** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Hasselbladspriset går till Lee Friedlander

Produkter
(logga in för att koppla)
Vore roligt att ser fler bilder av honom. Sitter annars och väntar på två volymer av Bernt & Hilla Becher (från Amazon), förra årets pristagare. Från "Neue Sachlichkeit" till "Becher School". Mums!

Jag brukar inte skriva negativa inlägg (tror jag) men lite förvånad är jag över att ingen ens andas i forumen om årets H-pris...

Många har nog svårt att ta ställning till hans bilder eftersom de inte vet vilken utrustning han använder. Har han fotoväst? Ryggsäck? Hur mycket väger hans stativ? Viktiga frågor, typ...

Kan bara instämma med Gert Fylking: "Äntligen!"
Tycker att Friedlander skulle premierats tidigare, innan en och annan tveksam ryss.....nej det låter surt, ryssens bilder var mycket bra också, men ingen friedlanderklass imho.
Verkligen roligt.
Us

mipert skrev:
...ingen...
Tack för den...

Men jag tror jag förstår vad du menar. Vill man diskutera fotografi är Fotosidan kanske fel plats? Här diskuterar man grejor eller vilket könummer man har innan man får sina grejor.

Men _var_ (på nätet) diskuteras bilder?

niklasl skrev:
Tack för den...

Men jag tror jag förstår vad du menar. Vill man diskutera fotografi är Fotosidan kanske fel plats? Här diskuterar man grejor eller vilket könummer man har innan man får sina grejor.

Nån som vill börja tippa nästa års vinnare? :)

Ett tips kan ju vara att fotografen måsta varit aktiv i 50 år. Verkar så iallafall.

d88-jwn skrev:
Men _var_ (på nätet) diskuteras bilder?
Vet inte. Är ju inte själv något föredöme här på FS i det avseendet, tyvärr. Och kanske är det inte så lätt att diskutera något som många gånger kokar ner till en fråga om tycke och smak. Fotosidans artiklar om olika fotografer tycker jag dock är kul att läsa, liksom ofta de man kan läsa i Foto. Att mipert startade denna tråd har iaf fått mig att ta reda på mera om pristagaren, vilken jag inte kände till tidigare.

Friedlander är toppen. Han fotograferar den visuella sanningen. Han får mig att känna mig som en myra som inte ser skogen utanför myrstigen.

paco skrev:

Ett tips kan ju vara att fotografen måsta varit aktiv i 50 år. Verkar så iallafall.
Skulle kunna tänka mig att det blir en europé, en tysk.....men vi får se.
50 år.... nej inte nödvändigt att det dröjer så länge, men det är bra att de avvaktar lite och ser att det inte är en dagslända med bilder som tvärdör några år efter att de fått priset.
Us

paco skrev:

Så här ska en vinnare vara:
Hasselbladspriset skall tilldelas en fotograf som presterat "framstående fotografisk gärning". Härmed kan bl.a. förstås en banbrytande fotografisk insats, ett avgörande inflytande över yngre fotografer och genomförande av ett eller flera fotografiska projekt av internationell betydelse.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar