Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad prislista 1990?

Produkter
(logga in för att koppla)

Robin K

Aktiv medlem
Hej!

Jag är nyfiken på vad ett hasselbladssystem kostade i början av 1990-talet?

Tex. 500 C/M, A12 magasin och 80/2,8 objektivet.

Jag köpte en 500 CM, A12 och 80/2,8 1989 och över disk var kit priset 14990 SEK + Moms på Hasselblads Foto, hamngata (NK huset)

Tack för det snabba svaret! Det var en del pengar för 20 år sedan.

Jag undrar om det finns prislistor att tillgå, skulle vara kul att bläddra i.

Det motsvarar väl i runda slänga 32 lax idag + moms.

Kamerapaketen (de analoga) kostar väl ungefär detsamma idag kan jag tänka mig.

(edin Voitcanon var före med beräkningen, men jag vill hävda att det blir drygt 32 + moms.. =) )

Det motsvarar väl i runda slänga 32 lax idag + moms.

Kamerapaketen (de analoga) kostar väl ungefär detsamma idag kan jag tänka mig.

(edin Voitcanon var före med beräkningen, men jag vill hävda att det blir drygt 32 + moms.. =) )

Ok, 30 000kr+ är ju en hel del pengar! Tack för era svar! =)

Tack för det snabba svaret! Det var en del pengar för 20 år sedan.

Jag undrar om det finns prislistor att tillgå, skulle vara kul att bläddra i.

Det sved i plånboken. Använder den fortfarande.

Tyvärr slängde jag en massa gamla fotokataloger med tillhörande prislistor för en fyra fem år sedan, ångrar det idag.

Det allra skönaste var att man kunde byta sensor-modell helt o hållet efter bara 12 exponeringar om man ville ;) För en skitsumma! Hur fan kan digitalt vara bättre där?!

Det allra skönaste var att man kunde byta sensor-modell helt o hållet efter bara 12 exponeringar om man ville ;) För en skitsumma! Hur fan kan digitalt vara bättre där?!

Nu behövde man ju inte ta 12 exponeringar för att byta "sensor" eftersom man med darkslides kan byta filmbakstycke när som helst. Jag har två stycken A12 bakstycken, där den enda brukar vara laddad med TriX 400 och den andra med någon positiv färgfilm beroende på vad jag fått tag på.

Har även lånat ett A16 men det var inte min grej direkt utan analogt mellanformat ska i mitt tycke vara 6x6.

Riktigt skönt att sådana gamla kameror fungerar tillsammans med ny utrustning också. Jag använder mina blixtar tillsammans med hasselbladaren via Elinchrom skyport o det fungerar klockrent.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar