Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad ny mattskiva

Produkter
(logga in för att koppla)

Paz

Aktiv medlem
Hej! Jag är på väg att köpa en Hasselblad 500 C/M och efter att ha läst recensionerna om den kameran här på fotosidan så var det några som klagade på att mattskivan som följer med kameran är för mörk och att man bör byta ut den mot en nyare. Kan passa på att fråga samtidigt om det stämmer och om det verkligen är en såpass dålig mattskiva man får med i kameran för jag blev lite konfunderad över det när allt annat verkar med kameran verkar passa mig perfekt.

Så min fråga är om någon vet hur mycket en Acute-Matte D (de nya, ljusare heter väl så?) mattskiva till en Hasselblad 500 C/M går på? Jag var inne på scandianvianphoto och där kostar dem över 3000 kr vilket jag tycker är läskigt dyrt! Vet ni om några andra ställen som kan ha sådana till ett billigare pris? Begagnade eller nya spelar inte så stor roll.

Tacksam för alla svar!

mvh Pasi
 
Jo. Originalskivan är inte rolig.

Tag kontakt med Pro camera service i Landvetter (031-919403) så hjälper han dig med detta.

En Acute-Matte D är hemskt dyr. Han kan fixa fram ett billigare alternativ som är nästan lika bra.

Han monterade en Mamiya-skiva åt mig mycket billigt (typ 6-800 kr?). Han fräser till den så att den passar. Om du absolut vill ha en Acute-Matte D så fixar han det också men jag är ganska så övertygad om att han kommer att rekommendera ett billigare "nästan" lika bra alternativ...

När du ändå har kameran inne så låter du honom göra en översyn, han är "sjukt" billig & en av de duktigare i världen på mekaniska Hasselblad.

//Larsa


EDIT: Ser nu att det är en C/M du funderar på (trodde det var en C). Den har bättre mattskiva så prata med David på Pro camera service om han tycker att ett byte är värt...
 
Mattskivan på 500 C/M är ingen katastrof. Den har fungerat bra för mig i flera år. Men byter du till Acute-Matte så blir det en klart ljusare sökarbild. Använder sjaälv en Acute-Matte (ej D) med rutnät och snittbild sen några år tillbaka.
 
tack för svaren!

Ska kolla upp det med Pro Camera Service om det visar sig att mattskivan inte är så bra.
 
Ang. Acute-Matte så är dom väl det ljusaste, har dock hört att dom därigenom blir ngt kontrastlösa jämfört med andra skivor. Har inte testat själv men fundera på om du tycker det är värt pengarna.

Om du ska byta så finns alltså sååå mycket billigare alternativ som är bra. Jag var hos Pro camera srvice & testade Acute-Matte mot de billigare varianterna & jag tyckte att skillnaden var mycket marginell. Prisskillnaden var däremot mycket stor, & då jämförde jag beg. Acute-Matte gentemot nya billigare skivor...

//Larsa
 
Ok, tack! Du råkar inte veta några andra verkstäder i Stockholmstrakten som är i klass med Pro Camera Service? Eller andra affärer som kan ha mindre dyra mattskivor i lager.

Mvh Pasi
 
Jag har en bladare med två extra mattskivor, hur vet jag viken modell det är på dem? Det står ju inget vad jag kan se...

/J
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.