Hasselblad har ju tillverkat proffskameror tänkta att hålla i minst ett halvsekel, och har inte hängt med i trenden med massproducerade digitalkameror som slängs när ägaren köper nästa modell som kommer ett par år senare. Det kanske är onödigt att spendera multum på att ta fram dyra stora sensorer, som om fem år kanske är vardagsmat på mycket billigare kameror.
Problemen ligger nog på ett annat plan - det finns andra tillverkare av hållbara proffskameror som klarat sig avsevärt bättre. Om man ser till mekanisk tillförlitlighet och allmän stryktålighet så har de faktiskt hamnat på efterkälken där också.
Hasselbland har, lika lite som någon av de övriga mellanformatstillverkarna, inte spenderat några större mängder pengar på att utveckla sensorer. De har köpt färdiga sensorer från Dalsa, Kodak och andra och ett av deras största problem har varit att de haft väldigt lite att säga till om när det gäller designen av de sensorer de använder. Ingen av mellanformatstillverkarna har haft resurser nog att verkligen utveckla konkurrenskraftiga kamerasensorer. De har fått köpa de sensorer som de haft råd med, inte de som de nog helst velat ha.
Jär känns den nya cmos-sensorn som Sony utvecklat intressant - det är en av mycket få mellanformatssensorer som förmodligen designats från grunden just för att sitta i en kamera. Medan de traditionella mellanformtssensorerna från början varit avsedda och designats för industriell, militär eller vetenskaplig användning.
Man kan säga att huvudproblemet för mellanformatstillverkarna - däribland Hasselblad - är just att man gått från film till sensorer. Och att sensorer är elektronikkomponenter vilket är en värld där komplexiteten och tillverkningskostnaden stiger exponentiellt med storleken. Sensorer är trots allt i princip de endra elektronikkomponenter där man vill ha en stor yta - alla andra komponenter fungerar ju i praktiken bättre ju mindre de är. Dessutom drabbas kamerasensorer i allmänhet och mellanformatsensorer i synnerhet av att priset ökar kraftigt ju färre enheter man tillverkar. Även storsäljare som m43, aps-c eller för att inte tala om småbildssensorer tillverkas i - för elektronikindustrin - extremt små serier.
På filmtiden var 120- eller 220-film lite dyrare än 135-film. Dels för att ytan var större (mer material) och dels för att serierna var mindre. Men det var ändå bara en gradskillnad. Jämför vi däremot priset för att tillverka en aps-c eller småbildssensor med priset att tillverka en mellanformatssensor så är prisskillnaden helt grotesk.
Kanske kunde Hasselblad göra som Leica och ge ut specialmodeller av kameror då och då, som "Elvis Presley 80 Years 2015" eller "Asterix 55 Years 2014". *lätt sarkasm*
Tja, man kan väl säga att Lunar med flera varit lite senkomna och fumliga försök i den riktningen
Hasselblad begick en del stora misstag redan på 90-talet plus att deras huvudägare på den tiden (investmenbolaget Incentive) dammsög dem på pengar som de behövt för att utveckla modern teknik.
Nog för att Leica varit halvägs ner i diket de också några gånger (Leica DMR, M8 osv) men de har haft fler ben att stå på: de tjänar ju pengar på mätinstrument, specialoptik och annat. Plus att de har samarbetat framgångsrikt med andra: de är ju med och designar optik åt Panasonic plus att de fått sälja Panasonic-kameror under eget märke (med ett kraftigt pristillägg). Det sistnämnda har varit betydligt lönsammare än vad många nog inser. Tydligen var det pengarna de tjänat på detta de plöjde ned i att utveckla S-systemet som ju faktiskt är en modern mellanformatskamera som byggts från grunden för att vara en digital kamera. Inte en gammal mekanisk kamera där digitaltekniken hängts på i efterhand.
En av Hasselbads svagheter är att de aldrig varit en optiktillverkare. Länge gjordes ju deras optik av Zeiss, på senare år har det varit Fujinon. Jämför med Leica som dels designar objektiv åt andra, dels bygger allt från mikroskop till lasermätare och optik för industriell användning.
De komponenter som ger konkurrensfördelar i moderna kameror är i huvudsak elektroniska och optiska, Hasselblad har aldrig varit en självständig expert på någondera. De var experter på finmekanik, något som spelar en allt mindre roll i moderna kameror.