Annons

Hasselblad, mellanring och porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

J. S-g.

Aktiv medlem
Hej!

Skulle jag förlora besvärligt mycket skärpa om jag satte en 56E-mellanring mellan min Bladare och mitt CF 80/2.8 T för att på så vis kunna ta litet tajtare porträtt? Någon som har erfarenhet?

Ett 150-objektiv är helt enkelt för mycket pengar i nuläget.

Allt gott,

Joakim

Oavsett vilken brännvidd du har så får du ungefär samma utsnitt vid närgränsen.

56 mm mellanring är nog att ta i.

Vill rekommendera den minsta, den räcker till normala porträttfoton.

Minns inte exakt var närgränsen för denna kombination (som jag har) ligger men jag har för mig att avbildningsområdet på max. avstånd är något mindre än A3-format och närmaste avstånd är ~A4 om man använder 45 x 60 bakstycke. Skärpa förlorar du ingen men skärpedjupet blir väldigt litet, ett par cm vid bländare 22 ungefär. Dessutom kommer du väldigt nära modellen, en halvmeter ungefär så det är definitivt ingen kombination att använda för porträtt. Modellen skulle nog uppfatta dig som väldigt närgången och påflugen.........
Us

Senast ändrad:
När jag ska fotografera nyfödda barn med mitt 100 mm-objektiv händer det att jag monterar på en mellanring på 10 mm.

56 mm är bra om man ska fotografera ett öga eller liknande. Man kommer väldigt nära. Frontlinsen kommer ca 10 cm från det man fotograferar.

Det enklaste sättet att skapa tajtare porträtt med en 80:a är att delförstora negativet.

Närgränsen på 80 mm är 0,9 m så utan mellanring får du vid närgränsen en bildyta på ca 50x50 cm
Med en 10mm mellanring får du en bildyta mellan 45x45 cm (vid oänligt) och 24x24 cm, cirka. Det borde väl räcka?

J. S-g. skrev:
Tack så mycket, Ulf! Vad skulle du rekommendera om jag med given glugg vill komma litet närmare?
Anledningen till att man använder 150 mm och kort mellaring (vanligen 16 mm) är att man får ett bildutsnitt för vuxen på axlar - ansikte och vid barnfoto det utsnitt som normalt kallas bröstbild. Man får ett bra skärpedjupområde från nästipp till staxt bakom ögonplanet (ungefär halvvägs till öronen.....om man säger så) vid bländare 8 -11.
Och detta utan att krypa upp i knäet på modellen, fotoavståndet ligger på behagliga 1,2 -1,7 meter. Nu är ju nära avstånd inget problem om man känner modellen väl.....eller rent av mycket väl men problemet blir ljussättningen. Det är ju i det närmaste omöjligt att ljussätta om fotografen är en halvmeter från modellen, t.o.m. naturligt ljus som dagsljus påverkas av fotograf och utrustning och det är nog det stora problemet i sammanhanget. Planar 80 är ett bra objektiv - även för porträtt och negativen tål mycket väl att delförstoras. Till dess du inhandlat 150 - eller varför inte rentav 180 eller 250?? mm gluggen duger den gott - ja, egentligen mer än väl, men man för ta den som den är och skall du ha mellanring så välj en kort, förslagsvis 16 mm som sedan är perfekt med någon telelins.
Us
PS Här http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=87498
är ett porträttliknande försök som är tagen med 150 mm men utan mellanring. Frånsett fotograferingsavståndet går det att få till ungefär samma resultat med 80:an.
Bilden är delförstorad och bör ses i full storlek.
Us

Senast ändrad:
Tack för all hjälp!

Med tanke på avståndet till motivet vid sådant utsnitt som jag vill åt - om jag använder mitt 80 mm och en mellanring - har jag nu insett att delförstoring av negativet får bli den föredragna lösningen för mig.

Allt gott,

Joakim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar