Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad 501 C

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_Andersson

Aktiv medlem
Jag tänkte investera i en hasselbladare. Hasselblad 501C black Camera 80mm f2.8 CB T, Om någon har något att berätta om och kanske har erfarenhet av nämnda combo så är jag väldigt tacksam.

Är det vettigare än 500 C och 500 C/M?

Jag tänkte investera i en hasselbladare. Hasselblad 501C black Camera 80mm f2.8 CB T, Om någon har något att berätta om och kanske har erfarenhet av nämnda combo så är jag väldigt tacksam.

Jag tror att 501-modellen är enklare än 500, men är inte säker. Annars brukar man rekommendera 500 C/M över C för att den förstnämnda har utbytbar mattskiva. Personligen tycker jag dock att originalskivan är bättre så länge man inte fotar i riktigt lågt ljus, så för mig hade en C funkat lika bra som den C/M jag har.

För ett hus med normalobjektiv bör du inte betala mer än kanske sju-åttatusen spänn för en C/M, så om 501 är enklare så ska den vara ännu billigare.

Användarmässigt är det här en pjäs som kräver en hel del, men som ger väldigt mycket tillbaka. Den spegelvända bilden man kikar på i schaktsökaren är fascinerande men inget för snabba skott. Bildkvalitetsmässigt är det svårt att bli missnöjd med Zeiss 80/2,8 Planar (om det nu är ett sånt) som är skarpt till tusen. Bokehn är lite hård på korta avstånd men istället väldigt tjusig från kanske 2-3 meter och bortåt.

Edit: Okej, jag hade tydligen helt fel! 501 C verkar vara en nytillverkad variant av 500 C/M.

http://antiquecameras.net/hasselblad6x6.html

Jag förstår inte riktigt vad du menar, Martin, vad skulle kunna vara enklare i en 501 än i en 500?

500 har ingen exponeringsmätare, ingen autofokus, ingen automatisk framdragning, ingenting. Det är i stort sett bara en låda med ett vred, en spegel och en mattskiva. 501 är i det närmaste identisk, den har en lite annan utformning på avtryckaren och saknar en liten indikator under framdragningsveven som visar om fjädrarna är spända. Det var först i 501 CM som GMS kom, det gör sökarbilden bättre med teleobjektiv eller mellanringar.

Med andra ord spelar det ingen roll om du väljer en 500 eller 501, det enda du skall leta efter är den bättre mattskivan (sk Acute Matte) eftersom den gör sökarbilden både ljusare och lättare att sätta skärpan. Prismässigt tycker jag 7-8000kr är i överkant även för en 501.

Ja, det är i vart fall en nyare kamera, sedan beror det ju på priset.

500C var 1960 talets hasselblad. med sanslöst mörk fast sökarskiva, som det var ett under att man såg motivet på. De första varianterna hade bara en ratt för att mata fram filmen, som på senare versione byttes mot en chromad inte speciellt ergonomisk vev. (eller om det möjligtvis var ett extra tillbehör)

500C/M var inne på 1970 talet, fick utbytbara och så småningom lasermatterade bättre mattskivor. Frammatningsveven blev behagligare och mera ergonomiskt utformad.

501C kom någon gång vi mitten av 1990 talet om jag minns rätt. Har aldrig använt den men jag vill minnas att skillnaden var att den hade lite förbättrad spegelupphängning.

Tack för alla svar. Jag tror jag väljer bort 501:an till förmån för en 500 C eller CM dåpriset blir lägre.
Klokt val! Lägg hellre pengarna på optik, objektiv i någon av CF- eller CB-serierna är betydligt lättare att jobba med än de gamla C- eller CT*-objektiven och ger bättre bildkvalitet. Ett extra filmmagasin är också skönt att ha.

Jag skulle valt bort 500C framförallt för att du inte kan "enkelt" byta mattskivan till en ljusare/modernare.

501CM kom med sk. Gliding Mirror "längre spegel" som inte vinjetterar med långa objektiv.

501,an sågs när den kom som en lite budgetvariant av bladaren mest pga att den levererades med Planar 80 CB objektivet som tydligen hade en enklare antireflexbehandling och en enklare uppbyggnad..

Problemet är väl inte så stort idag då dom flesta Hasselbladare idag säljs utan objektiv o mag.

Har du planer på att behålla den länge så tycker jag du skall satsa lite mer på nyare mod. då reservdelar börjar bli lite sällsynta framförallt till C objektiven.

mvh
Göran

Hasselblad 501 C/M

Jag köpte för en tid sen en Hasselblad 501 C/M + CFE 80mm f2.8 (1998) och jag undrar om någon här har lite erfarenhet av en sådan kamera? Själv är jag helt nybörjare på analog mellanformat och Hasselblad.

Min fråga gäller funktionen på utlösaren.
När man trycker in utlösaren till helt intrycktläge så öppnar den bakre ridån och slutaren i objektivet förblir stängd när man sedan släpper utlösaren tillbaka så öppna slutaren den tid som är inställd. Och när utlösaren är helt utsläppt så stänger den bakre ridån. Man får vara försiktig när man släpper utlösaren så inte den bakre ridån sluter innan slutaren stänger.

Antar att detta är rätt funktion för en Hasselblad? Någon som har erfarenhet?

Min andra fråga gäller Läge B (bulb) Någon som vet hur man ska göra i det läget?

Du har rätt, du måste hålla inne avtryckaren tills centralslutaren i objektivet har stängts. När du utlöser kameran fälls spegeln upp och den bakre luckslutaren öppnas och sen öppnas centralslutaren och filmen exponeras - sen när du släpper avtryckaren så stängs luckslutaren. Spegeln fälls ner när du vevar fram på kameran igen. I B-läge kan du fälla upp en liten spak som sitter vid avtryckaren, då stannar avtryckaren inne och du kan exp. så länge du vill, sen fäller du tillbaks spaken bara.

Du har rätt, du måste hålla inne avtryckaren tills centralslutaren i objektivet har stängts. När du utlöser kameran fälls spegeln upp och den bakre luckslutaren öppnas och sen öppnas centralslutaren och filmen exponeras - sen när du släpper avtryckaren så stängs luckslutaren. Spegeln fälls ner när du vevar fram på kameran igen. I B-läge kan du fälla upp en liten spak som sitter vid avtryckaren, då stannar avtryckaren inne och du kan exp. så länge du vill, sen fäller du tillbaks spaken bara.
Hej.
Du menar att rätt förfarande är att centralslutaren öppnar inställd tid när utlösaren når sitt intryckta läge?
För det gör nämligen inte min kamera, centralslutaren öppnar och sluter förs när jag släpper utlösaren från sitt intryckta läge. Kan det vara något fel då kanske?

Hej.
Du menar att rätt förfarande är att centralslutaren öppnar inställd tid när utlösaren når sitt intryckta läge?
För det gör nämligen inte min kamera, centralslutaren öppnar och sluter förs när jag släpper utlösaren från sitt intryckta läge. Kan det vara något fel då kanske?

Då är det något fel, slutaren ska utlösa när du trycker avtryckaren i botten, när du släpper stänger luckslutaren som skyddar filmen igen. LO

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar