Annons

HD Pentax-DA 20-40mm F2.8-4 ED Limited DC WR

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag antar att många med mig testat objektivet nu på mässan. Gick ju inte riktigt att få en känsla för den optiskt, men jag förutsätter den är absolut toppklass.

Mina första subjektiva intryck:
Objektivet är ganska stort, men för att vara en zoom så är det iofs ganska litet. Alternativet är ju att ha en 21a och en 43a t.ex, och båda dessa objektiv är ju mindre, men tillsammans blir det ungefär samma storlek.
Det första som förvånade mig var att objektivet var lätt. Det är ju naturligtvis en fördel, och min reaktion berodde nog mest på att jag är van vid små objektiv med hög densitet. En zoom blir större, men behovet av linser i en 20-40 är ju inte så stort så objektivet är lättare än det ser ut.
Känslan i objektivet var inte riktigt det jag hade hoppats på, men jag tror det är en vanesak. Dels tror jag att jag som sagt förväntat mig att det skulle vara tyngre...men jag vill ju egentligen inte ha ett tungt objektiv. Dels hade jag nog trott att zoomringen skulle vara lite trögare (iom tätningarna). Men både zoom och fokus känns som vilket limited som helst. D.v.s. så bra man kan få det på ett modernt objektiv, men inte samma känsla som ett gammalt A eller A* objektiv.
Om jag köper en K-3 Limited så är frågan om man skall ha ett 20-40 i silver, eller en 21a och en 43a... Jag lutar lite åt det senare...men det är ju smidigt att slippa byta objektiv så ofta.

Om jag köper en K-3 Limited så är frågan om man skall ha ett 20-40 i silver, eller en 21a och en 43a... Jag lutar lite åt det senare...men det är ju smidigt att slippa byta objektiv så ofta.
Det är ju en lite fin zoom men köper man 21:an och 43:an begagnade så får man dem för ett lägre pris än 20-40:an. Man får ju å andra sidan WR med zoomen.

Dock inget svårt val för min del eftersom fotografi av någon anledning alltid blir roligare / kreativare med fasta brännvidder :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar