Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad i problem?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det går rykten om att Hasselblads nuvarande ägare vill sälja Hasselblad. Även att deras nyöppnade Italienska designstudio är stängd.

http://photorumors.com/2014/05/11/is-hasselblad-in-financial-trouble/

Det vore väldigt tråkigt om detta anrika bolag skulle gå i graven...

De anrika delarna av bolaget blev redan under 90-talet allt mer omoderna och de moderna delarna av bolaget fick tyvärr aldrig chansen att utvecklas - trots att de på flera sätt varr inne på rätt spår. Men kortsiktiga ägare i form av investmenbolaget Incentive dammsög dem på pengar och gjorde sig av med de delar av företaget som kanske hade någon framtidspotential. Nästa ägare, UBS och Cinven försökte (i samarbete med Fuji), precis som ytterligare nästa ägare, japanska Shiro, att satsa framåt och pumpade in en hel del pengar för digitalutveckling. Shiro slog ihop dem med Imacon så man kunde bygga en helt integrerad digital kamera, men då var det redan lite för sent. 2011 gav Shiro upp och sålde dem till Ventizz som hittills mest gett oss Lunar och vad de nu heter.

Nya H5D-50c med cmos-sensor är ju ett livstecken, visst kan vi hoppas att det skall bli någon slags vändpunkt för ett klassiskt märke, men jag är ganska pessimistisk.
 
Du får väl stödköpa några Lunar, då, så slipper de bli sålda till nästa kapitalbolag som tänker fortsätta omvandla värdet på varumärket till kontanter.

Då jag hellre satsar på funktion än form så passar jag. Dock deras nya H5D-50c skulle jag inte tacka nej till ifall jag hade de pengarna...
 
Hasselblad har ju tillverkat proffskameror tänkta att hålla i minst ett halvsekel, och har inte hängt med i trenden med massproducerade digitalkameror som slängs när ägaren köper nästa modell som kommer ett par år senare. Det kanske är onödigt att spendera multum på att ta fram dyra stora sensorer, som om fem år kanske är vardagsmat på mycket billigare kameror.

Kanske kunde Hasselblad göra som Leica och ge ut specialmodeller av kameror då och då, som "Elvis Presley 80 Years 2015" eller "Asterix 55 Years 2014". *lätt sarkasm*
 
...Men kortsiktiga ägare i form av investmenbolaget Incentive dammsög dem på pengar...

De gjorde likadant när de tog över Orrefors på 1970-talet, och lade ner en massa bruk som de tidigare köpt billigt och fick statliga miljonbidrag från Nils G Åsling för att driva i ett par år. Bl.a detta blev inledningen till glasbruksdöden. Det enda bruk som vägrade bli uppköpta av storfinansen, Målerås, är idag det som fortfarande går bra. I övrigt är det mesta nedlagt eller kraftigt decimerat.
 
Hasselblad har ju tillverkat proffskameror tänkta att hålla i minst ett halvsekel, och har inte hängt med i trenden med massproducerade digitalkameror som slängs när ägaren köper nästa modell som kommer ett par år senare. Det kanske är onödigt att spendera multum på att ta fram dyra stora sensorer, som om fem år kanske är vardagsmat på mycket billigare kameror.

Problemen ligger nog på ett annat plan - det finns andra tillverkare av hållbara proffskameror som klarat sig avsevärt bättre. Om man ser till mekanisk tillförlitlighet och allmän stryktålighet så har de faktiskt hamnat på efterkälken där också.

Hasselbland har, lika lite som någon av de övriga mellanformatstillverkarna, inte spenderat några större mängder pengar på att utveckla sensorer. De har köpt färdiga sensorer från Dalsa, Kodak och andra och ett av deras största problem har varit att de haft väldigt lite att säga till om när det gäller designen av de sensorer de använder. Ingen av mellanformatstillverkarna har haft resurser nog att verkligen utveckla konkurrenskraftiga kamerasensorer. De har fått köpa de sensorer som de haft råd med, inte de som de nog helst velat ha.

Jär känns den nya cmos-sensorn som Sony utvecklat intressant - det är en av mycket få mellanformatssensorer som förmodligen designats från grunden just för att sitta i en kamera. Medan de traditionella mellanformtssensorerna från början varit avsedda och designats för industriell, militär eller vetenskaplig användning.

Man kan säga att huvudproblemet för mellanformatstillverkarna - däribland Hasselblad - är just att man gått från film till sensorer. Och att sensorer är elektronikkomponenter vilket är en värld där komplexiteten och tillverkningskostnaden stiger exponentiellt med storleken. Sensorer är trots allt i princip de endra elektronikkomponenter där man vill ha en stor yta - alla andra komponenter fungerar ju i praktiken bättre ju mindre de är. Dessutom drabbas kamerasensorer i allmänhet och mellanformatsensorer i synnerhet av att priset ökar kraftigt ju färre enheter man tillverkar. Även storsäljare som m43, aps-c eller för att inte tala om småbildssensorer tillverkas i - för elektronikindustrin - extremt små serier.

På filmtiden var 120- eller 220-film lite dyrare än 135-film. Dels för att ytan var större (mer material) och dels för att serierna var mindre. Men det var ändå bara en gradskillnad. Jämför vi däremot priset för att tillverka en aps-c eller småbildssensor med priset att tillverka en mellanformatssensor så är prisskillnaden helt grotesk.

Kanske kunde Hasselblad göra som Leica och ge ut specialmodeller av kameror då och då, som "Elvis Presley 80 Years 2015" eller "Asterix 55 Years 2014". *lätt sarkasm*

Tja, man kan väl säga att Lunar med flera varit lite senkomna och fumliga försök i den riktningen :)

Hasselblad begick en del stora misstag redan på 90-talet plus att deras huvudägare på den tiden (investmenbolaget Incentive) dammsög dem på pengar som de behövt för att utveckla modern teknik.

Nog för att Leica varit halvägs ner i diket de också några gånger (Leica DMR, M8 osv) men de har haft fler ben att stå på: de tjänar ju pengar på mätinstrument, specialoptik och annat. Plus att de har samarbetat framgångsrikt med andra: de är ju med och designar optik åt Panasonic plus att de fått sälja Panasonic-kameror under eget märke (med ett kraftigt pristillägg). Det sistnämnda har varit betydligt lönsammare än vad många nog inser. Tydligen var det pengarna de tjänat på detta de plöjde ned i att utveckla S-systemet som ju faktiskt är en modern mellanformatskamera som byggts från grunden för att vara en digital kamera. Inte en gammal mekanisk kamera där digitaltekniken hängts på i efterhand.

En av Hasselbads svagheter är att de aldrig varit en optiktillverkare. Länge gjordes ju deras optik av Zeiss, på senare år har det varit Fujinon. Jämför med Leica som dels designar objektiv åt andra, dels bygger allt från mikroskop till lasermätare och optik för industriell användning.

De komponenter som ger konkurrensfördelar i moderna kameror är i huvudsak elektroniska och optiska, Hasselblad har aldrig varit en självständig expert på någondera. De var experter på finmekanik, något som spelar en allt mindre roll i moderna kameror.
 
Senast ändrad:
De gjorde likadant när de tog över Orrefors på 1970-talet, och lade ner en massa bruk som de tidigare köpt billigt och fick statliga miljonbidrag från Nils G Åsling för att driva i ett par år. Bl.a detta blev inledningen till glasbruksdöden. Det enda bruk som vägrade bli uppköpta av storfinansen, Målerås, är idag det som fortfarande går bra. I övrigt är det mesta nedlagt eller kraftigt decimerat.

Håller med, man kan se mer eller mindre tydliga liknande mönster i många branscher.

Inte alla, men många investmentbolag, har ofta arbetat väldigt kortsiktigt. Man gör det som lönar sig bäst på ett eller fem års sikt istället för att tänka på 20 eller 50 års sikt.

Nu har Hasselblad själva ett stort ansvar också, de fattade en del korttänkta beslut de med. Saken var ju att de faktiskt såg utveckjlingen mot digital teknik tidigt och även hade en del tidiga och hyfsat framgångsrika produkter (som den ofta omtalade telefotosändaren). Man hade en framåttänkande grupp utvecklare som såg vart tekniken var på väg. Men som jag har hört historien så fanns det en mycket stor intern tröghet från de inom företaget som i huvudsak arbetade med mekanisk konstruktion. Det var mycket interna stridigheter och utvecklingen mot en digital kamera försenades och försenades tills de plötsligt fann sig frånåkta av andra kameror - man brukar säga att Canon Eos 1Ds Mark II var kameran som dödade lönsamheten i mellanformatsbranschen. Hasselblad tappade på några få år bägge sina volymmässigt största kundgrupper - bröllops- och ateljéfotograferna.
 
Nog för att Leica varit halvägs ner i diket de också några gånger (Leica DMR, M8 osv) men de har haft fler ben att stå på: de tjänar ju pengar på mätinstrument, specialoptik och annat. Plus att de har samarbetat framgångsrikt med andra: de är ju med och designar optik åt Panasonic plus att de fått sälja Panasonic-kameror under eget märke (med ett kraftigt pristillägg). Det sistnämnda har varit betydligt lönsammare än vad många nog inser. Tydligen var det pengarna de tjänat på detta de plöjde ned i att utveckla S-systemet som ju faktiskt är en modern mellanformatskamera som byggts från grunden för att vara en digital kamera. Inte en gammal mekanisk kamera där digitaltekniken hängts på i efterhand.

En av Hasselbads svagheter är att de aldrig varit en optiktillverkare. Länge gjordes ju deras optik av Zeiss, på senare år har det varit Fujinon. Jämför med Leica som dels designar objektiv åt andra, dels bygger allt från mikroskop till lasermätare och optik för industriell användning.

Men Leica som tillverkar kameror har inget att göra med det Leica som tillverkar mätinstrument med mera. Liksom det Volvo som tillverkar lastbilar inte har något att göra med det Volvo som tillverkar personbilar.

Och att säga att Hasselblad inte tillverkar objektiv är ju korrekt, men jag har suttit tillsammans med de som utvecklar optikdesignen hos Hasselblad, som sedan Fuji tillverkar. Och jag gjorde en test när Hasselblad introducerade sin nya optikserie, gjord av Fuji, där jag jämförde den nya 80 mm optiken med den 80 mm som tillverkades av Zeiss. Det blev ju en massa diskussioner om vilket nedköp de gjorde genom att byta från Zeiss till Fujinon.

Men i själva verket var Fujinon-optiken skarpare. Nu är det ju det inte så enkelt att kolla skärpan på ett objektiv för den som inte har testriggar, utan kollar skärpan på negget. Det kan ju vara en bättre filmplanhållning med flera andra faktorer som gör att negget blir skarpare.
 
Men Leica som tillverkar kameror har inget att göra med det Leica som tillverkar mätinstrument med mera. Liksom det Volvo som tillverkar lastbilar inte har något att göra med det Volvo som tillverkar personbilar.

Men om vi backar bandet till den tiden innan personvagnar sålts, om de hade hamnat på obestånd hade man nog kunnat tänka sig att lastvagnsdelen satsat pengar i personvagnsdelen, eller om inte annat så att säga agerat borgenär? Samma för Leica misstänker jag, visst är de olika delarna separata företag, med de delar varumärke och det är de nog lite gemensamt rädda om och vill vårda.

Och att säga att Hasselblad inte tillverkar objektiv är ju korrekt, men jag har suttit tillsammans med de som utvecklar optikdesignen hos Hasselblad, som sedan Fuji tillverkar. Och jag gjorde en test när Hasselblad introducerade sin nya optikserie, gjord av Fuji, där jag jämförde den nya 80 mm optiken med den 80 mm som tillverkades av Zeiss. Det blev ju en massa diskussioner om vilket nedköp de gjorde genom att byta från Zeiss till Fujinon.

Men i själva verket var Fujinon-optiken skarpare. Nu är det ju det inte så enkelt att kolla skärpan på ett objektiv för den som inte har testriggar, utan kollar skärpan på negget. Det kan ju vara en bättre filmplanhållning med flera andra faktorer som gör att negget blir skarpare.

En kommentar jag hörde lite så där halvofficielt från Hasseblad-folk då på den tiden var att de upplevde Fujinon som betydligt mer lyhörda och enkla att samarbeta med än det ibland lite fyrkantiga Zeiss. Att de med Fujinon fick de objektiv de ville ha, inte de objektiv Zeiss tyckte de borde ha :)

Idag står väl Fujinon också för själva kameraproduktionen?
 
Men om vi backar bandet till den tiden innan personvagnar sålts, om de hade hamnat på obestånd hade man nog kunnat tänka sig att lastvagnsdelen satsat pengar i personvagnsdelen, eller om inte annat så att säga agerat borgenär? Samma för Leica misstänker jag, visst är de olika delarna separata företag, med de delar varumärke och det är de nog lite gemensamt rädda om och vill vårda.
Ja, vad vet vi? Tycker att företagen som delar ett varumärke sällan verkar bry sig så särdeles mycket om vad som händer i de andra delarna. Kolla till exempel Ilford, som idag är två helt skilda företag. Inte brydde sig engelska Ilford ett dugg om det schweiziska Ilford när de gick i konkurs. Nu har ju den schweiziska Ilford återuppstått igen, men det engelska företaget är inte alls involverad i denna rekonstruktion.

En kommentar jag hörde lite så där halvofficielt från Hasseblad-folk då på den tiden var att de upplevde Fujinon som betydligt mer lyhörda och enkla att samarbeta med än det ibland lite fyrkantiga Zeiss. Att de med Fujinon fick de objektiv de ville ha, inte de objektiv Zeiss tyckte de borde ha :)

Idag står väl Fujinon också för själva kameraproduktionen?
Samma kommentar hörde jag, att Hasselblads tekniker fick mycket större inflytande över objektivkonstruktionen.

En gång i tiden tillverkade Hasselblad allt själv, just med undantag av objektiven. De skröt om att varenda skruv, varenda läderbit med mera tillverkades i den gamla fabriken i centrum av Göteborg. Idag arbetar de mer som en modern verksamhet, de lägger ut olika delar på tillverkare som kan uppfylla deras specar. Sedan är det bara att montera samman och sedan kontrollera funktionen.
 
Ja, vad vet vi? Tycker att företagen som delar ett varumärke sällan verkar bry sig så särdeles mycket om vad som händer i de andra delarna. Kolla till exempel Ilford, som idag är två helt skilda företag. Inte brydde sig engelska Ilford ett dugg om det schweiziska Ilford när de gick i konkurs. Nu har ju den schweiziska Ilford återuppstått igen, men det engelska företaget är inte alls involverad i denna rekonstruktion.
Det har säkert mer att göra med om ägarna till respektiva bolag anser att det är värt att stötta med mer pengar i förhoppning att det ska göra verksamheten lönsam längre fram. Saab är ett annat exempel. Bil-Saab ägdes av General Motors medan flyg-Saab har helt andra ägare. Vad gäller Leica så är det väl samma ägare av alla tre Leica-bolagen?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar