Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
HDR och Kameraval
- Trådstartare Pixelmania
- Start datum
JohanOlovsson
Aktiv medlem
jo det är ju det att man vill nog inte stå och hålla in avtryckaren.
Lena W
Aktiv medlem
Zoso skrev:
Då är vi där igen, vad gör du när ljuset inte längre räcker till ? Packar ihop och åker hem bara för att du inte vill höja iso en aning ?
/kent.
Hepp!
Har aldrig påstått att man aldrig bör höja ISO:t. Jag talar om att hålla lägsta ISO konstant genom gafflingen, istället för att ändra ISO:t och hålla de andra variablerna konstanta, eller har jag läst fel? Varför så grinig? Jag talar om att ta HDR-bilder generellt sett, inte plåta svarta katter i kolkällare
Lena W
Aktiv medlem
Skriver till detta idag för att förtydliga det jag skrev ihop igår. Jag blev avbruten igår nämligen; jag var på rymmen från köket för länge när jag skrev det tidigare inlägget i frågan och blev kallad på. Som lydig fru måste man ju rusa till undsättning när ens karl ropar, eller hur
När jag skriver lägsta ISO kan man tolka det på två sätt:
1. Det lägsta kameran klarar av.
2. Det lägsta ISO:t som fototillfället klarar av.
Så vilket av dessa två alternativ tror ni jag menade?
Jag förstod nämligen för sent att det jag skrivit kunde tolkas på två sätt...
Zoso
Aktiv medlem
Lena W skrev:
Skriver till detta idag för att förtydliga det jag skrev ihop igår. Jag blev avbruten igår nämligen; jag var på rymmen från köket för länge när jag skrev det tidigare inlägget i frågan och blev kallad på. Som lydig fru måste man ju rusa till undsättning när ens karl ropar, eller hur
Jag vill passa på att be om ursäkt om min ton var lite sur, jag får väl ursäkta mig med att jag slutat röka (igen), det är ett rent helvete.
Alternativ 2 tror och hoppas jag du använder, men det var lite oklart tidigare, därav mina klumpiga inlägg i debatten.
mvh kent.
JohanOlovsson
Aktiv medlem
Jag förstår inte varför alla är så upphängda på trådutlösare. Det är ju bara å köra med 2sekunders slutarfördröjning om man är rädd för vibrationer när man trycker av. Eller finns det en annan anledning? För förklaringen "Trådutlösare är optimalt!", ursäkta men det säger inte så mycket.
pallep
Aktiv medlem
Som nämnts ovan så funkar alldeles utmärkt ända till man för sista bilden upptäcker att man ska ha 40 sekunders slutartid.JohanSandin skrev:
Jag förstår inte varför alla är så upphängda på trådutlösare. Det är ju bara å köra med 2sekunders slutarfördröjning om man är rädd för vibrationer när man trycker av. Eller finns det en annan anledning? För förklaringen "Trådutlösare är optimalt!", ursäkta men det säger inte så mycket.
Börjar man däremot med längsta exp. så kan man ju förstås modulera med bländare och iso så man inte går över 30 sek. Man blir då förstås begränsad i sitt utövande vilket inte är roligt (personlig åsikt).
Trådutlösaren kan man använda till annat också samt att det är ingen större investering.
(Jag, ska bygga en snart.)
JohanOlovsson
Aktiv medlem
pallep skrev:
Som nämnts ovan så funkar alldeles utmärkt ända till man för sista bilden upptäcker att man ska ha 40 sekunders slutartid.
Börjar man däremot med längsta exp. så kan man ju förstås modulera med bländare och iso så man inte går över 30 sek. Man blir då förstås begränsad i sitt utövande vilket inte är roligt (personlig åsikt).
Trådutlösaren kan man använda till annat också samt att det är ingen större investering.
(Jag, ska bygga en snart.)
Bygga? HUR?
afe
Aktiv medlem
JohanSandin skrev:
En klar fördel med trådutlösare är att man själv kan koll på när exponeringen görs. När det finns rörliga element i bilden är det ju inte så säkert att självutlösaren prickar rätt
JohanOlovsson
Aktiv medlem
Nu förstår jag inte..?
ChiPs
Aktiv medlem
AFE skrev:
En klar fördel med trådutlösare är att man själv kan koll på när exponeringen görs. När det finns rörliga element i bilden är det ju inte så säkert att självutlösaren prickar rätt
Konstigt o köra HDR på rörliga element eller är det inte det ni diskuterar längre?
Sen förstår jag inte hur man kan välja kamera utifrån gafflingsmöjligheter. Om kameran endast har möjlighet till 3 bilder kan man bara köra en gång till med dubbel eller hälften så mkt skillnad.
pallep
Aktiv medlem
JohanSandin skrev:
Bygga? HUR?
Så här kanske.
http://tinyurl.com/yyb4r8
Fast jag vill nog ha en radiostyrd.