Annons

Hasselblad hjälp..!

Produkter
(logga in för att koppla)

nissebrand

Medlem
Hittade en gammal hasselbladare hos min sambos farfar som är en gammal fotograf. Han påstår själv att det är en av hasselblads första kameror. Kan någon av er kunniga medlemmar någonting om denna kamera..?

På sidan av kameran står det:


Hasselblad
No.2A Brownie Camera
Model B
Manufactured by Eastman Kodak co.
Rochester.N.Y
Made in USA
U.S. Patents
SEP.25.1894 APR.11.1899
JAN.12.1897 JAN.21.1902

Det vore kul att veta om gubben talar sanning och om det finns något värde i kameran...

Har även funderingar kring modellerna hasselblad 1000f, 500c/m och en superwide c. Alla med tillhörande carl zeiss (synhro - compur, och något serie nr) objektiv + ett tele (carl zeiss,serie nr,f250mm)som han säger är "handslipat".Har fingrat en del på prylarna men jag fattar väldigt lite. Gubben är lite dement så det är lite svårt att förstå allting. Finns det något värde i de här prylarna. Eller ska man behålla grejorna och börja fota anologt..? Jag har ingen kunskap om detta, därför vänder jag mig till er som kan...Otroligt tacksam för svar..!
 
Victor Hasselblad började sin karriär som importör av bl a Kodakkameror. Så det är helt enkelt en Kodak lådkamera importerad av Hasselblad. Det finns nog en del info om Hasselblads historia på deras webbplats.

Om värde vet jag inget. Brownien är en enkel lådkamera som man brukar kunna hitta från kring femtiolappen men som med allt annat gammalt så finns det ju modeller som är värda mer eller mindre.

1000f är en äldre kamera som ser ut lite som dagens men har en helt egen bajonett.

500 C/M är ju en klassisk bladare. Det är ju en bra start om du vill börja plåta film.

Superwide-kameran kan vara den som är värd mest. Det är en riktig godbit med sin Biogonsupervidvinkel.

Har tyvärr dålig koll på priser som sagt. Ring mig om du skall kasta bort Superwiden i alla fall ;-)
 
Om du inte redan upptäckt det själv...

Superwide var en Hasselbladare med fast optik som inte var en spegelreflexkamera. Eller om man så vill "ett objektiv med fäste för filmmagasin"
 
Superwide är nog värd en del beroende på skick och årtal, som Jim H skriver, kolla på www.lpfoto.se, klicka på Auktioner, sen på tidigare auktioner. T.ex. auktion 22 hade ett par st. för 10500 resp. 17000 (super wide C, 1968 och SWC/M, 1982)

Om det skulle vara en Supreme wide angle(SWA) från 50-talet så är värdet ännu högre.

Varför inte behålla superwide-kameran, den är ju trots allt ganska ovanlig jämfört med de "vanliga" hasselbladarna i 500-serien som det dräller av på beg-marknaden just nu. Optiken ska ju också vara extremt bra.
Om du ändå vill sälja så är jag ev. intresserad om skicket är bra:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.