ANNONS
Annons

HDR med Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snowball

Medlem
Har allt för länge funderat på vilken systemkamera jag ska köpa. Har läst några artiklar om HDR-tekniken och i ett par av dem står det att man ska underexponera med -4 och +4 steg. Har gjort det med -2 och +2 med min nuvarande kompakt men det räcker inte; tex. för att dämpa solljuset från fönsterna inne i en kyrka.
Sony, Nikon och Olympus billigaste modeller klarar -5 och +5 men inte Canon, inte ens nya 50d!
Märkligt tycker jag!

Förutom detta verkar 450d ok för mej, även vad gäller pris.

Finns det någon av er som har löst detta med 450d?

Man vill ju inte pilla alltför lång tid mellan exponeringarna eftersom tex. molnen ju rör på sej.
 
Om du använder det manuella läget så går det ju att under/överexponera hur mkt som helst. Det ända du ändrar är slutartiden. (Jag förutsätter att du inte ändrar bländaren någonting mellan exponeringarna.)
Halverar du slutartiden ändras exponerigen -1 steg.
Dubblar du slutartiden ändras exponeringen +1 steg.

Jag hoppas att jag har förklarat tillräckligt bra.
 
Han har nog begripit det, men för HDR är det intressant att det går så fort som möjligt mellan exponeringarna.

Av någon anledning envisas Canon med +/- 2 steg på allt utom 1D, där det gives +- 3 steg. Men mer än så blir det inte.
 
Han har nog begripit det, men för HDR är det intressant att det går så fort som möjligt mellan exponeringarna.

Av någon anledning envisas Canon med +/- 2 steg på allt utom 1D, där det gives +- 3 steg. Men mer än så blir det inte.

Ja det är sant. Ex.vis Nikon har flera steg än de 2 Canon bjussar på. Men som sagt, är du riktigt intresserad och kör stativ kan du ta hur många som helst än de tre bilder och +/- 2 steg automatiken erbjuder. Real hardcore alltså, med manuell interaktion kan du ta "hur många som helst".

Men så gör inte jag. Jag tar de tre bilderna med +/- 2 steg som kameran erbjuder (eller mindre - beror på "väder"). MEN! Min upplevelse är att det viktigaste är att plocka ner högdagrarna ordentligt. Alltså de vanliga +/- 2 steg som hos Canon 450D (som jag också har) men också är det ofta värt att underexponera hela scenen en droppe. Dvs mittbilden i de tre du tar är lätt underexponerad (de andra +/- 2 runt den). Är ISO ok (inte för hög) så kommer mjukvaran plocka fram fina detaljer i det som ögat uppfattar som mörkt. Men allt beror som vanligt på vilken typ av motiv du tänkte dig.

(men ska tillägga att jag inte är nåt proffs på nåt sätt, men har tagit några HDR som jag är nöjd med)
 
Tyvärr så är det max +-2 på Canon 50D. Men du kan ta tre bilder med EC=2 vilket ger 2, 0, 4 och sedan rotera det bakre hjulet, som ändrar EC, till EC=-2, ta tre bilder till -2, -4, 0), då får du ju -4, -2, 0, 0, 2, och 4.

Inte den bästa lösningen...

Har du med dig en dator (umpc) så kanske du kan använda DSLR Remote Pro "Auto bracket up to 15 shots for creating high dynamic range (HDR) images"(http://www.breezesys.com/DSLRRemotePro/index.htm).
 
Har du prövat följande:

Före: Kamera i Av-läge, AEB +/-2 steg och ställ in exponeringskompensation på -2 steg.

1. Ta tre bilder (Ev -4, -2, 0)
2. Ställ in exponeringskompensation på +2 steg
3. Ta tre bilder (Ev 0, +2, +4)

Inte helt vad du var ute efter men det behövs åtminstone inte göras så många inställningar mellan bilderna.

Ha, ha! Slagen av Jens med en minut.
 
Eller om du ställer in tid/bländare manuellt först med +3, och sen använder Ev för +1, -1 och -3 i Av-läget. Ta dom tre bilderna först i seriebildstagning, växla blixtsnabbt över till manuellt och ta sista bilden.

Då har du iallafall 4 bilder tagna på runt 1 sekund.
 
En idé - fotografera i RAW och gör exponeringsjustering i lämplig mjukvara efteråt(?)
Misstänker att detta kanske har funderats över tidigare men vilka är de uppenbara problemen med att göra så?
 
En idé - fotografera i RAW och gör exponeringsjustering i lämplig mjukvara efteråt(?)
Misstänker att detta kanske har funderats över tidigare men vilka är de uppenbara problemen med att göra så?

Inte att rekommendera då det drar fram en massa digitalt brus i bilderna.
Det fungerar på vissa bilder med mindre justeringar i exponering men skall man köra HDR så skall man göra det med flera olika exponeringar.
 
Jag kör alltid manuellt och pillar på exponeringsratten. Visst det kan uppstå vissa problem när det blåser mycket ute speciellt med kvistar och sånt som flyttar på sig. Men det kommer fortfarende vara ett problem även om du har en kamera som tar många bilder i sekunden. Moln dock har jag aldrig bekymrat mig över då de maskas ihop bra även om de flytar på sig litegrann, samt att jag aldrig lägger ihop flera exponeringar på en himmel då det räcker med en exponering på den så man plåtar alltid himlen först om den ser bra ut vid ett givet tillfälle?
 
Förstår inte vad problemet är... som andra säger, kör i manuellt och ändra slutartiden bara, du får hur många intervaller du vill och hur stora som helst också, vad nu det skall vara bra för... 3-5 bilder räcker anser ialla fall jag.

Skall du göra en bra HDR bild så är ett stativ/fast underlag ett måste och rörliga motiv att glömma, då kvittar tiden helt i princip. Jag har inte sett dina fingrar, men jag provade nu att vrida på slutartidsratten och klockade mig själv till under 2 sekunder för justering av 5 olika bilder samt avtryck med fjärrkontroll. Detta förfarande anser jag går betydligt fortare än att börja fippla med inställningar för exponeringsintervaller i kameran. En funktion jag använt 1 gång. Tyckte det var skitballt tills jag insåg att man gör det betydligt fortare för hand.

Använda 1 RAW bild är en nödlösning och anledningen till det finns dokumenterat i hundratals trådar, både av mig och av andra här i forumet. Ibland finns inget annat val, tex vid rörliga motiv, men man kan i princip ta olika jpeg exponeringar likväl och göra "HDR" av.
 
Tack för alla mycket bra svar ! :)

Ok, då verkar det inte vara en omöjlighet att ta HDR med Canon.
Om jag nu väljer att köpa Canon 450d så måste jag lära mej förhållandena mellan tid, bländare och iso ordentligt och det är ju bara nyttigt.

De andra kameramärkena jag nämnt har ju mer exp.komp men de saknar annat, tex live view (Nikon D60, D80), eller har mer brus på högre iso (Sony A300, A350, Olympus E520). Nikon D90 har allt utom ett lågt pris.

Är egentligen Nikon frälst sedan 80-talet men jag får nog ge mej verkar det som, får vela ett tag till.

Har någon ytterligare tips så skriv på.
 
Om jag nu skulle välja att ställa kameran i manuellt läge och ta den normalexponerade bilden först, måste jag då först testa mej fram till en bra "mittbild" eller ställer 450d in lämplig tid och bländare till befintligt motiv när jag vrider ratten till manuell?
 
Ett alternativ är att använda dom +/- 2 man får, och sedan pilla ner -2 lite och pilla upp +2 lite, ist för att bara ta en raw och plocka fram alla exponeringar ur den. Inte heller någon optimal lösning, men som sagt, ett alternativ.
 
Om jag nu skulle välja att ställa kameran i manuellt läge och ta den normalexponerade bilden först, måste jag då först testa mej fram till en bra "mittbild" eller ställer 450d in lämplig tid och bländare till befintligt motiv när jag vrider ratten till manuell?

I 'M' ställer inte kameran in något alls, däremot så visar den en indikation (på en 400D) på vars din tänkta exponering efter aktuella värden förhåller sig till om du hade låtit kamerans mjukvara exponera samma motiv åt dig (Case: M; f/5.6 1/50", kamerans indikerar -1EV, ställ till f/4 och behåll 1/50" så kommer kameran indikera EV +/-0, dock måste du själv aktivt ställa in slutare och bländare)
/N
 
Om jag nu skulle välja att ställa kameran i manuellt läge och ta den normalexponerade bilden först, måste jag då först testa mej fram till en bra "mittbild" eller ställer 450d in lämplig tid och bländare till befintligt motiv när jag vrider ratten till manuell?

Nä, om du ställer kameran på manuell så är det din A/T inställning som gäller, sen tar kameran -2 och +2 runt det du valt ställa in.

Men det är väl inte så tokig idé att testa några enbildstagningar för att få en bra normalexponerad om du inte vill använda något av automatiklägena. Alla tar olika, men jag föredrar Av-läget för HDR eftersom man då har 1) koll på skärpedjupet och 2) möjlighet ställa in objektivet på skarpaste bländare. Har man dessutom stativ spelar ju tiden mindre roll. Men även handhållna HDR:er kan bli fina. Se till att ha kameran på seriebildstagning så du slipper trycka 3 ggr.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar