Annons

Hasselblad 500c - hur lång livslängd har kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklasfoto

Medlem
Hej!

Jag funderar på att köpa en hasselblad 500c, den är från 1965 och jag undrar hur lång livslängd en sådan kamera har om den sköts om som den ska?
Tacksam för all info jag kan få då jag aldrig haft en hasselbladare tidigare.

Hej!

Jag funderar på att köpa en hasselblad 500c, den är från 1965 och jag undrar hur lång livslängd en sådan kamera har om den sköts om som den ska?

Tror den är outslitlig, däremot så sitter ju slutaren i objektivet så det är viktigare mekaniskt!
Men kola framför allt bajonetten.

Hej!

Kamerahuset lär nog hålla nån generation till; filmmagasinet kan behöva service ibland, särskilt ljustätningen där magasinslocket sticks in.

Grejen är slutaren i objektiven. De äldsta, C-serien (som troligen sitter på en Bladare av den åldern) finns inte reservdelar kvar till längre. Så när nåt går sönder är det oftast kört... Men det går förstås att göra rengöring och smörjning på dem fortfarande, och då kan de gå länge än.

Allmänt sett: en sådan bladare i fungerande skick och till vettigt pris är inget att avråda från. Ett fint sätt att komma igång och det går att uppdatera utslitna grejor med lite nyare, så man kommer vidare.

Men lär Dig hur man laddar och hanterar den! Det är lite speciellt, och det är lätt att tro att kameran är paj när det bara är man själv som gjort fel i något moment.

Hej!

Min är från 67 och funkar än. Objektiven är det däremot sämre med. Fast det finns bot mot det, tror fortfarande det finns några här i landet som bytar centralslutare. Äger 4 objektiv och 2 av dem är det bytt cslutare på. Den senaste 60mm köptes in 2002, och den går som en klocka fortfarande.
Kolla tiderna på objektivet, det märks tydligt om inte tiderna hålls, särskilt de snabbare.

Kamerahuset lär nog hålla nån generation till; filmmagasinet kan behöva service ibland, särskilt ljustätningen där magasinslocket sticks in.

Grejen är slutaren i objektiven. De äldsta, C-serien (som troligen sitter på en Bladare av den åldern) finns inte reservdelar kvar till längre. Så när nåt går sönder är det oftast kört... Men det går förstås att göra rengöring och smörjning på dem fortfarande, och då kan de gå länge än.

Allmänt sett: en sådan bladare i fungerande skick och till vettigt pris är inget att avråda från. Ett fint sätt att komma igång och det går att uppdatera utslitna grejor med lite nyare, så man kommer vidare.

Men lär Dig hur man laddar och hanterar den! Det är lite speciellt, och det är lätt att tro att kameran är paj när det bara är man själv som gjort fel i något moment.

Tack för alla tips, de är verkligen välkomna då jag är nybörjare på bladare.

Min är från 67 och funkar än. Objektiven är det däremot sämre med. Fast det finns bot mot det, tror fortfarande det finns några här i landet som bytar centralslutare. Äger 4 objektiv och 2 av dem är det bytt cslutare på. Den senaste 60mm köptes in 2002, och den går som en klocka fortfarande.
Kolla tiderna på objektivet, det märks tydligt om inte tiderna hålls, särskilt de snabbare.

Ok, tack det ska jag tänka på.

Hej!

Tänk om och köp en 500 CM med den nyare mattskivan (Acute Matte) istället, det är mycket lättare att ställa skärpan med den än med den gamla. En del 500C-ägare har låtit byta men det är inte alls lika vanligt som i 500 CM.

Som andra skrivit, undvik C- och CT-objektiven då de börjar bli väldigt gamla och slitna. Försök hitta CF, CB, CFe eller CFi istället.

Tänk om och köp en 500 CM med den nyare mattskivan (Acute Matte) istället, det är mycket lättare att ställa skärpan med den än med den gamla.
Detta är något av en vandringssägen som upprepas även av folk som inte provat själva (jag påstår dock inte att det gäller dig). Jag bytte mattskiva i min C/M och hör och häpna; det blev betydligt svårare att fokusera. Egentligen inte ett dugg konstigt eftersom det är att byta från en mattskiva som är optimerad för manuell fokus till en som är optimerad för att vara så ljus som möjligt, såsom i moderna AF-kameror. Där brukar folk byta åt andra hållet om de ska fokusera manuellt.

Det bästa rådet jag kan ge är att prova själv om chansen finns. Den helmatta skivan är klockren om man har skapligt gott om ljus och man ser mycket lättare var fokus ligger än med en snittbild (som ändå blir värdelös när det mörknar).

Vill man få bästa hjälp att fokusera så kan jag däremot rekommendera 45-gradersprismat. Sökarbilden som man får med denna är helt enorm jämfört med allt annat jag sett. Tror den ger 1,0x förstoring vid 80 mm. Och eftersom det är en vidare bildvinkel än de 50 mm som man mäter vid på småbildsformatet så är det alltså ännu större än 1,0x på en småbildskamera.

Så här får ni reda på när era HB-prylar är tillverkade

V H P I C T U R E S
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
står det TT så är den tillverkad 1966

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto