Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad underexponerar med en glugg

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Hej

Jag skaffade en hasselblad för ett tag sen. Jag har problem med underexponering med en av mina objektiv, en gammal 80/2.8 C. Väldigt många (nästan alla) bilder blir underexponerade. När jag använder min nyare vidvinkel får jag alltid bra resultat...

Så vad kan detta bero på och vad kan jag göra åt saken?

Jag har en glugg till min Pentax 67 som överexponerar, detta beroende på att bländarlamellerna går lite trögt så den inte hinner blända ner riktigt innan kameran exponerar. Det kommer alltså för mycket ljus på filmen (negativen blir mörkare), det kan inte vara det du menar istället? Att den överexponerar. Min lösning på det är att blända ner optiken manuellt innan jag exponerar.

Nej, det är tvärt om. Den underexponerar. Bilderna blir svarta. Men antagligen är det nån liknande mekanism. I BH sitter väl 'klockan' i objektivet. Kanske den inte funkar som den skall?

Är det nån som vet vem som kan laga den, samt vad det kostar?

Lämna in den till Schönherrs på upplandsgatan i Stockholm. De har en Hb kille som justerat ett av mina objektiv, fixat ett kamerahus som låst sig, lagat ett filmmagasin osv.

Är det på alla tider?

Du kan ju testa 1/8, 1/4, 1/2 och 1 och lyssna på hur tidsverket låter.
Du ska höra klick vrrr och klick då öppnar slotaren och objektivet bländar ned, tidverket går och slutaren stänger sig och objektivet bländar upp till full glugg igen.

Du kan ju också testa att utan filmmagasin titta genom objektivet bakifrån kameran mot ett fönster eller nåt ljust och sedan titta att allt verkar öppna som det ska.

Men det låter ju som att nåt är vajsing.
Gissar att du får räkna med 1200-1500 kr för en service.

/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar