Annons

HDR-fotografering [sammanfogade trådar]

Produkter
(logga in för att koppla)
Närgränsen (kortaste fokusavståndet) är inte speciellt liten med vanliga normalobjektiv (t ex Nikon 18-55mm), varmed det inte uppstår någon macroeffekt, dvs att förstoringsgraden blir tillräcklig för att små fotograferade saker upptar större del av bildytan. Det går ju att beskära kraftigt, men detta räcker oftast inte och så blir upplösningen lidande då antalet bildpixlar minskar…

Tamron AF SP 90/2.8 Di Macro är ett macroobjektiv som har möjlighet till 1:1 förstoring (dvs det fotograferade objektet upptar lika stor yta över den fysiska kamerasensorn).
 
Senast ändrad:
Jag köpte nyligen en Nikon D90, är väldigt nöjd (förutom att det inte fungerar att ta macrofoton??) men har helt fått dille på HDR-foton. Är det så att man måste ha Photoshop för att slå ihop bilderna i efterhand? För det har nämligen inte jag... :(

Har själv en D90 som jag gillar rätt mycket och tycker är ett bra hus. Men till dina frågor:
Macrofoton beror på objektivet som måste ha en bra närgräns, alltså inget som har med själva huset att göra. Att det står på vissa objektiv tex "macro" eller "micro" är oftast skitsnack, är man ute efter ett macroobjektiv ska man leta efter 1:1 på dess avbilningsskala.

Du måste inte använda photoshop för att slå ihop bilderna utan de finns några speciella program för sånt, jag använder tex Photomatrix som du kan ladda ner en 30-dagars trial period från deras hemsida. Lär finnas fler och även kanske bättre program som du säkert kan hitta med en google sökning.
 
Beträffande HDR kan Photoshop (PS) skapa HDR bilder. Men t ex hos Photosshop CS4 är denna funktion inte speciellt imponerade speciellt om man jämför med specialiserade HDR program.

Photomatrix och HDR Efex Pro är några exempel på sk. insticksprogram som funkar tillsammans med PS. Har för mig att Photomatrix kan användas som ett fristående program också. HDR Efex pro funkar riktigt bra tycker jag. Denna kostar en slant men vid inhandling finns möjlighet att använda rabattkoder vilket ger ett mer överkomligt pris... Finns även gratisprogram med vars hjälp man kan fixa till sina HDR bilder, men jag tror att det är enklare att få bättre resultat med betalversionerna…
 
Jag har provat massor av HDR program, även gratis, och min rekommendation är följande:

Betal: Photoengine (Går att ta hem som beta t o m sista Maj) kommer att kosta c:a 1000:-
Det lättaste HDR programmet jag har testat och kommer att köpa när det släpps som 1.0


Gratis: Picturenaut

Sedan behöver man i alla fall något att justera och beskära med och då har jag Picasa och GIMP.

Alltihop till Windows.

Vad har du för dator OS X eller Windows?
 
Senast ändrad:
HDR - Fler eller färre exponeringar?

Jag fotograferar helst i HDR då mina motiv har mycket kontraster som gagnas av metoden. Jag kan ibland ta ett 10-15 tal bilder i JPG format men läser alltsom oftast om folk som gafflar cirka 3 stycken bild. En normal / under / överexponerad. Frågan är väl, förlorar man något på att ta många bilder och sätta ihop dom till HDR än att ta tre stycken RAW filer och använda dom? Självklart är RAW bättre men min laptop har inte resursen för särskilt många RAW filer per HDR bild. br

När jag tar många bilder så brukar jag köra +1/-1 och vid gaffling +2/-2
 
Ju fler bilder desto bättre förutsättning. Oftast räcker 3 bilder, men specialmotiv Behöver fler. 9 är de mesta jag behövt för att täcka spannet. Fota Raw+jpg så kan du slänga Raw filerna när du gjort din HDR. 3 Raw skulle jag mellan tummen och pekfingret säga motsvarar 6 av dina jpg filer.
 
Stefan,

Det låter utmärkt med att 6 st jpg motsvarar ca 3 RAW. Då kan jag använda gaffling vilket sparar mycket tid. Hittils har jag kört manuellt med slutarhastigheten. Blir en del rörelseoskärpa på moln ofta då.
 
Får man ut mer ur bilden med ett ännu bredare spann än "När jag tar många bilder så brukar jag köra +1/-1 och vid gaffling +2/-2" ? Och hur mycket är det då värt att utöka spannet?
Följdfråga: Vilket HDR program kan rekommenderas?
 
Får man ut mer ur bilden med ett ännu bredare spann än "När jag tar många bilder så brukar jag köra +1/-1 och vid gaffling +2/-2" ? Och hur mycket är det då värt att utöka spannet?
Följdfråga: Vilket HDR program kan rekommenderas?

Photomatix är riktigt bra. Dock har photoshop CS5 en inbyggd HDR modul som gör att man bara anger vilka filer photoshop ska använda sig av, och så gör programmet resten.

När du tar bilderna så kan du vrida "ratten" manuellt x antal steg åt varje håll för att få en viss nivå av under / över exponering som du är nöjd med
 
Du kan t.o.m. använda en normalexponerad RAW-fil där du justerar exponeringen och gör kopior i ex LR3.
Tycker inte HDR- funktionen i PS är särskilt bra.
Finns många andra specialprogram som gör detta mycket bättre.
 
Har hört talas om Photomatix, kanske ska prova det!
Här (HDR fotografering) tar man fem bilder och resultatet ser ju bra ut. Men skulle man få ut desto mer med ännu fler stegs över- underexponeringar. Dock måste ju objektet vara stillastående under dessa tagningar...
 
Senast ändrad:
Vill man ha mindre alternativ och mer naturliga resultat än vad Tonmappning i HDR program brukar kunna ge, kan man använda vanlig exponeringsblandning i till exempel Photomatix ( kallas Fusion där ).
 
Hur stort omfång behöver du täcka?

Frågan om hur många exponeringar som behövs för en HDR-bild dyker upp ibland, och då kommer nästan alltid svar från folk som har använt femtielva olika exponeringar och som tror att resultatet blir bättre av det.

Det behövs mycket sällan mer än två exponeringar för HDR, men det hänger lite grann på hur stort dynamiskt omfång man vill få ut av motivet. Det finns motiv som har så stort dynamiskt omfång att man kan behöva tre exponeringar, men mer än tre är klart overkill, och att ha så lite som två stegs skillnad i exponering är slöseri.

De flesta kameror har ungefär åtta stegs dynamik eller något mer i sina jpeg-filer, men nära sju steg av dynamiken ligger inom ett område med tämligen rak tonkurva. När man lägger ihop bilderna, behöver de matchas någonstans där tonkurvan är någorlunda rak, så man kan få ungefär tolv stegs dynamik ur två bilder som är tagna med fyra stegs skillnad. Den ljusare av bilderna bör då inte vara överexponerad, utan man tar en bild exponerad efter högdagrar, och en bild till exponerad fyra steg mer.

Arbetsgången kan vara att med spotmätning mäta upp den ljusaste högdagern som ska ha teckning, exempelvis kanten på ett solbelyst moln, och exponera med två stegs kompensation mot plus för den mörka bilden. Ännu en bild med fyra stegs kraftigare exponering för att få teckning i skuggorna räcker för att göra en HDR-bild med omkring tolv stegs dynamik; precis hur stor dynamiken blir beror på sensorn, den kan bli ända upp till fjorton steg med de bättre sensorerna.

Man vinner ingenting på att ha tätare stegning mellan tagningarna, och upp till fyra stegs skillnad kan man ha utan att förlora bildinformation. Om man tar tre bilder med fyra stegs skillnad emellan får man sexton stegs omfång, och det är overkill för alla motiv, eftersom man egentligen inte kan få tillräcklig frihet från slöjning med någon optik för att återge så stor dynamik. Optiken, med bästa möjliga antireflexbehandling, klarar ungefär fjorton stegs dynamik och tappar sedan i skuggorna genom överstrålning. Man kan visserligen få bättre kontrast i skuggpartier genom att skärma av objektivet för ljus från de ljusare delarna, exempelvis med flaggor, men det behövs mycket sällan mer än omkring tretton stegs dynamik.

Så endera tar man två bilder med fyra stegs skillnad, vilket räcker för de flesta motiv, eller om man behöver större dynamiskt omfång, tar man tre bilder med tre stegs skillnad.

Fördelen med att ta färre bilder är att det går mycket fortare att bearbeta, och att det är mindre risk att motivet ändras mellan tagningarna. Bäst fungerar det med kameran på stativ och en fjärrkontroll där man kan ändra slutartiden, eller en hack som automatiserar det. Om man till exempel tar i solljus med ISO 200, så kan den mörka bilden exponeras med exempelvis 1/1600 f/8 och tiden ändras till 1/100 för den ljusa bilden. Jämfört med normal exponering blir den mörka bilden då "ett steg underexponerad", vilket garanterar att den solbelysta kanten på moln ligger inom vad som kan registreras av sensorn, medan den ljusa blir tre steg överexponerad.

I bilder med mycket små ljusa partier kan större dynamik klara sig igenom optiken utan alltför mycket överstrålning, så att man exempelvis kan få glödtråden i en lampa att synas tydligt i ett nattmotiv, men kontrasten blir bättre om man kan skymma lampan i bilderna man tar för att återge skuggorna. Det blir då inte en "naturlig bild" som man ser det när man tittar på motivet, utan bilden kan återge mycket större dynamik än man kan uppfatta med ögonen och betydligt större färgmättnad.

Innan man ger sig på att ta ett motiv i HDR kan det vara lämpligt att känna till sin kameras dynamiska omfång analysera det dynamiska omfånget i motivet, för att inte i onödan ta ett otal exponeringar för att göra vad kameran klarar med en enda. Exempelvis Nikon D7000 klarar motiv med tretton stegs dynamik med en exponering, medan det krävs två exponeringar om man har en Canon EOS 1000D.
 
Cocuyo: Har du fotograferat en del HDR?
Min erfarenhet har visat sig att det orkar man ta flera exponeringar så får man ofta ett bättre och mer kontrollerat resultat.
Även om kameran har så grymma spec så får man ändå ett helt annorlunda resultat mellan pseudo, äkta 3 exponering samt ännu fler stegs HDR.
Man får även annorlunda resultat om man fotar jpg eller låter photomatix Rawkonvertera åt dig.
 
Cocuyo: Har du fotograferat en del HDR?
Min erfarenhet har visat sig att det orkar man ta flera exponeringar så får man ofta ett bättre och mer kontrollerat resultat.
Även om kameran har så grymma spec så får man ändå ett helt annorlunda resultat mellan pseudo, äkta 3 exponering samt ännu fler stegs HDR.
Man får även annorlunda resultat om man fotar jpg eller låter photomatix Rawkonvertera åt dig.

Jag har provat möjligheterna, men jag använder inte HDR i någon större utsträckning.

Man kan få bättre resultat från råfiler, genom att de har fler nivåer och genom att de inte har kurvor bearbetade. När man gör bilden från jpeg måste man ha en överlappande del där tonkurvan är någorlunda rak; det går inte att lägga ihop delar av bilder där tonkurvan är olika. Man får lite mer brus i mellantonerna när man tar få bilder, eftersom några mellantoner kommer att tas ur de svagt exponerade delarna av den mörkare bilden. Det har väldigt liten betydelse för resultatet, om man inte är speciellt ute efter att leta brus. Risken för artifakter ökar med antalet bilder, och bearbetningstiden ökar också. Det går alltså både fortare och säkrare att ta fram en HDR-bild om man inte tar med onödigt många exponeringar.

Om exponeringarna är så många att datorn måste använda virtuellt minne för att allt material som bearbetas ska få plats, så ökar tiden för bearbetning kraftigt. Med bara två exponeringar klarar alla dagens datorer att bearbeta en HDR mycket fort. Med tre exponeringar kan många datorer ha allting i primärminne, men när man har väldigt många exponeringar blir det ett avsevärt skyfflande av data till ingen egentlig nytta.

Så hur många exponeringar som är vettigt hänger på två saker; hur mycket dynamik ingår i motivet, och hur stor dynamik kan kameran återge? Med fyra stegs skillnad har man minst tre stegs överlappning mellan exponeringarna, och de överlappar varandra i kurvornas raka delar också i jpeg.

EDIT: I inlägg #10 står att "den ljusare av bilderna" inte ska vara överexponerad. Det är en "brain fart"; det är den mörkare av bilderna som inte får ha högdagrarna överexponerade.
 
Senast ändrad:
HDR med D7000

När jag ställer in min D7000 på gaffling kan jag bara som högst välja att ta 3 olika exponeringar. Eftersom jag ska göra HDR-bilder vill jag ju helst ha iaf 5 olika. D7000 är ju en rätt ny och hyffsat avancerad kamera, så varför går det inte att välja fler exponeringar?? Konstigt.
Iaf, hur gör jag om jag vill ta mer än 3 olika exponeringar? Tacksam för svar!
 
Jag brukar bara ställa in exponeringskompensationen så jag får de bilderna jag vill ha manuellt. Jag använder alltså inte gaffling alls, utan kör helt manuellt.

Sedan läste jag den här tråden häromdagen, speciellt inlägg #10:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=135372

Jag har inte gjort någon HDR sedan dess så jag har inte provat om det stämmer, men när jag tänker på det låter det helt rimligt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.