Annons

HDR med Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

lindalinda85

Aktiv medlem
Någon som kan hjälpa mig att förstå hur jag ska ta HDR bilder, vill så gärna kunna. Någon som har en nikon d80 exempel som kan förklara vilka intällningar man ska göra osv

Du skaffar en fjärravlösare om du inte redan har en. Du riggar upp kameran på ett stadigt stativ,
Ställer kameran 1 M-läge och för RAW-fotografering och tar en bild med normalexponering.
Ändrar slutartiden t e x nedåt motsvarande 2 hela snäpp och tar en ny bild utan att rubba kameran.
Ta helst en till med ytterligare 2 snäpp kortare slutartid. Ta nu 1 bild med 2 snäpp längre slutartid än vad du hade i första exponeringen. Avsluta ev med en bild med ytterligare 2 snäpp längre slutartid.

Jag brukar ta HDR-bildr med 3-7 exponeringar och sällan mindre än 5.

När du stoppar in bilderna i datorn så konverterar du dem till TIFF och låter antingen Photomatix eller Photoshop göra HDR-jobbet åt dig. Photomatix är enklare (gratisprogram) men i PS har du större möjligheter att justera tills du blir nöjd.

Good luck!

Ett annat förslag är att slå upp Bracketing i din manual. D80 har riktigt bra stöd för detta.

Detta gäller för att ta bilderna med de olika exponeringarna. Du sätter fortfarande "ihop" bilderna med PS eller Photomatix

Jepp , D80 har en bracketingknapp och i menyn kan man ställa in hur stort avstånd det skall vara mellan dom olika exponeringarna och hur många bilder som skall tas i serien.

Kolla in manualen under "bracketing".

Javisst ja.
På min D50 är bracketing lite begränsat.
bl a hur många exponeringar och hur stora steg mellan exp man kan göra. D80 kanske har större möjligheter.

Om jag inte kommer ihåg helt fel (ids inte leta fram manualen) så går det endast att få tre exponeringar med D80:s bracketing. Och det är alldeles för få till HDR tycker jag.
F.ö är inte Photomatix något gratisprogram. Kan använda det gratis om du kan lev med vattenstämplar över bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar