Annons

Hdr

Produkter
(logga in för att koppla)

charlottes

Aktiv medlem
Jag skulle vilja om någon i mån av tid skulle kunna ta mig igenom steg för steg det här med HDR.

Jag vet själva grunderna en normalt exponerad, en under och en över exponerad.

Jag har cs4 där jag försöker gång på gång få det här att fungera i Automatisera - lägg samman till HDR. När jag gör så och får efter en viss betänkte tid från datorns sida upp en 32 bitars bild - då är den "låst".

För att kunna göra ngt med bilden har jag fått gå från 32 bitars till 8 bitars färg.

Men sen - hur jag än gör och vilka kurvor, lokala anpassningar, vad jag än gör så blir det inte speciellt bra.

Jag är inte på låga vägar kung på cs. Jag älskar min kamera (Niokn D300s) och jag är ganska bra på själva bilden men det är det här med efterbehandling och framförallt HDR som jag inte får till - och jag har försökt.

Så finns det någon därute som kan ge mig tips - steg för steg om hur det går till med just HDR?
Tack så väldigt mycket på förhand

mvh

Charlotte

Jag skulle vilja om någon i mån av tid skulle kunna ta mig igenom steg för steg det här med HDR.

Jag vet själva grunderna en normalt exponerad, en under och en över exponerad.

Jag har cs4 där jag försöker gång på gång få det här att fungera i Automatisera - lägg samman till HDR. När jag gör så och får efter en viss betänkte tid från datorns sida upp en 32 bitars bild - då är den "låst".

För att kunna göra ngt med bilden har jag fått gå från 32 bitars till 8 bitars färg.

Men sen - hur jag än gör och vilka kurvor, lokala anpassningar, vad jag än gör så blir det inte speciellt bra.

Jag är inte på låga vägar kung på cs. Jag älskar min kamera (Niokn D300s) och jag är ganska bra på själva bilden men det är det här med efterbehandling och framförallt HDR som jag inte får till - och jag har försökt.

Så finns det någon därute som kan ge mig tips - steg för steg om hur det går till med just HDR?
Tack så väldigt mycket på förhand

mvh

Charlotte

Jag kan inte tillräckligt för att själv ge dig tips, men ett tips var man kan vända sig är ju youtube. Det finns massor (kanske för många) med tutorials som du kan följa steg för steg. Ha ps och din bild redo, följ en tutorial (som du tycker verkar bra förklarad) och pausa och följ med själv med din egen bild.
Här är ett exempel: http://www.youtube.com/watch?v=CVuDbcAfN_I&feature=related
Men surfa gärna runt lite och se om du hittar någon bättre. Men som sagt det finns nog för många, och många som är rent av dåliga..
Lycka till!

Charlotte, i det senaste numret av Digitalfoto (nr 6 2010) så finns det ett antal sidor om HDR. Du hittar tidningen i närmaste Pressbyrå eller bensinmack.

Jag själv försökte mig på HDR för första gången förra helgen och det var inte lätt. Att ta bilderna lär man sig omgående men just efterarbetet i datorn kan driva en på gränsen till vansinne:)

Testa och kör bara, det är det enda.

Kolla även denna sidan: http://www.firstfoto.se/default.asp?id=419&sida=1035

Senast ändrad:
Den hdr som finns i Photoshop cs4 är i princip värdelös.

Men i den kommande Photoshop cs5 lär den vara mera utvecklad och ger bättre resultat.

Själv köpte jag Photomatix Pro (nuvarande version för Mac är 3.2.8) den ger "alla" möjligheter till ett bra hdr-resultat.

Det går också rätt bra att göra en pseudo-hdr från bara en enstaka bild. Bäst med en raw-bild, gör så här, gör först om den till 16 bitar och spara den i tiff. Dra den till Photomatix Pro, välj "Tone-mapping", ställ in önskade värden. Om du vill kan du be Photomatix Pro öppna den i Photoshop efter du sparat den för ev fler efterjusteringar där.

Photomatix Pro har också flera bra tutorials på sin hemsida, där kan man också ladda ner en gratis-version för test. Dock har den en vattenstämpel i bilden, men som en egen övning med Photomatix Pro är det enkelt och bra.

http://www.hdrsoft.com/download.html

Bilagor

• Bild 2.png
    Bild 2.png
    37.2 KB · Visningar: 658
Det går bra att använda en enstaka RAW fil i Photomatix. Då gör programmet automatiskt tre "exponeringar" som man sen kan Tonmappa. Man behöver alltså inte göra en Tiff först.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar