Annons

HDR direkt i kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Teus

Medlem
Hittade på nätet en dålig beskrivning hur man får till HDR i kameran på direkten,,,har provat men får bara tre bilder med olika exponering

Det står så här: tillgång till kamerans HDR läge genom menyn slå, ställa in kameran för första skott, trycker på slutarknappen, och utanför den går. Den interna sensorer kommer sedan att ta tre bilder och kombinera dem till en enda HDR bild.

Är det någon som kan förklara steg för steg hur man gör för att kombinera dem till en enda HDR bild?

Mvh T

Hittade på nätet en dålig beskrivning hur man får till HDR i kameran på direkten,,,har provat men får bara tre bilder med olika exponering

Det står så här: tillgång till kamerans HDR läge genom menyn slå, ställa in kameran för första skott, trycker på slutarknappen, och utanför den går. Den interna sensorer kommer sedan att ta tre bilder och kombinera dem till en enda HDR bild.

Är det någon som kan förklara steg för steg hur man gör för att kombinera dem till en enda HDR bild?

Mvh T

Tillvägagångssättet i kameran kallas gaffling. Du kan inte få ihop bilderna i kameran utan det görs i datorn med t ex Photomatix eller senare versioner av PS

/FW

Mvh T

I k10d iaf: gå in i menyn och ställ in multiexponering (hur många bilder du vill kombinera ihop). Sen är det bara att skjuta av så många bilder som du valt så blir det en kombinerad bild på minneskortet. Notera symbolen i top-lcd där du har koll på om du multiexponerar eller inte.

Jag testade det och det funkar ju faktiskt, kul. Fast jag fick några små problem som kanske beror på illa valda exponeringar, eller så funkar det inte fullt ut. Behöver testa mer...

Jag testade det och det funkar ju faktiskt, kul. Fast jag fick några små problem som kanske beror på illa valda exponeringar, eller så funkar det inte fullt ut. Behöver testa mer...

Om du vill få till 'HDR' så skall du väl kombinera multiexponering med bracketing så att du exponerar bilderna olika. Jag tror inte kameran gör några mappningsövningar, så det gäller att ha ett stadigt stativ. På K20 kan man ju ställa in så att alla bracketingbilder tas vid ett avtryck. Jag har länge tänkt testa detta, men släpar aldrig med mig stativet när jag fotar.

Jo, fast just bracketing och multiexponering vill inte k10'an kombinera, så man får köra "manuell" bracketing och pilla på slutartiden själv.

Det som eventuellt är ett problem är att utfrätt område i bild 1 kombineras med ett välexponerat i bild 2, vilket ger ett litet urvattnat intryck. Det fixar nog ett externt HDR program bättre, tror jag...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar