det är nog det som händer när du trycker på TAB.

/G
 
Problemet är att man bara kan knyta ett kommando till en shortcut.
I det här fallet är det en sekvens av kommandon som behövs för att få fullskärmsvisning.

Det är TAB plus "Full Screen Mode" som behövs för att få fullskärmsvisning.

Och det är TAB plus "Full Screen Mode With Menue Bar" för att återgå.

/PO
 
Det går att göra ett script som du kopplar till en knapp med en "action".

Om du sparar en tom arbetsyta som du kallar "empty" och kör detta script får du det du önskar:

Källkod:
//imageView('screenModeStandard'); // standard display
imageView('screenModeFullScreen'); // full screen mode

loadWorkspace('empty');

function imageView (view)
{
var id73 = charIDToTypeID( "slct" );
    var desc17 = new ActionDescriptor();
    var id74 = charIDToTypeID( "null" );
        var ref13 = new ActionReference();
        var id75 = charIDToTypeID( "Mn  " );
        var id76 = charIDToTypeID( "MnIt" );
        if (view.length < 5) var id77 = charIDToTypeID( view );
        else var id77 = stringIDToTypeID( view );
        ref13.putEnumerated( id75, id76, id77 );
    desc17.putReference( id74, ref13 );
executeAction( id73, desc17, DialogModes.NO );
}

function loadWorkspace (savedspace)
{
var id68 = charIDToTypeID( "slct" );
    var desc15 = new ActionDescriptor();
    var id69 = charIDToTypeID( "null" );
        var ref14 = new ActionReference();
        var id70 = stringIDToTypeID( "workspace" );
        ref14.putName( id70, savedspace );
    desc15.putReference( id69, ref14 );
executeAction( id68, desc15, DialogModes.NO );
}


Jag har inte listat ut hur man kollar statusen på arbetsytan med scriptet, så för att switcha tillbaka får du helt enkelt spara din normala arbetsyta som ett annat namn och anropa den med ett annat script
 
Tack för ditt engagemang.
Har kommit en bit på väg. Kan köra scriptet från menyn. Kan dock inte hitta hur man knyter ett script till en action. För det är väl via en action man kopplar till shortcut.
/PO
 
Senast ändrad:
Du väljer bara "create new action" i Action-paletten, och sen spelas dina kommandon in. Så det är då bara att gå till menyn och ladda scriptet. Problemet då man spelar in fullskärmsmakrot är att du måste gå tillbaka till Action paletten för att stoppa inspelningen, och då spelas det också in (såvida det inte finns ett kortkommando för att stoppa inspelning?)... Men det är bara att radera det från macrot i efterhand - det enda som ska stå kvar är "Script".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.