ANNONS
Annons

Hasselblad X Pan

Produkter
(logga in för att koppla)

OLO

Medlem
Jag har länge varit ute efter en 35 mm kamera och har ramlat över ett exemplar av Hasselblads X Pan med 45mm optik. Tidigare prövat Contax G2 och den var till belåtenhet, men aldrig klippt till, dock aldrig prövat X Pan:en.

Det är för att spä ut min kamera utrustning lite mera, har systemkamera med blixt och en uppsjö av optik.

För och nackdelar för denna kamera?

Mest fotat med system och mellanformat förut, men vill ha en liten och behändig kamera som (med min hjälp) tar bra bilder och är någosålunda enkel (läs simpel) att använda.

Är det ett bra val jag gör eller ska jag fortsätta söka vidare.

Har du mycket nytta/nöje av panorama-formatet så kan nog X Pan vara ett bra val.

Rent allmänt så kan man annars sluta sig till att den mest lämpliga kameran beror av vad och hur du fotograferar liksom storleken på din plånbok och är därmed något endast du kan avgöra.

Jaa, mycket positivt kan väl sägas om X-pan....men liten och behändig kanske man inte skall lägga till i +listan......
Formatet på negativen är visserligen både/och och panoramaformatet är fint men samtidigt lite begränsat i användningsområdet. B/W? joodå, det går fint. Neg färg? jodå, om du kopierar själv.
Dia? fantastiskt om du har råd med ramarna 12 -15 kr/styck och projektor för 6 x 7.
Scanna in? jodå, givetvis men det är lite av att köpa en BMW 7?? enbart för att åka och handla mjölk med.....
Den har litet konstigheter för sig X-pan, den vinjetterar litet så att man bör ha ett speciellt filter (mörkast i mitten). Det är inget konstigt med det, med 45 mm brännvidd på en optik som tecknar ut en så stor yta är det helt normalt med viss vinjettering.
Exponeringsmätaren är en "glädjemätare" som tar väl stor hänsyn till himmelsljuset.
Men visst är det en fin kamera. Men är du ute efter något litet och nätt......mja, titta vidare.
Us

Senast ändrad:
X panen är en suveränt fin kamera, men på tok för dyr för att verka som en småbildare med möjlighet till dubbla bredden.Om du får den till MYCKET attraktivt pris ( skulle inte ge över 6000 kr)-köp den !

Gå in på www.xpan.com så kan du läsa mer om kameran.

Lätt är den både att bära och använda men "liten och nätt" njää. En speciell kamera med suverän optik = fotoglädje.
Jag tycker att 45 mm objektivet är den mest användbara med sina 45mm i standard och 25mm i panoramaformatet (90 resp 50 på 90mm objektivet). Det är en kamera som man vill gå nära foto-objekten med och lämpar sig ypperligt för streetphotography. Nackdelar - priset dessutom skymmer objektivet sikten men det vänjer man sig vid.
Vignetteringen på 45 mm slipper man vid bländare 8 och neråt. På 90mm objektivet kommer ingen alls vignettering.
Håller till viss del med om glädjemätningen vid S/V foto så där rekommenderas helt manuell fotografering med lös ljusmätare. Vid färgfotografering har jag inte märkt problem med ljusmätningen.
Summa summarum: en speciell kamera med lite egna egenheter dock smått vanebildande och beroendeframkallande
MVH Eva

Jag har plåtat en del med X-Pan sedan min pappa köpte sig två stycken. Kamerorna är trevliga, smidiga och riktigt bra.

Det finns några problem. Kameran drar en hel del batterier vilket kan överraska en. Det gäller att ha reservbatterier med sig för att inte tvingas rädda situationen i ett mörkt rum..

På mk I ser man inte slutartid i sökaren vilket kan bli problematiskt när man kör med automatik.

E begagnad X-Pan ger mycket kamera för pengarna och kan starkt rekommenderas.

X Pan inköpt

Nu är det bara ut och fotografera, faktiskt nöjd med köpet, fick den för 9000:- och fick med några rullar film och kuriosa saker.

Tack alla för era synpunkter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar