Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hastighet på autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Tohed

Aktiv medlem
Sitter begränsningarna i autofokushastigheten i kamerahuset eller i objektivet? Jag har en K-x och ett Tamron 70-200/2.8 och jag tycker att hastigheten är FÖR långsam. Om jag försöker fota nån som går mot mig så hinner inte fokuseringen med och bilderna blir oftast oskarpa. Jag har inställt på AF.C (kontinuerlig). Vid stillastående objekt blir det kanonskarpt (enligt mina normer)

Om man läser om K-5 så står det att den har snabbare autofokusering men skulle det hjälpa med ny kamera eller skulle flaskhalsen för snabb autofokusering ändå vara objektivet.
Om jag byter till ett snabbare objektiv med SDM/HSM skulle det hjälpa mer eller är kameran bromsklossen då?

Tacksam för all input.

Det är väl lite som att "en kedja är inte starkare än svagaste länken".

I ditt fall med Tamronen så misstänker jag att det är objektivet. Jag jämför med mitt Sigma 70-200/2.8 som går på skruven, men det är ju stort och tungt och nog en del glas som måste flyttas internt, vilket gör att det blir långsamt, för det går bara att plocka ut ett visst moment ur kameran.

Mitt Pentax DA* 50-135/2.8 är betydligt snabbare än mitt Sigma, men ett gammalt FA 35/2.0 är snabbare trots att det går på skruven, mindre objektiv, lättare, fokuserar snabbare, fysiskt.

Sedan har det ju med elektroniken också, t ex är din K-5 betydligt snabbare än min K20D, med samma objektiv, då K-5:an innehåller en nyare och snabbare elektronik och mjukvara.

Ett av mina långsammaste objektiv fokuseringsmässigt är mitt Pentax 100/2.8 Macro, går på skruven och väldigt lång fokuseringsväg, nästan ett helt varv, vilket gör att det blir väldigt långsamt, men så är det men i princip alla makroobjektiv...

Sedan är det ju vad man har råd med... ;)

Bara för att förtydliga. Jag har en K-x nu men funderar på att köpa en K-5. Enligt vad jag har läst mig till så har K-5 en snabbare autofokus än vad K-x har.

Jag läste fel, men den K-x jag testat var snabbare än min K20D. Om K-5 är snabbare så är det nog inte så mycket, har för mig att det är "samma" AF som i K-x

Så då är största flaskhalen objektivet?
Skulle Sigmas 70-200 motsvarighet med HSM motor vara mycket snabbare?
Hur snabbt är DA*200/2.8 i jämförelse?

Äger också tamrons 70-200 för pentax och jag tror att hastigheten på autofokusen till stor del beror på objektivets konstruktion. Objektivet har ordet "macro" med i namnet, vilket syftar på att nägränsen är kortare än normalt för den här typen av objektiv, vilket i sin tur ger extra lång fokuseringsväg. Tex, har canons motsvarighet 70-200F2.8 ,som fokuserar väldigt snabbt, längre närgräns och dessutom finns en focus limiter för att kunna minimera jagande fokus vid af-c. Har provat mitt tamomobjektiv på både en k20 och nu senast med en K-r, och med den senare så blev hastigheten något högre, tror att AF-motorn i K-r är snabbare/starkare, samt bättre af-algoritmer, men det som i huvudsak tar tid är när AF tappar bort sig och går ner till närgänsen och vänder.
Objektivet ger väldigt bra bilder men är mindre lämpligt för sport, precis som du säger, vet inte hur mycket bättre en HSM optik skulle fungera eftersom jag har fått uppfattninen att AF-C inte är pentax starkaste kort, även om K5 säkert är snabbare än K-x.

/Mvh Tobias

Kör nog nästan aldrig på AF-C, har provat några gånger och blivit besviken varje gång, så det ligger nog en hel del i det Tobias säger.

Har nog aldrig sett några listor på fokuseringshastigheter, men skulle nog misstänka att ett HSM objektiv blir snabbare.

K5

Bara för att förtydliga. Jag har en K-x nu men funderar på att köpa en K-5. Enligt vad jag har läst mig till så har K-5 en snabbare autofokus än vad K-x har.

Nu kan jag inte svara på huruvida autofokus i K5 är snabbare, men den har en helt ljuvlig sensor och underbara Isoegenskaper. Därtill väldigt skön att hantera, en uppgradering tror jag inte gör dig besviken.

Jag upplever inte att problemet är att den jagar fokus. Kör man AF.C på ett objekt som kommer emot dig så justerar den i små rörelser men för lite/för sent så fokus ligger oftast en liten bit bakom objektet när man trycker av. Står objektet still blir det oftast bra.
K-5 ska jag nog uppgradera till ändå men frågan är om det hjälper mot detta problemet eller om det behövs ett nytt snabbare objektiv och i så fall vilket? 70-200 eller fast 200/2.8? SDM/HSM?

Om AF-C är problem för Pentax, så räcker det nog inte att byta hus eller objektiv. Då får du byta märke. Har för mig att "CaNi" båda har "intelligent" AF-C (de flesta sportfotografer använder väl...)

Har som sagt aldrig fått AF-C att fungera för egen del (K20-D) så du kanske skall luska lite i om K-5 har bättre AF-C än K-x, eller kanske om just AF-C är ett problem generellt...

Jag har upplevt att af-c fungerat klent med skruv-objektiv. När jag sätter min sigma 50-150 HSM på kameran hänger den dock med riktigt bra (K-7). Fotade t.ex. bigjump från olika vinklar och skärpan satt bättre än förväntat med sigman, dock hängde kameran inte alls med när jag använde andra objektiv som saknar motor.

T.ex. sigmas 30 1,4 HSM hänger inte med så bra i af-c ens på min kompis canon 7d. Så det verkar ha och göra med mer än motorn. Min sigma 50-150 behöver inte färdas långt mellan närgräns och oändlighet typ 1/4 varv eller något sådant. FA 35 2.0 verkar inte behöva färdas långt men det är ändå hästlängder efter Sigman i af-c. Försökte fota två personer som gick emot mig i en kyrka och det gick knappt att få fokus.

Jag fotade en hel del hockey i vintras med detta Tamron 70-200 och resultatet blev OK, en del kanonbra och andra mindre bra. För många bra bilder åkte i soptunnan pga dålig skärpa. Nu skulle jag vilja ta nästa steg utrustningsmässigt men vet inte riktigt vad jag ska satsa på, nytt objektiv eller kamera eller kanske både och:)
Vilket är det snabbaste telet till Pentax?

Jag fotade en hel del hockey i vintras med detta Tamron 70-200 och resultatet blev OK, en del kanonbra och andra mindre bra. För många bra bilder åkte i soptunnan pga dålig skärpa. Nu skulle jag vilja ta nästa steg utrustningsmässigt men vet inte riktigt vad jag ska satsa på, nytt objektiv eller kamera eller kanske både och:)
Vilket är det snabbaste telet till Pentax?

Fokusmässigt är nog Sigma snabbast, vilket vet jag inte. Sök på pentaxforums.com, vet att det finns jämförelser mellan af-c på k-7 och k-5 i forumet. K-5 presterade mycket bättre vill jag minnas.

Nu har jag spenderat kvällen på att söka och läsa om skillnaderna mellan K-x och K-5 gällande autofokus och det verkar vara en stor skillnad både på snabbheten i AF.S och AF.C till K-5ans fördel.
Jag ska kolla lite mer på skillnader mellan linser också men det får bli en annan kväll :)

K5 <3

Jag köpte nytt hus (K5) i somras och har nu testat det på några hockeymatcher. Vilken skillnad!!!
TAv läget som är som gjort för sportfotografering och fantastisk ISO tålighet gör att man "alltid" får skarpa "frysta" ögonblicksbilder även om ljuset i ishallarna lämnar mycket övrigt att önska.
Autofokusen blev MYCKET bättre på samma Tamronobjektiv och hinner nu med nästan på varenda bild. Väldigt få går i soptunnan pga tekniska brister.
Mycket nöjd :)

Det var roligt att höra.

Har precis varit på Kinnekulle Ring med en bilträff och ser att en hel del bilder kommer att hamna i soptunnan på grund av att fokusen inte hinner med...

Om nu K-5 nu är så mycket bättre än K-x som jag vet är snabbare än min K-20 så hamnar ytterligare ett argument för ett byte på listan ;)

Tack för feedbacken

Objektivet kan spela en stor roll ....

Men även ljusförhållanden och andra inställningar påverkar autofokushastigheten. Så det är inte helt lätt att peka bara på en sak.. Men objektivet spelar en stor roll. Vissa jobbar snabbt andra inte... Givetvis är det också så att ett nyare bättre hus brukar innebära en snabbare och exaktare autofokus... K 5 är i mitt tycke helt ok på den punkten...Efter inskick vill säga men det gäller inte alla Pentaxhus..

Sitter begränsningarna i autofokushastigheten i kamerahuset eller i objektivet? Jag har en K-x och ett Tamron 70-200/2.8 och jag tycker att hastigheten är FÖR långsam. Om jag försöker fota nån som går mot mig så hinner inte fokuseringen med och bilderna blir oftast oskarpa. Jag har inställt på AF.C (kontinuerlig). Vid stillastående objekt blir det kanonskarpt (enligt mina normer)

Om man läser om K-5 så står det att den har snabbare autofokusering men skulle det hjälpa med ny kamera eller skulle flaskhalsen för snabb autofokusering ändå vara objektivet.
Om jag byter till ett snabbare objektiv med SDM/HSM skulle det hjälpa mer eller är kameran bromsklossen då?

Tacksam för all input.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar