Annons

Hasselblad släpper ny version av A99

Produkter
(logga in för att koppla)
Den är ju digital (D)
Har Single Lens (SL)
Och har en reflekterande yta (R):)

Hade varit roligt om de faktiskt också gjort något åt själva kameran på samma gång. Alltså beställt utveckling av en specialversion från Sony med 36 mpx-sensorn och lite snabbare hantering eller nåt, då hade det faktiskt varit en riktig kamera som inte hade någon motsvarighet. Nu gör de allt jobbet med att bygga om huset med exklusiva tillverkningsmetoder osv, då är det trist att det är precis samma inkråm.

/Mats

Nja, det som skickar mest reflexer är nog den gråsilvriga toppkåpan vilket inte betyder något för det optiska, men vill de kalla den den DSLR så stämmer det ifall följande gäller:
D=Dyr (som "%/(%¤) 80.000:- plus moms=100.000:-
S=Sony
L=Lånekonstruktion
R=Rådbråkning av ett klassiskt kameramärke som skrev världshistioria.

Men från de hundra laxarna får man väl dra 20 för en bra glugg som är en specialbyggd Zeissglugg efter Sonys specifikationer. Så 80 laxar för en hallickdesignad Sony med annan logga. För det priset kan man få 4 st "riktiga" A99.

Men sedan håller jag med. Utvecklad 36 mp-sensor liknande den i A7R fast med PDAF som påminner om A7. Alltså spegellös och ännu mer utvecklad EVF. Då hade kameran fått i princip mellanformatsprestanda. Man hade kunnat gjort en hel del med andra processorer etc...etc...

Och om man nu ändå skickar med en liten väskjävel kunde man väl åtminstone låtit en bra adapter följa med så att skrället kunde använda RIKTIG dedicerad Hasselbladsoptik.

//Lennart
 
Nja, det som skickar mest reflexer är nog den gråsilvriga toppkåpan vilket inte betyder något för det optiska, men vill de kalla den den DSLR så stämmer det ifall följande gäller:
D=Dyr (som "%/(%¤) 80.000:- plus moms=100.000:-
S=Sony
L=Lånekonstruktion
R=Rådbråkning av ett klassiskt kameramärke som skrev världshistioria.

Men från de hundra laxarna får man väl dra 20 för en bra glugg som är en specialbyggd Zeissglugg efter Sonys specifikationer. Så 80 laxar för en hallickdesignad Sony med annan logga. För det priset kan man få 4 st "riktiga" A99.

Men sedan håller jag med. Utvecklad 36 mp-sensor liknande den i A7R fast med PDAF som påminner om A7. Alltså spegellös och ännu mer utvecklad EVF. Då hade kameran fått i princip mellanformatsprestanda. Man hade kunnat gjort en hel del med andra processorer etc...etc...

//Lennart

Lugn och fin nu :)

Den är inget för "oss", Zlatan och David Beckham (Lunar ägare) behöver också en kamera, låt dem köpa den, de ser nog själva det roliga i det, Win-Win-Win för Hasselblad-Zlatan-Kommande H köpare.


Michael - Tar det med ro -
 
Om Sony ser en samarbetspartner i Hasselblad (vad det nuförtiden är för företag) och gör en designad a99 med 24-70 för 70000 SEK så behöver vi inte ondgöra oss detta.
Den syns riktigt prisvärd jämfört med de tidigare kamerorna Lunar mm.
a99 hus 20000 24-70 20000 så här får man "mycket för pengarna".
Är du förvånad över att folk raljerar när ett anrikt bolag som Hasselblad börja köra med "badge engineering"?

Den här kameran kommer säkert Hasselblad och Sony att tjäna pengar på, men det beror på andra marknadsmekanisker än de som brukar finnas på den vanliga kameramarknaden (som befolkas av fotografer och kameratillverkare). Kameran fyller inget fotografiskt behov som inte Sony A99 lika gärna kan fylla, men den fyller säkert ett bling-behov hos en del folk som har mer pengar än fotokunskaper.
 
Gör inte Fuji optiken till Hasselblad H numera ;-)

Jomenvisst! Jag skrev "dedicerad" inte tillverkare. Tänker på dem som även sitter med C/M och C/F-objektiv som tillverkades av Zeiss för 6x6-formatet.

Hasselblad har väl aldrig, mig veterligen, tillverkat sina egna objektiv. Där hade väl i början Kodak ett finger med i spelet.

Men vi kan väl byta "dedicerad" mot "adapter som får Pimpskrället att kunna använda tidigare traditionella objektiv som associerats med Hasselbladskamerorna" . Visserligen smalnar bildvinkeln, men det fungerar.

Å andra sidan kostar inte en adapter så mycket att det ens känns som lätt smekning av plånboken/bankkortet hos den tilltänka målgruppen.

Vad blir det härnäst: En Hasselblad baserad på A7R med klädsel i krokidilskinn, guldpläterad toppkåpa förpackad i ett jakarandaskrin som invändigt är klätt med rött siden och en spegel i locket så det rika (skrytsamma) folket kan reflektera och beundra sig själva när de öppnar skrinet. Namnet bör bli Hasselblad ET (Ego Trip).

//Lennart
 
Jomenvisst! Jag skrev "dedicerad" inte tillverkare. Tänker på dem som även sitter med C/M och C/F-objektiv som tillverkades av Zeiss för 6x6-formatet.

Hasselblad har väl aldrig, mig veterligen, tillverkat sina egna objektiv. Där hade väl i början Kodak ett finger med i spelet.

Men vi kan väl byta "dedicerad" mot "adapter som får Pimpskrället att kunna använda tidigare traditionella objektiv som associerats med Hasselbladskamerorna" . Visserligen smalnar bildvinkeln, men det fungerar.

Å andra sidan kostar inte en adapter så mycket att det ens känns som lätt smekning av plånboken/bankkortet hos den tilltänka målgruppen.

Vad blir det härnäst: En Hasselblad baserad på A7R med klädsel i krokidilskinn, guldpläterad toppkåpa förpackad i ett jakarandaskrin som invändigt är klätt med rött siden och en spegel i locket så det rika (skrytsamma) folket kan reflektera och beundra sig själva när de öppnar skrinet. Namnet bör bli Hasselblad ET (Ego Trip).

//Lennart

Tack för dagens garv Lennart :)
Tror dock att Hasselblad ET levereras först när A7R är ett par år gammal och på väg att bytas ut mot A8R ;-)
 
Tack för dagens garv Lennart :)
Tror dock att Hasselblad ET levereras först när A7R är ett par år gammal och på väg att bytas ut mot A8R ;-)

För all del. Nöjet helt på min sida.

Fast nu när retrokameror har blivit en trend (faktiskt ganska bra trend på många sätt i mina ögon) borde väl Hasselbald kanske fixa fram en förminskad version av 500 c/m (helt trogen originalutseendet) med EVF i schaktsökaren, 36 mp spegellös. Givetvis går allt att dölja under skalet så video, AF, exponeringsprogram etc ska ju finnas med. Inget traditionellt utbytbart digitalt bakstycke och därtill i 3 versioner (F-mount, EF-mount och A-mount).

Till ett mer marknadsmässigt pris tror jag den konstruktionen skulle sälja bredare. Och i alla fall upplevas som mer seriöst.

//Lennart
 
Roligt att se hur upprörda en del blir för att det finns något att köpa som inte är prisvärt enligt gängse norm.
Det är ju en känd metod att bredda sitt utbud. Titta på Aston Martin som säljer brandade små Toyota för vansinniga pengar.
Leica gör det och många fler exempel finns.
Ni få helt enkelt lära er att leva med att andra kan vilja spendera pengar på sånt.
Det är ju kul!
 
Det är kul, men vi kan väl få tycka det är en fånig kamera ändå? ;)

Aston Martin Cygnet är i grunden samma bil som min Toyota IQ, men med mycket mer exklusiv utrustning (främst en massa döda kor i inredningen) och tillverkades och såldes för att sänka tillverkarens genomsnittliga bränsleförbrukning - det hade något med skatter att göra. Hasselblad HV tillverkas och säljs av helt andrra skäl tror jag ...
 
Roligt att se hur upprörda en del blir för att det finns något att köpa som inte är prisvärt enligt gängse norm.
Det är ju en känd metod att bredda sitt utbud. Titta på Aston Martin som säljer brandade små Toyota för vansinniga pengar.
Leica gör det och många fler exempel finns.
Ni få helt enkelt lära er att leva med att andra kan vilja spendera pengar på sånt.
Det är ju kul!

Med all respekt tycker jag det är ännu mer roligt att det finns folk som försvarar slika spektakel. Eller kanske oroande.

Om jag verkligen innerst inne trodde att folk blev lyckligare på lite sikt av att köpa dessa överdyra prylar skulle jag inte ha något emot det. Men jag tror att köparna egentligen försöker köpa sig till den självtillräcklighet de saknar.

Man blir inte mer lättad av att skita i en guldtoalett än i vilken standard WC-stol som helst från ett billigt byggvaruhus.

Och jag dör inte av att andra vill spendera pengar "på sånt". Men jag har mina åsikter som jag gärna bjuder på (gratis -:)

//Lennart
 
Roligt att se hur upprörda en del blir för att det finns något att köpa som inte är prisvärt enligt gängse norm.
Det är ju en känd metod att bredda sitt utbud. Titta på Aston Martin som säljer brandade små Toyota för vansinniga pengar.
Leica gör det och många fler exempel finns.
Ni få helt enkelt lära er att leva med att andra kan vilja spendera pengar på sånt.
Det är ju kul!

Jo, det är sant. Däremot ser jag det som viktigt att de inte säljer för bra för då kan vissa märken få för sig att göra detta istället för att sälja volymprodukter som är prisvärda ur funktionssynvinkel.

Leica har ju hamnat där på sätt och vis - de gör ruskigt bra optik och sköna gedigna hus, men de är inte för gängse fotograf. Priset gör M Leica aldeles för fyr för många fotografer och överlag av serietillverkade digitala småbildskameror är väl Leica M systemet dyrast.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.