Annons

Hbl 500C & ny mattskiva?

Produkter
(logga in för att koppla)

xxx

Guest
Hej!

Jag har en gammal Hasselblad 500C från 1964 med "fast" och "mörk" mattskiva. Om ett tag kommer jag eventuellt få köpa en ljusstarkare mattskiva som egentligen hör till en 500C/M. Min fråga är om det är möjligt att själv byta mattskiva?

Otålig som jag är testade jag att skruva bort den existerande mattskivan vilket inte var något större problem. Men, går det att sätta i en annan mattskiva utan att alltför stora problem uppstår? Kommer fokuseringen att ändras och i så fall hur mycket? Något annat som jag bör tänka på? Finns det någon anledning att lämna in kameran till en reparatör för byte av mattskiva? Någon som har erfarenheter av att byta mattskivor på hasselbladare?

Mvh / Fredrik :confused: :confused: :confused:
 
se min fråga 27 april 2003

Jag undrar samma sak, efter tips på amerikansk hemsida om att man kan byta själv om man tar bort metallramen runt accumate-skivan, men stämmer detta ???

Svante
 
Re: se min fråga 27 april 2003

svwa skrev:
Jag undrar samma sak, efter tips på amerikansk hemsida om att man kan byta själv om man tar bort metallramen runt accumate-skivan, men stämmer detta ???

Svante

Tag kontakt med David på Pro Camera service i Landvetter (031-919403).Han har ett stort urval av mattskivor att välja på, och han byter dem till ett bra pris. Han har satt in en Bronica SQ skiva i min 500C. Resultatet blev mycket bra.
 
Ja, gör som Lars säger. Försök inte byta mattskivan själv!!!! Skruvarna som håller den gamla skivan på 500C k a n mycket väl ha beckat fast ordentligt under årens lopp och de er mycket tunna redan från början. Drar du av någon av dem är kamerahuset bara sopor efter det för det går ine att få ur den gamla skruven (stålskruv i aluminium, borra går inte). Dessutom måste den nya skivan kalibreras så att avståndet stämmer med angivelsen på objektivet och avståndet optik - filmplan. Detta fordrar speciell apparat, denna har ProCam. Den gamla mattskivan är egentligen två skivor med en mellanliggande gammaldags fresnellins (den som ses som koncentriska cirklar). Den är alltså inte av samma tjocklek som en modern mattskiva.
Bronicaskivan är inte fullt ut lika bra som em modern bladarskiva men näst intill och prismässigt är den fullt motiverad. "Mest mattskiva för pengarna".
Lycka till med kamerorna, men tänk som sagt inte ens tanken att försöka byta mattskiva själv.
Us
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.