Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad 553ELX

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Nån som har någon erfarenhet av denna kamera och i så fall vad?
Funderar på att köpa en och har blivit erbjuden en i fint skick för 5000kr för huset.
Är det ett bra pris?

tacksam för svar.

Lite stor och klumpig. Behöver du motorn? Annars finns det ju smidigare modeller i 500 och 2000-serierna.
Priset är OK men ingen fynd.

Det är en mycket fin kamera som lämpar sig mycket bra i studio, men om du tex ska du använda den ute i fält så finns det andra modeller utan motor som kanske lämpar sig bättre.

Det finns billigare, speciellt om du köper fråm privatperson.

YFO här i Göteborg har en 553 i nyskick - det är inte ens märken bak i magasinfästet - för 3900:- + moms, = 4875:- och då får du väl 3 månaders garanti också. De har haft den ett bra tag nu. De går inte åt längre, säger de.

Så du kan vänta dig att priserna på Hasselblad och mallanformat kommer att gå ner en bra bit.

Vet inte vad Stegge har för skäl, men jag tippar detsamma av följande anledningar:

Det har gått ett rykte att Hblad kommer med en ny serie kameror. Saxat från www.photografica.com:

The word on the street, (digital customers and others) are that Hasselblad on Photokina this year sept 25-30. will show us a 4,5x6 Hasselblad camera. This is of course to compete with Contax, Mamiya and Pentax. Currently Hasselblad has a 4,5x6 magasin for their "old" system, but is has proven to be very hard for digital manufacturers as PhasOne and Imacon + Linhof M679cc accesories to make things work proberly. The good old 500 system seems to be out dated finally !

Om det är ett helt nytt system med nya hus och objektiv är det sannerligen något revolutionerande, nåväl. Om så är fallet kommer 500-seriens tillbehör att sjunka. Har läst i Hasselblads User Groups emaillistor att priserna har sjunkit på beggat de senaste månaderna.

Men jag tycker det är konstigt om de skulle utveckla ett 6*4,5 hus emedan objektivet måste i alla fall täcka 6*6, och varför då endast utnyttja en del av bildcirkeln? Kanske för att kunna göra huset mindre? Kanske för att de flesta CCD-er ändå är rektangulära?

Samma sak för andra märken, speciellt Nikons AI-objektiv vars värde nu sjunker då många misstänker att Nikon inte kommer tillverka någon digital konsumentkamera som tar AI-objektiv, utan de kräver nyare objektiv med chip i.

Dels är de flesta som kör med motorbladare proffs och går nu över till digitalt, om de inte allredan har gjort det. Har för mig att en del digitala bakstycken kräver 555ELD, vilket kommer medföra ett prisdropp på äldre modeller.

Fördelen är att för oss filmnissar blir grejerna billigare. De flesta amatörer har i alla fall inte råd med de digitala bakstycken ala 150.000 kr.

Men vi får väl se vad som händer i Köln om någon månad. Hoppas att Hblad kan presentera något sexigt, mest för att det är kul med en Svensk kamera i världsklass, sen lär väl inte jag få råd med det, men det är en annan femma.

Vet inte om det är sexigt, men enligt en bekant på Profoto så kommer Fuji/Hasselblad med en 6x4,5 kamera med autofocus.

Jag är själv på väg att ta skuttet från småbild till digitalt. Väntar på att få min D100.
Emmellertid så skulle jag vilja ha en mellanformatare vid sidan om. D100 täcker väl mina flesta behov men jag skulle vilja ha en mellanformatare till dom där gångerna då man vill ha den där extra fina skärpan och detaljrikedomen som en mellanformatare kan erbjuda...
De kamror jag velar emellan är
Mamiya 654 Pro/Pro TL
HBL 500CM
HBL 501CM
HBL 503CXi/CW (för winderns skull, inte TTL möjligheten)

553ELX är ju som sagt oxå ett alternativ men den känns lite klumpig trots allt.

Ahaa, dom fortsätter samarbetet efter succen med Xpan, ja det låter logiskt. Kanske finns det hopp för 500-serien då i alla fall!

Om så blir fallet med Hblad/Fuji, undrar om de utvecklar en ny objektivserie som med Xpan eller om de tillåter de gamla gluggarna att passa, de har ju i alla fall täckningen att göra det.

Känner du till om det blir en digitalare eller analogare? Blir det utbytbara bakstycken etc?

/Nicke Nyfiken

Sorry Niklas att jag var tvungen att spåra ut lite från tråden...

NiklasF5: Ursäkta att jag inte har svarat men jag har inte förrän nu fått något mail om att någon har svarat.

Jag har varit på jakt efter en mellanformatare ett tag och har sett priserna sjunka mer och mer samtidigt som folk ej fått sålt sina kameror, detta gäller både privatpersoner och butiker. Samtidigt går yrkesfolk och många amatörer över till digitalt. 2001 var första året då det för övrigt såldes fler digitalkameror än analoga.

Så därför tror jag att det kommer att bli ett överflöd av mellanformatare från både yrkesfolk men även privatpersoner som byter till digitalt. Många kameror = låga priser. Fast det är vad jag tror! :?)

Ja, fast är ej riktigt billiga ännu. Även om de kostar 1/3 av vad Canons/Kodaks första digitalkamera kostade! :)
Sedan är det ont om kameror på beg. marknaden som tar digitala bakstycken. Pentax 645 AF, Mamiya 645 AF och Contax(!) 645 finns inte i överflöd precis. Eller Hasselblads 555ELD.

Men, vill du ha en Mamiya, Bronica, Pentax eller Hasselblad för endast film så är det till att välja och vraka.

Ja, det har du så rätt i! Kodaks nya, Plus, skall tydligen fungera med 553:an.

Ja men, då, då vill jag ha en sådan... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar