Annons

HDR bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

angelpoison

Aktiv medlem
Har kommit in i värsta HDR perioden och undrar om någon beställt en utskrift HDR från tex crimson (eller annat ställe) eller skrivit ut själv, blev det lika fint som bilden på datorn?
Är sugen att framkalla!

Om någon är intresserad av mina bilder har jag några här på sidan eller på min hemsida http://babbi.se

Tack på förhand!

Tycker bilder ALLTID blir bättre på tryck. Detta om man självklart valt framkalla på ett bra lab eller gjort/kan det själv.
Fina bilder. Många bra, men en del gillade jag inte. HDR är en svårflörtad genre och det jag ser är att du gillar tonmappa en del samt dra upp färgerna. Prova gärna dra ner färgmättnaden men behålla en del tonmapping. Finns en hel del olika typer av HDR och hur pass mkt man behandlat den.

Själv funderar jag trycka upp en bok i A3. Fujidirekt har jag använt mig av för såna mindre böcker och en beknt gjorde en i A3 med bra resultat och kvalite´i både tryck och bok.

/stefan

Har kommit in i värsta HDR perioden och undrar om någon beställt en utskrift HDR från tex crimson (eller annat ställe) eller skrivit ut själv, blev det lika fint som bilden på datorn?
Är sugen att framkalla!

Om någon är intresserad av mina bilder har jag några här på sidan eller på min hemsida http://babbi.se

Tack på förhand!
Tror inte du kommer gilla överdrivna HDR-bilder efter tre månader, så vänta är mitt tips innan du betalar pengar för att framkalla.

PeterWem:
Tack så mkt för svar och tips!
Dock gillar jag att ha mkt färg, provat göra det du skrev också men gillade det inte.

Rommel:
Tack för ditt tips, dock handlar det ju inte om någon större summa att beställa ett par A4 :)

Hämtade ut en hdrbild hos fotokungen iförrgår och blev nöjd. Vad jag kan se var den identisk med hur den ser ut på skärmen.

Crimson är bra, möjligen blir bilderna liiite mörkare på papper än på skärm. Finns inget skäl att tro att HDR skulle bli sämre printat än "vanliga" bilder. Själv brukar jag ha svårt att få till grönska på ett snygg sätt i HDR.
När det gäller landskap i motljus är tekniken helt överlägsen användandet av graduerat gråfilter för att utöka tonomfånget. Funkar fint även på svartvitya landskap.
Som sagt Crimson levererar bra kvalitet. Själv anlitar jag ett labb där jag kan hämta bilden över disk och kolla den innan jag tar fram plånboken.
http://www.fotokonst.net/html/marint_i_3.html

visst är det kul med HDR, det tar dock en bra stund innan man hittat "rätt" med alla reglage och grejjer. Men en sak som inte reglagen gör, är den lilla sista handpåläggningen, om man tonmappat väldigt hårt så blir ibland ljusa ytor mörka i mitten. Det kan, tycker jag, se lite lustigt ut om alla detajler är liksom "jämngrå", en del bör ju vara ljusare och en del mörkare kanske. Där är Photoshops burn/dogde verktyg kanon! Bilden känns ännu mer levande om man gjort lite sådan handpåläggning, på de bilder som behöver det alltså (se bifogat exempel). Personligen tycker jag att några av dina där kunde ha blivit ännu bättre på det viset (din bil, tvättstugan, t ex)

ps. den med tunnorna vad riktigt läcker

Bilagor

• hdr.jpg
    hdr.jpg
    54.9 KB · Visningar: 218
Pocca:
Tack för svar!

wangblad:
Tack för svar till dig med!

Daniel Cederberg:
Förstår vad du menar. Tack för du visade exempel och för feedsen!
Är rätt ny på detta med HDR så sådana här tips mottages tacksamt, Det tar jag med mig i strävan om den perfekta bilden :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto