Vad jag tycker är framåttänkande av Hasselblad är att de haft ambitionen (och lyckats med) att klämma in en jättestor sensor i ett förvånansvärt litet och lätt kamerahus. Bara 725 g inkl. batteri! Och dessutom ett ganska stort sådant - 7,2V 3Ah. Sony har ju visat hur framgånsrikt konceptet 'Stor sensor - Liten kamera' är, med kameror som RX100, RX1 och A7.
Viktigt att observera är också att objektiven har centralslutare. Kameran är inte försedd med ridåslutare (skulle ha gjort den minst 5 mm tjockare), men det finns redan rykten om att en elektronisk slutare håller på att utvecklas i FW. Detta är nödvändigt ifall man ska kunna slänga på en massa andra objektiv pss som med Sonys A7
r (och andra spegellösa).
Finns inga uppgifter om de presenterade objektivens vikt, men man får ju ett visst intryck av denna genom att titta på hanteringen i videopresentationen - de måste vara lätta. För att lyckas med detta har de skippat de vanliga 1:2,8 "professionella" objektiven och i stället valt lite lägre ljusstyrkor. Vem de har följt i spåren här också behöver jag väl knappast nämna...
Apropå det, så hade många ställt den "obligatoriska" frågan (med tanke på tidigare samarbete när det gäller X-pan och objektivleveranser.): Är det Fujifilm som gör huset?
Svaret: Nej, konstruktion och produktion görs helt i Sverige.
Men objektiven då?
Inte heller där är Fujifilm involverad. De görs i Japan av Nitto, sa Oosting (första gången jag hört det namnet).
En annan karakteristik man kan se är att X1D-50c är en mycket asketisk design. Minimalt med knappar, och koncentration på grundläggande funktioner. Brukar väl vara Leicas signum.
Leica ja, deras S och SL-kameror verkar väl plötsligt inte så attraktiva längre. Men deras M-kameror lär dock knappast påverkas alls.
Fast jag undrar om inte denna lansering kommer att ge mest bekymmer för Canon och Nikon. Dessa verkar inte veta hur de ska göra med den här nya tekniken, och får alltmer stämpeln på sig av att halka efter mer och mer när det gäller den nya teknikens möjligheter. Nu räcker det inte längre med att bara lansera något spegellöst FF-system och säga - Här är vi, och eftersom vi är Canon/Nikon så är vi bäst! De kan ju aldrig riktigt bräcka en mellanformatskamera, oavsett hur "DSLR-lik" hantering deras (eventuella) kommande spegellösa FF-system kommer att ha.
Kanske i och för sig inte så konstigt att såväl Leica som Hasselblad är snabbare på att byta riktning när nya vindar blåser - dessa är ju mycket mindre företag.
.