Annons

Hasselblad H3D en katastrof!

Produkter
(logga in för att koppla)

ehde

Medlem
Detta brev har skickats till hasselblad men de väljer att inte svara:
Till ansvarig på Hasselblad

Som ägare av en H2D 39 så undrar jag vad som egentligen pågår?
Jag beställer kameran i mars 2006, får en leverans i slutet av juni, kameran fungerar långt ifrån hundraprocentigt.
Låser sig ofta, anser att den inte kan kommunicera med optiken mm.
Från återförsäljaren får jag råd om uppgradering. Så kommer sommaren med semestrar mm.
Vi drar igång igen, med blixtproblem, omstarter, låsningar mm.
Nu är kameran hos återförsäljaren igen för kontroll. Som jämförelse kan jag nämna att min Canon ALDRIG har låst sig under de fyra åren jag haft den.
Så kommer ni ut med en ny modell i oktober! Vilken cirkus! Efter en investering på en kvarts million plus optik så står jag med en äldre modell efter tre månader!
Vilken relation tänker ni ha med oss fotografer i framtiden? Borde ni inte jobba på att få en bättre existerande modell en bättre mjukvara för hantering av bilder innan ni blåser iväg nya modeller?
En viss empati borde finnas med oss som skall investera i dyr och fin teknik, i detta finns också en viss förhoppning om att investeringen skall stå sig MINST tre år. Tre månader är en alldeles för kort tid!
Jag hoppas verkligen att jag får svar inom kort.
Om en vecka kommer jag att kontakta tidningen Proffsfoto i Sverige, internationella fototidningar samt de forum som finns för proffsfotografer på nätet.
Med hopp om att namnet Hasselblad står fortsatt för långsiktiga relationer (Min första Hasselbladare köpte jag 1972)

Hälsningar
Staffan Ehde
 
Om de inte får rätt på den så får de ju ta tillbaka kameran och ge dig en ny. Det låter ju som ett måndagsexemplar...

Eftersom H2D väl inte tillverkas längre, så är det väl i såfall D3H som är det naturliga att ersätta dig med.

Även köplagen (antar att det handlar om b2b) går att implementera

Citerar ur köplagen
"Om varan är felaktig
Om varan är felaktig får köparen kräva att säljaren rättar till eller reparerar, levererar ny vara, ger prisavdrag eller kräva skadestånd. Köparen kan också häva köpet eller hålla inne betalningen. Detta gäller även om varan sålts i "befintligt skick".

En vara är felaktig om den inte duger till den användning som den avses klara, inte stämmer med prov eller specifikation, avviker från vad som avtalats eller om säljaren lämnat felaktiga uppgifter om eller undanhållit uppgifter om varan."

Fast jag ser inte varför H3D skulle vara en katastrof i ditt ärende...Nya modeller kommer hela tiden. Det är ju ingen tillverkare som informerar om detta.
 
Nya modeller

Håller med om att H3D i sig kanske inte är en katastrof, men tre månader! inns någon japansk kamera som kastat ut en modell efter tre månader?
Vad säger det om vad den står för? Jaha du köpte en parentes för 250.000 Kr?
BtB har inte samma skydd, tyvärr, det har jag kollat.
H blad hänvisar till uppgraderingar, vilket jag gjort, yfo har rengjort kontakter och hoppas att den skall fungera nu. Det gör den inte. Man erbjuder mig en uppgradering för 1000 Euro, schysst?
Det får ni gärna tycka till om
 
Låter helt absurt.. Nu är jag inte så insatt i just HBL. Men nog har H2 funnits längre än så?

Visst tusan har man rätt att reklamera en vara även i b2b sammanhang?
 
Köplagen är ju företagarnas konsumentköplag, om jag inte helt har tappat bort mig.

Påföljder vid fel i varan

Påföljderna

30 § Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.


Avhjälpande och omleverans

34 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet utan kostnad för köparen, om avhjälpande kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för säljaren. I stället för att avhjälpa felet får säljaren företa omleverans enligt 36 §.
Köparen har rätt att kräva omleverans, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren insåg eller borde ha insett detta. Köparen har dock inte rätt att kräva omleverans, om det föreligger ett sådant förhållande som avses i 23 §. Köparen har inte heller rätt att kräva omleverans, om det är fråga om en vara som fanns vid köpet och som, med hänsyn till sina egenskaper och till vad parterna måste antas ha förutsatt, inte kan ersättas med någon annan vara.
Om säljaren inte fullgör sin skyldighet att avhjälpa felet, har köparen rätt till ersättning för försvarliga kostnader för att avhjälpa det.


35 § Köparen får inte kräva avhjälpande av fel eller omleverans, om han inte lämnar säljaren meddelande om kravet i samband med att han reklamerar eller inom skälig tid därefter. Detta gäller dock inte om säljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.


36 § Även om köparen inte kräver det, har säljaren rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet eller företa omleverans, om detta kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen och utan risk för att köparen inte får sina egna kostnader ersatta av säljaren.

Säljaren får ej åberopa att han inte har beretts tillfälle att avhjälpa felet eller företa omleverans, om köparen har avhjälpt felet och det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att köparen skulle avvakta avhjälpande eller omleverans från säljarens sida.

Prisavdrag och hävning

37 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen, får köparen kräva prisavdrag beräknat enligt 38 § eller häva köpet enligt 39 §.
Köparen har dock inte rätt till prisavdrag vid köp av begagnade varor på auktion.


38 § Kräver köparen prisavdrag, skall det beräknas så att förhållandet mellan det nedsatta och det avtalsenliga priset svarar mot förhållandet vid tidpunkten för avlämnandet mellan varans värde i felaktigt och i avtalsenligt skick.


39 § Köparen får häva köpet på grund av fel, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren insåg eller borde ha insett detta.

Köparen får inte häva köpet på grund av felet, om han inte inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet, eller efter den tid för avhjälpande eller omleverans som kan följa av 37 §, meddelar säljaren att han häver köpet. Detta gäller dock inte om säljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.

Så nog finns det alla möjligheter. Stå på dig.
 
Näe jag håller med dig Staffan.

Det är skillnad på konsumentprodukter och arbetsredskap som en kamea för 250k endå får räknas som. Det finns inom andra områden också att vissa saker skall ha haft en viss tid på marknaden innan den avskaffas eller uppdateras.

Produkters funktionalitet och kvalitet går också hand i hand med en varas pris. Kostar en vara mycket pengar förväntar man sig också att det ska fungera.

Jag vet folk som frågar varför ingen har tillverkat en bil som kostar 20 miljoner kronor. Kunder finns. Finns personer som lätt skulle kunna lägga 20 miljoner på en bil. Problemet är att ingen kan bygga en bil för 20 miljoner som fortfarande är värd 20 miljoner. Hur mycket man än lägger på en vara så skall denna vara motsvara marknadens förväntningar.

Bygger jag en bil av mjölkkartonger så skulle ingen köpa den, just för att värdet av bilen och förväntningarna inte kan motsvara 20 miljoner.

Lite dravvel nu kanske men det jag ville få fram är att ingen människa köper en Hasselblad för en kvarts miljon + tillbehör om ine varan på något sätt kan motivera priset och att varan på något sätt kan återbringa summan iform av arbetsprestation.

Med andra ord. En kamera för 250 000 skall fugnera klanderfritt från start till mål. Den ska vidare om problem återstår reparearas omgående alt ersättas utan att man ska behöva dra in konsumentombudsmannen eller reklamationsnämden.

Thats my thoughts!
 
H2D 39 släpptes i Sverige i Juni 2006
Tidigare fanns H2D 25 under max ett år.
H3D 39 släpptes på Photokina 2006
Hade jag fått kameran i Juli hade jag fått en uppgradering.
BtB får du ta till tingsrätten eller göra upp i godo, köptrygghetslagen gäller privatpersoner, det är jag väldigt säker på, är egen företagare.
 
Jeppe skrev:
Om de inte får rätt på den så får de ju ta tillbaka kameran och ge dig en ny. Det låter ju som ett måndagsexemplar...

Eftersom H2D väl inte tillverkas längre, så är det väl i såfall D3H som är det naturliga att ersätta dig med.

Även köplagen (antar att det handlar om b2b) går att implementera

Citerar ur köplagen
"Om varan är felaktig
Om varan är felaktig får köparen kräva att säljaren rättar till eller reparerar, levererar ny vara, ger prisavdrag eller kräva skadestånd. Köparen kan också häva köpet eller hålla inne betalningen. Detta gäller även om varan sålts i "befintligt skick".

En vara är felaktig om den inte duger till den användning som den avses klara, inte stämmer med prov eller specifikation, avviker från vad som avtalats eller om säljaren lämnat felaktiga uppgifter om eller undanhållit uppgifter om varan."

Fast jag ser inte varför H3D skulle vara en katastrof i ditt ärende...Nya modeller kommer hela tiden. Det är ju ingen tillverkare som informerar om detta.


Vadå H2 inte tillverkas längre?
Mikael
 
Jag tror det råder en missuppfattning här. Rätta mig om jag har fel.
H2 tillverkas fortfarande , till denna kamera kan jag välja andra bakstycken än Hasselblad/Imacon.


Nya vidvinkelobjektivet passar endast till H3 och går ej att använda på H2 . Till H3 kameran kan jag endast använda Hasselblads bakstycken

Mikael
 
Senast ändrad:
Du har säkert rätt Mikael. Jag antog att de inte var parallella modeller. Men det var felaktigt. Hursomhelst så bör väl Hasselblad ändå hjälpa Staffan i möjligaste mån. Köplagen finns ju av en anledning.
 
Jag anser också att köplagen är det som reglerar B2B. För vanliga människor är det konsumentköplagen istället som reglerar skyddet.

Kan dock inte köplagen så noggrant eftersom de flesta företagande fotografer jag stött på köper kameran som vanlig konsument för att få utökad skydd. Fast då har det inte gällt så dyra produkter och så tydligt yrkesinriktade produkter.

Men jag köper inte "gnället" över att det har kommit en ny modell. Din kamera har varken blivit bättre eller sämre efter det att en ny modell presenterades? Låter mest som fåfänga och prylbögeri över att du inte längre har den senaste prylen på marknaden snarare än ett faktiskt behov.

Nåja, är du inte ansluten till nån organisation typ SFF? De brukar väl ha lite juridisk rådgivning och så.

För övrigt skulle inte jag heller svara på ett brev som lovar med utpressning om jag inte svarar inom vad skribent anser lämplig tid.

/Maverick
 
H2D - H3D

H2D lanserades i januari 2006 och leveranserna kom igång i maj 2006. H3D kostar 10.000:- mer än H2D och alla H2D-ägare behöver endast betala mellanskillnaden i pris för att uppgradera.
/Hansa
 
SÅ då kan man uppgradera till H3 eller behålla sin H2, dvs ha möjlighet att välja digitalt bakstycke men man går miste om att använda den nya vidvinkeln .
Jag tycker därmed valmöjligheterna är stora.
OBS med H3 blir man låst till Imacon/Hasselblads bakstycken och programvara.Vilket inte alla tycker är bra.

Mikael
 
Senast ändrad:
Vad jag har förstått på Hasselblad ägare är att de är sura för att Hasselblad har visat att de har låst sig till sina egna bakstycken. Något som måste kännas rätt surt om man t.ex. investerat i ett Phase One P45 bakstycke och investerat i H-optik. Jag skulle inte vara allt för glad iaf. Inte med tanke på vilka ofantliga summor bakstycken kostar.
Det är nog bara en tidsfråga innan H2 försvinner från marknaden också.
 
Jag har en H2 med P30 PhaseOne bakstycke och nog kan jag säga att jag är lite sur på Hasselblad för att jag hamnade på teknikens deadend. Tydligt är nu att jag får förlita mig på att PhaseOne löser det för mig i framtiden eftersom Hasselbald har vänt mig som kund ryggen.

Min H2 har inte fungera felfritt från början, det har blivit åtgärdat av Hasselbald utan kostnad och med utbytesutrustning. Nu fungera kameran felfritt men skall ställas i förhållande till att P30 bakstycket aldrig har sviktit mig.

Frågan är om det var klokt att hoppa på en lösning med Hasselblad H + PhaseOne.

Jag fick ett bakstycke:
- som ligger en teknikgeneation före
- som passar mig bättre med högre ljustyrka
- med bättre programvara som funkar med andra vanliga DSLR kameror
- och en väldokumenterad uppgraderingspolicy.

Jag fick en kamera
- i det system som ser ut att ha bäst överlevnadschans i framtiden
- smidigt handhavande
- tokbra optik

Med andra ord jag är toknöjd totlt sett men ser att problem tona upp sig då det är en osäker situation om två år då det är dags att uppgradera.

I mina ögon så har jag ett PhaseOne bakstycke med en Hasselbladare inte tvärt om.
 
Med andra ord jag är toknöjd totlt sett men ser att problem tona upp sig då det är en osäker situation om två år då det är dags att uppgradera.[/B]

Jag blir lite undrande här. Varför tar du för givet att du måste "uppgradera" om två år? Vad ser du för tekniska landvinningar vid horisonten som gör din nuvarande utrustning föråldrad? Är du chanslös i konkurrensen med den här utrustningen om två år? Vilka problem ser du torna upp sig? Om två år kommer du -- i mina ögon sett -- fortfarande att ha en mycket kraftfull utrustning; vari består osäkerheten?

Jag försöker inte vara argumentativ här; jag ställer mig ärligt frågande.

-- MW
 
Tja så här fungerar det för mig.

Kameran med bakstycke är leasing-finansierad dvs jag har en fast månadskostand och ett superlågt restvärde (2500kr tror jag). Leasngen ligger på tre år, dvs efter tre år så är kameran avbetald.

Nu kan man se några lika lösningar.

1. Behålla rubbet och ha 0kr i kostnader samtidigt som värdet på utrustning sjunker.

2. Uppgradera delar av utrustningen för att plocka ut mesta möjligt i värde av den.

Min erfarenhet är att dessa båda lösningar i stort sätt kostar lika mycket. Såvida det inte är den sista kamera man skall köpa i sitt liv.

Slutsatsen blir då att det är bättre att hålla igång leasingen och ha en fräch utrustning (tre år kan slita).

Objektiven
Min förhoppning är ju att kunna behålla mina objektiv under lång tid dvs minst två kanske tre leasing perioder (9 år). Kanske med någon tillökning.

Huset
Det kommer nya hus på två leasing-perioder och det är tänkbart att man vill ha ett nyare hus med mindre buggar fler funktioner etc och det kan vara så att det inte håller mer än 4 år. Dvs det kommer bytas förr eller senare, med det är en mindre kostnad.

Bakstycket
bakstycket står för den stora kostanden. Alla tillverkare har inbytes kampanjer. Desto nyare bakstycke man har desto mer får man för det. Att få ut halva nyriset i ett inbyte efter 3 år är inte ovanligt. Men dröjer man för länge med uppgraderingen så sjunker värdet och till sist är man på noll. Här är jag övertygad att man får mest ut av sin investering om man håller ett jämt tempo som är anpassat för sin ekonomi.

På sikt så köper man nya hus och objektiv kontant när det passar och har en fast leasing-kostand för att hålla sig med ett modernt bakstycke.

Denna bilden spricker dock då det kanske om 3 år inte finns något H hus att köpa som passar med ett PhaseOne bakstycke. dvs att man måste köra sin bakstyckes investering i botten och sedan börja om från början igen, inte kul.
 
ehde skrev:
Så kommer ni ut med en ny modell i oktober! Vilken cirkus! Efter en investering på en kvarts million plus optik så står jag med en äldre modell efter tre månader!

Så du mener at ikke Hasselblad skal få komme med nye kameraer når _de_ vil? Er det Hasselblad eller _du_ som skal bestemme premissene for når _de_ skal få levere et nytt kamera?

Jo. Det er synd at de ikke klarer å rydde opp i problemene med H2Den din, men de må da få lov til _selv_ å bestemme sine slippdatoer på nye produkter?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.