Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50-135mm f/2.8G ED-IF AF-S VR Zoom-Nikkor

Produkter
(logga in för att koppla)
schaki skrev:
70-200mm har man faktiskt god användning för då det är en zoom som sträcker sig en bra bit längre än till 135mm.


Här får man ju med nöd & näppe tele, dock inte ens normal-optik, vilket redan det är halvkört. Nej,24mm borde va lägsta brännvidd.

På en DSLR med 1.5-1.6 crop, dvs alla Nikons kameror, så motsvarar ju utsnittet på ett 50-135mm utsnittet på ett 70-200 på en 35mm filmkamera eller full frame DSLR.

Perfekt omfång med reducerad storlek/vikt för crop-kameror. Tokina/Pentax kommer att sälja mängder av sitt kommande objektiv.
 
schaki skrev:
Det mindre gapet mellan 24-135mm skulle, tror jag möjligöra att få fram en ganska skarp optik, med 2.8
Hellre två riktigt bra objektiv än ett ganska skarpt.

Som jag skrev tidigare så skulle 50-135/2,8 vara en bra kombination tillsammans med 17-35/2,8. Givetvis tycker jag objektiven bör passa på en F6. Dvs teckna ut hela 135-formatet.
 
PerFogelberg skrev:
Hellre två riktigt bra objektiv än ett ganska skarpt.

Som jag skrev tidigare så skulle 50-135/2,8 vara en bra kombination tillsammans med 17-35/2,8. Givetvis tycker jag objektiven bör passa på en F6. Dvs teckna ut hela 135-formatet.

Jo, en stor bakre lins är ett måste. Särkilt med tanke på att FF är i antågande, även fast Nikon inte tycks vilja kännas vid det.

Skulle inte bli förvånad om nästa misstag blir att förse objektivet med en j*vla DX-lins;)!

Iofs, det kanske är nästa steg i Nikons outtalade strategi vad beträffar att tvinga folk till att köpa ny optik stup i ett.

Dem har ju tyvärr redan lyckats alltför väl med att göra ej AF-objektiv mer eller mindre obrukbara, som på D50/D70/D100.

På så vis får dem sälja mer ny optik, men också fler sura kunder som för eller senare tröttnar & byter till t.ex. Canon.

Enda anledningen till att D200 stöjder MF-objektiv är som jag i nån tidigare diskussion skrivit: Nikon har inte råd att skrämma bort Carl Zeiss, som mig veterligen inte har några chips i deras objektiv.
 
Senast ändrad:
schaki skrev:


Enda anledningen till att D200 stöjder MF-objektiv är som jag i nån tidigare diskussion skrivit: Nikon har inte råd att skrämma bort Carl Zeiss, som mig veterligen inte har några chips i deras objektiv.


Detta är jag mycket tacksam för. Jag kan utnyttja några gamla AI-objektiv med en bildkvalitet som inte finns på motsvarande AF-objektiv.
 
Staffan skrev:
Detta är jag mycket tacksam för. Jag kan utnyttja några gamla AI-objektiv med en bildkvalitet som inte finns på motsvarande AF-objektiv.

Samma här. Därav kör jag för Närvarande D1. Vill ha fullstor & ljus sökare, + automatisk ljusmätning med MF-objektiv.

Jag är förvisso van vid att ställa in vitbalans manuellt då jag tidigare kört en närapå helmanuell Minolta, innan jag bytte till Nikon.


Kommer att byta upp mig till antingen D1X eller D200

D2HS kan va intressant, om jag mot alla odds kan få en bra deal vid köp av begagnad.
Vanliga D2H är tyvärr lite för brusig, skulle jag tro.
 
Tokina kommer att släppa en 50-135/2,8 i sin nya serie tillsammans med 16-50/2,8, obs båda för croppade sensorer !!! Detta är inte en dröm länge till. Visserligen utan VR men vaddå... visst är VR bra men inte en frälsning. Dessutom lär Tokinas variant vara prismässigt överkommlig öven för oss vanliga dödliga.

http://www.ephotozine.com/news/fullnews.cfm?NewsID=2859

MVH, Niclas
 
...och bara för att trösta längtande Nikonister visas objektiven i länken ovan med Nikonfattning ;-) .. :-D
 
16-50 F2.8 DX (2006”NH_”_”„—\’è) - Fall 2006
50-135mm F2.8 DX@(2006”N‰Ä_”_”„—\’è) - Summer 2006
10-17mm F3.5-4.5 Fish Eye DX@(2006”N‰Ä_”_”„—\’è) - Summer 2006
17-135mm F3.5-5.6 DX@(2006”N‰Ä_”_”„—\’è) - Summer 2006
 
Efter att ha mätt och gissat lite kommer jag fram till.
Längd: 135mm
Bredd: 81mm
Filtergänga: 72mm
Vikt: ca 700gr
Grymt smidigt för att vara 2,7x zoom porträtt tele med 2,8 i ljustyrka :)
 
Niclas: Det är ju nästan de specifikationerna jag ställe upp i början av tråden. :)

Synd att den bara klarar kameror med liten sensor.
 
Själv skulle jag vilja se ett icke-fisheye i 9,3mm (DX), samt ett 400 5,6 i vettig priklass.
 
Jo Per, "great minds think alike" ;-) Sorry, jag var helt insnöad på att Nikon bara ägnar sig åt croppade sensorer. Glömde helt enkelt bort Kodak/n :-/ Tja... får väl hoppas att det fortsätter komma lite nya objektiv även för den kameran så att inte alla glömmer bort denna ädla minoritet ;-)
 
Dessutom är det ju egentligen väldigt snikigt av Tokina att göra det där i DX-format. Det är ju knappast något omöjligt objektiv att bygga med småbildsbildcirkel direkt. Samma sak tycker jag om Canons EF-S 60/2,8. Objektiv för aps-rutan är ju kalas när det verkligen är motiverat, men lär nog ge fadd eftersmak för köparna i många andra fall.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.