Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Havsörnsbo...

Produkter
(logga in för att koppla)

soxten

Aktiv medlem
Jag har hittat ett bo där havsörnen håller till och funderar på att lägga lite tid på att fota havsörnarna
Är det någon som vet om havsörnan använder bo:et året runt eller endast när dom ruvar?

Jag är givetvis mycket försiktig och håller mig på ett bra avstånd för att inte störa dessa fåglar!

Om man inte känner till när fåglar använder sina bon är risken stor att man inte känner till vad ett "bra avstånd" är, eller vid vilken tidpunkt fåglarna är mest störningskänsliga. Om du googlar runt lite efter bilder av havsörnar vid bo så märker du att det inte finns så många. Det finns goda anledningar till detta. Don´t do it.

Med vänliga hälsningar
/Niklas

Håller med NiKlas! Den störningskänsliga zonen kring ett havsörnsbo är så stor att du inte kan få några användbara bilder utan att störa. Så långt tele har du inte råd att köpa ;)

Tackar för era åsikter och dessa respekterar jag!
Det står inte så mycket om hur dom använder sina bo:n på internet utan mest om tiden för häkningen.
En sida säger att dom använder det till och från under året, dock bara en sida på hela internet vad jag hittat därför gör jag en frågan här.
Jag har läst flertalet fågelböcker men i dessa benämns inget om hur användandet av bo:et är.

Jag är väl medveten om att havsörnarna är känsliga och jag har full respekt för det!!!
(har just pratat med ett gäng cross-åkare som använder en stig vid bo:t som övningsbana, dom ska nu lägga om spåret så det inte passerar bo:t)
Trots detta så har dom lyckats få fram 2st ungar förra året, i år har jag inte koll på hur det gick.

Angående objektiv så använder jag 600mm/840mm/1200mm

Havsörnar använder endast boet vid häckningen (Vår - sommar) På vintern drar de runt, ofta vid kusten. Men som de tidigare sagt, så ska du inte göra det alls! Havsörnar är störningskänsliga fåglar. Hitta hellre än plats i närheten där de flyger över när de ska till och från boet.

Om man inte känner till när fåglar använder sina bon är risken stor att man inte känner till vad ett "bra avstånd" är, eller vid vilken tidpunkt fåglarna är mest störningskänsliga. Om du googlar runt lite efter bilder av havsörnar vid bo så märker du att det inte finns så många. Det finns goda anledningar till detta. Don´t do it.

Med vänliga hälsningar
/Niklas

Hur skaffar man sig då kunskapen, alla som svarar är överens om att man inte skall komma i närheten av boet, men de som ringmärker verkar ju inte störa. Jag inbillar mig därför att det är under ruvningstiden det kan vara känsligt, berätta ni som vet!

Att lära sig något om saker och ting är nog lättast att uppsöka likasinnade. I detta fall en klubb för ornitologer t.ex Sveriges ornitologiska föreningen SOF om jag inte minns fel. Finns troligen en forumsida där utan att jag för stunden har kikat.

Tackar Åke för tipset!
Jag tyckte oxå att det blev en hård stämning direkt i denna tråd, jag förstår att det är känsligt.

MEN jag kan berätta att 2 killar som jag fått tipset av har parkerat cross/4-hjuling på stigen vid bo:t och fotat havsörnarna flertalet gånger, "ungarna skuttar så fint på grenarna" sa den ena killen...
Jag är en förstående människa och respekterar den information ni ger mig.

Ska kolla på hemsidan Åke tipsade om.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar