Annons

HD Pentax-D FA 24-70mm F2.8 ED SDM WR

Produkter
(logga in för att koppla)

x-country

Aktiv medlem
Senaste ryktet är att den blir offentlig imorgon.

Lens construction: 17 elements in 12 group
3 ED elements, 1 anomalous dispersion aspherical element, 3 aspherical elements
Ultrasonic motor
Weather proof design
HD coating
Zoom lock lever
Quick Shift Focus (QSF)
Minimum focusing distance: 0.38m
Maximum magnification: 0.20x
Filter diameter: 82mm
9 circular diaphragm aperture blades
Maximum diameter: 88.5mm
Total length: 109.5mm
Weight: 787g (812g with lens hood)
Release date: October 16, 2015
Suggested retail price in Japan: 226,800 yen including tax (around $1,900)
 
Så en normalzoom för $1900.
Ta det gånger den vanliga omvandlingsfaktorn på 10 så kostar den alltså i Sverige 19000kr.
Jag får nog lägga ner det här med foto, detta börjar bli löjligt.
 
Så en normalzoom för $1900.
Ta det gånger den vanliga omvandlingsfaktorn på 10 så kostar den alltså i Sverige 19000kr.
Jag får nog lägga ner det här med foto, detta börjar bli löjligt.

Pentax pissar på oss få som fortfarande använder märket. Dels med sin prissättning, dels för att de förhindrar möjligheten att köpa tamronoptik med k-fattning. Aldrig i h-e att jag betalar dubbla priset bara för att det står Pentax på den.
 
Pentax pissar på oss få som fortfarande använder märket. Dels med sin prissättning, dels för att de förhindrar möjligheten att köpa tamronoptik med k-fattning. Aldrig i h-e att jag betalar dubbla priset bara för att det står Pentax på den.

Skönt att ha gamla FA28-70/2.8! Visserligen inte WR, men fortfarande fullt funktionsduglig och ger skarpa bilder. Med prissättningen som Pentax har är jag oroad över vad en kommande FF kan kosta! Men, det finns ju andra märken!

Fast senaste ryktena säger runt 12000SEK! Så, det är bara att avvakta och se
 
15499 på cyber. Suget efter fullformat dämpas.

Nikons 24-70 går på 15000:-, och Pentax är antagligen mer proffsigt byggd än Tamron. Jag tror inte det blir några "billiga" Pentax DFA objektiv. Till APS däremot kommer det nog även billigare DA objektiv i framtiden. Pentax har nog satt ribban högt med DFA objektiv om man tänker DFA 150-450.
Gissar att Sigma släpper 24-70 till Pentax.
 
Det verkar även som att Pentax bytt ut ett av elementen i konstruktionen till ett slipat asfäriskt, något som kan dra upp priset det med. Sedan är det knappast Pentax som hindrar Tamron från att släppa objektiv med K-fattning, det är nog snarare så att om Pentax inte skulle blanda sig skulle objektiven inte släppas alls till Pentax.
 
Så 1300 dollar blir 15500 numera, omvandlingsfaktor ca 12ggr. Gäller det generellt, dvs även för Canikons prylar?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.