Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HDR-fotografering - Guide?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonsson_P

Aktiv medlem
Hejsan!

Har blivit väldigt intresserad av HDR-fotografering (High Dynamic Range).
Såvitt jag har förstått rätt finns det två sätt för detta:

1. Du gör alla justeringar och fotoinställningar i kameran.

2. Du gör alla justeringar och redigerar i t.ex. Photoshop.

Stämmer detta? Är det någon som har en bra guide till detta? Vilket alternativ är bäst?

Tack för ett supergrymt forum med supergrymma medlemmar!

Med vänliga hälsningar / Patrik Jonsson

Hej!

Är själv ingen stjärna på det där med HDR men vad jag vet finns det inget sätt att få HDR direkt i kameran.

Det du kan göra, med vissa kameramodeller, är att använda "gaffling" (eng. "bracketing") för att få flera olika exponeringar i snabb följd på samma motiv. Då är t.ex. en eller två bilder olika mycket underexponerade, en är normalexponerad och en eller två bilder är olika mycket överexponerade. Men du måste fortfarande slå ihop dessa olika exponeringar till en bild i efterhand med hjälp av mjukvara (t.ex. PS eller Photomatix). Gaffling kan du ju också åstadkomma manuellt genom att plus- eller minuskompensera mellan de olika exponeringarna, men det är en fördel om man fotar från stativ i så fall så att man inte ändrar kompen för mycket (svårare att slå ihop bilderna om de inte är identiska).

Sedan kan man också göra en "fusk-HDR" ur en och samma exponering. Det finns olika metoder för detta men ett sätt är att utgå från en bild som du gör kopior av. Kopiorna justerar du så att de blir under- resp. överexponerade i ett bildbehandlingsprogram. Och så slår du ihop de olika kopiorna med hjälp av mjukvaran. Oftast rekommenderas att man har en RAW-fil att utgå från, den tål lite mer när det gäller att dra i exponeringsreglagen.

Vill minnas att jag såg ett ganska bra avsnitt av Dtown-TV om just HDR. Men googlar du "HDR-guide", lär du ju hitta ett gäng olika artiklar och youtube-klipp att botanisera bland.

Lycka till!

/Eric

Hejsan!

Har blivit väldigt intresserad av HDR-fotografering (High Dynamic Range).
Såvitt jag har förstått rätt finns det två sätt för detta:

1. Du gör alla justeringar och fotoinställningar i kameran.

2. Du gör alla justeringar och redigerar i t.ex. Photoshop.

Stämmer detta? Är det någon som har en bra guide till detta? Vilket alternativ är bäst?

Tack för ett supergrymt forum med supergrymma medlemmar!

Med vänliga hälsningar / Patrik Jonsson

Använder du LR så kan du ju göra en HDR lookalike. Annars så googla för det finns lite olika arbetssätt beroende på vilken effekt man vill uppnå.

/Stefan

Hej!

Är själv ingen stjärna på det där med HDR men vad jag vet finns det inget sätt att få HDR direkt i kameran.

Det du kan göra, med vissa kameramodeller, är att använda "gaffling" (eng. "bracketing") för att få flera olika exponeringar i snabb följd på samma motiv. Då är t.ex. en eller två bilder olika mycket underexponerade, en är normalexponerad och en eller två bilder är olika mycket överexponerade. Men du måste fortfarande slå ihop dessa olika exponeringar till en bild i efterhand med hjälp av mjukvara (t.ex. PS eller Photomatix). Gaffling kan du ju också åstadkomma manuellt genom att plus- eller minuskompensera mellan de olika exponeringarna, men det är en fördel om man fotar från stativ i så fall så att man inte ändrar kompen för mycket (svårare att slå ihop bilderna om de inte är identiska).

Sedan kan man också göra en "fusk-HDR" ur en och samma exponering. Det finns olika metoder för detta men ett sätt är att utgå från en bild som du gör kopior av. Kopiorna justerar du så att de blir under- resp. överexponerade i ett bildbehandlingsprogram. Och så slår du ihop de olika kopiorna med hjälp av mjukvaran. Oftast rekommenderas att man har en RAW-fil att utgå från, den tål lite mer när det gäller att dra i exponeringsreglagen.

Vill minnas att jag såg ett ganska bra avsnitt av Dtown-TV om just HDR. Men googlar du "HDR-guide", lär du ju hitta ett gäng olika artiklar och youtube-klipp att botanisera bland.

Lycka till!

/Eric

En del kameror från Sony har HDR-funktion direk i kameran. Kameran tar tre bilder med olika exponeringar och slår ihop till en jpg. Lite kul funktion som jag använt någon gång när det varit svåra ljusförhllanden.

Om man ska vara mer seriös med HDR så är nog inte en kameras HDR-funktion något att hänga i granen. Då ska man väl gaffla bilder och behandla dem själv i datorn antar jag. Det är inget jag har provat dock.

En del kameror från Sony har HDR-funktion direk i kameran. Kameran tar tre bilder med olika exponeringar och slår ihop till en jpg. Lite kul funktion som jag använt någon gång när det varit svåra ljusförhllanden. .

Där ser man - hade ingen aning om att det fanns HDR direkt i kameran :)

/Eric

Där ser man - hade ingen aning om att det fanns HDR direkt i kameran :)

/Eric

5D Mk3 har det också. Men inget, som nämnts innan, att hänga i julgranen.

Antingen gör man det superenkelt och fotograferar i RAW och fixar det snabbt i LR som en preset eller pseudo-HDR med en enda RAW bild i ex Topaz Adjust eller Photomatix eller den bästa vägen, ta flera exponeringar i RAW.

Photoshop har också HDR inbyggt, men är lite mer pill som allt i CS är i jämförelse med andra specialprogram.

/Stefan

Finns kameror från flera märken (typ Pentax och Casio) och prisnivåer som ger HDR (eller vad de kallar HDR) direkt ur kameran, dock, misstänker jag, men rätt begränsade möjligheter till att göra egna ändringar. Du får antagligen en klar .jpg, tror ingen genererar en "HDR-RAW".

Annars beskriver Eric det bra. Att göra egna från flera exponeringar är väl fortfarande det alternativ som ger dig mest möjlighet att styra över slutresultatet. Pseudo-HDR, från en och samma RAW-fil har sina begränsningar men kan, enligt min erfarenhet, ge riktigt bra resultat. Fördelarna här är att du inte behöver ett stativ och fjärrutlösare, plus att det inte blir lika känsligt för rörelser i bilden; personers som kommer in/ut i bilden, träd som blåser,...

Photomatix är min rekommendation på mjukvara, vet inte om det har hänt något med HDR funktionerna i säg PS CS6 men tidigare har jag tyckt PS inte varit det bästa alternativet.

Att göra HDR är lätt, att göra HDR som ser bra ut....det är en konst :)

Visar bild.
1. Pseudo HDR från en enda RAW genererad i Photomatix.
2. 7 exponeringar RAW generad i Photomatix. (helt onödigt många för detta motiv, bättre för många än för få. Svårt att ta om bilderna. Handhållet.)
3. Pseudo HDR, enbart Lightroom 4:as kontroller.

/Stefan

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    24.8 KB · Visningar: 878
  • 2.jpg
    2.jpg
    15.2 KB · Visningar: 881
  • 3.jpg
    3.jpg
    21.5 KB · Visningar: 901
ANNONS